Dit recept komt uit het boek: Home Production of Quality Meats and Sausages. Met z'n titel kan het niet anders dan goed zijn, toch? De oplettende lezer weet dat wij banden met Roemeni? hebben, dus toen ik dit recept las was het duidelijk dat dit een van de eerste home made worsten moest gaan worden. Toevalligerwijs is de bereiding gelijk aan de rookworsten die hier regelmatig voorbij komen, mooie combi dus.
- maal het het varkens vlees met plaat 10 (ik heb 8mm gebruikt)
- maal het vette varkens vlees met 4,5 mm plaat
- mix alle ingredi?nten
- maak de worsten
- droog de worst op kamer temperatuur voor 1 ? 2 uur (of 30 min op 43-49C in de rookoven zonder rook)
- rook de worsten 2 uur op 60C
- verhoog de temperatuur naar 80C tot dat de worst een kern temp van 69C heeft
- spoel de worst af met koud water tot dat de kern temperatuur lager dan 43C is
Het vlees en ingredi?nten gemixt:
De worsten:
Smokin':
In het midden hangen de roemeenseworsten:
Verpakt voor later gebruik:
Het staat niet in het recept, maar ik heb de worst even laten wellen in heet water, zoals we hier ook met rookworst doen. De worst was lekker maar we konden niet zo snel een Roemeense equivalent bedenken. Nou weet ik dat ze in Roemeni? gek zijn op knoflook en koriander dus wellicht maakt dat het een Roemeense worst ?!

750 g | varkens vlees (procureur) |
250 g | vet varkens vlees (buikspek) |
20 g | colorosozout |
2 g | zwarte peperpoeder |
2 g | zuiker |
2 g | coriander |
3,5 g | knoflookpoeder |
0,5 g | gemberpoeder |
100 ml | (ijs)koud water |
- maal het het varkens vlees met plaat 10 (ik heb 8mm gebruikt)
- maal het vette varkens vlees met 4,5 mm plaat
- mix alle ingredi?nten
- maak de worsten
- droog de worst op kamer temperatuur voor 1 ? 2 uur (of 30 min op 43-49C in de rookoven zonder rook)
- rook de worsten 2 uur op 60C
- verhoog de temperatuur naar 80C tot dat de worst een kern temp van 69C heeft
- spoel de worst af met koud water tot dat de kern temperatuur lager dan 43C is
Het vlees en ingredi?nten gemixt:

De worsten:

Smokin':

In het midden hangen de roemeenseworsten:

Verpakt voor later gebruik:

Het staat niet in het recept, maar ik heb de worst even laten wellen in heet water, zoals we hier ook met rookworst doen. De worst was lekker maar we konden niet zo snel een Roemeense equivalent bedenken. Nou weet ik dat ze in Roemeni? gek zijn op knoflook en koriander dus wellicht maakt dat het een Roemeense worst ?!