BasBQ
Beef en Steak

Worst: Chorizo

 
 
 
 

barts

Stoker
Berichten
253
Laatst mijn allereerste worst gemaakt. Aangezien ik chorizoworsten altijd wel lekker vind deze dus gekozen. Helaas wel door me enthousiastme en vette vingers vergeten wat foto's maken.

De ingredi?nten:
750gr kilo varkensschouder
300 gr speklappen
5 teentjes knoflook
3 el gerookte paprikapoeder
1 el zout
1 rl rode chilipepervlokken
1 tl gemalen zwarte peper
60 ml droge witte wijn
1 varkensdarm

Heb gebruikt gemaakt van een breston vleesmolen.
bafc9660a2220e3ccdfd30c3766a84e1.jpg

Het mengsel na de eerste keer malen en mengen

Hij is toen nog een keer door de fijne plaat gegaan. Helaas geen foto.

80bfe9c6866707b2155f4ec86e754921.jpg

Ietswat misvormd heb de darmen te veel gevuld wat het draaien wat vermoedelijkte.

bd7c7f103127d85232de0520d846461b.jpg

Test uit de pan.

Smaak was top dit ga ik vaker doen
 
ik zou zeggen, neem mee het oefen weekend  ;)
Zien er goed uit Bart
 
Leo zei:
ik zou zeggen, neem mee het oefen weekend  ;)
Zien er goed uit Bart
Doen we Leo ;)
 
Gefeliciteerd met het succes, de worsten zien er mooi uit. Mijn enige aanmerking is
,mocht je verder willen met worstenmaken, ingredi?nten
in grammen te wegen. Het is makkelijker rekenen als
je de volgende keer een ander gewicht vlees gebruikt,
en mocht je droogworsten gaan maken dan is het ronduit noodzakelijk. 
 
Miki zei:
Gefeliciteerd met het succes, de worsten zien er mooi uit. Mijn enige aanmerking is
,mocht je verder willen met worstenmaken, ingredi?nten
in grammen te wegen. Het is makkelijker rekenen als
je de volgende keer een ander gewicht vlees gebruikt,
en mocht je droogworsten gaan maken dan is het ronduit noodzakelijk.
+1

Grammen of zelfs tienden van grammen zijn redelijk belangrijk om het iedere keer hetzelfde te kunnen maken. Echte eet- en theelepels zijn te onnauwkeurig tenzij je de standaard gewichten voor een theelepel (5 gram) en voor een eetlepel (15 gram) kiest. Ook zoals hierboven al gezegd het recept per 1 kilo vlees maakt het  makkelijker om het straks om te rekenen.

Zelf ook niet geheel onbekend met het maken van worst :p  heb ik mijn eigen recepten meestal op de 0,5 gram nauwkeurig per kilo vlees. Dit klinkt overdreven maar mijn eigen ervaring is dat dit er wel degelijk toe doet; niet bij alle specerijen maar bij sommige toch zeker wel.

Afgezien van dit zien ze er wel helemaal top uit! Deze komt ook op mijn al hele lange lijst terecht.  :D
 
Bedankt voor de tip, ga ik in het vervolg zeker doen.
 
DanBras zei:
Miki zei:
Gefeliciteerd met het succes, de worsten zien er mooi uit. Mijn enige aanmerking is
,mocht je verder willen met worstenmaken, ingredi?nten
in grammen te wegen. Het is makkelijker rekenen als
je de volgende keer een ander gewicht vlees gebruikt,
en mocht je droogworsten gaan maken dan is het ronduit noodzakelijk.
+1

Grammen of zelfs tienden van grammen zijn redelijk belangrijk om het iedere keer hetzelfde te kunnen maken. Echte eet- en theelepels zijn te onnauwkeurig tenzij je de standaard gewichten voor een theelepel (5 gram) en voor een eetlepel (15 gram) kiest. Ook zoals hierboven al gezegd het recept per 1 kilo vlees maakt het  makkelijker om het straks om te rekenen.

Zelf ook niet geheel onbekend met het maken van worst :p  heb ik mijn eigen recepten meestal op de 0,5 gram nauwkeurig per kilo vlees. Dit klinkt overdreven maar mijn eigen ervaring is dat dit er wel degelijk toe doet; niet bij alle specerijen maar bij sommige toch zeker wel.

Afgezien van dit zien ze er wel helemaal top uit! Deze komt ook op mijn al hele lange lijst terecht.  :D
Wil je het helemaal goed doen even omzetten naar procenten tov het vlees. dus vlees 100%, de rest in verhouding.
 
Welkom bij het Worst Gilde Barts B-)

Ik zou zeer tevreden zijn voor deze eerste keer hoor  :)

Op naar de volgende.

Mac
 
Ziet er lekker uit, zou ik in de toekomst ook eens moeten proberen.
 
Die zien er goed uit Bart. Een goed begin van je worst carri?re  :D
 
Terug
Bovenaan Onderaan