BasBQ
Beef en Steak

Workshop-coppa

 
 
 
 
 

Ceriel

BBQ Junkie
Berichten
7.242
Om alle ervaringen, problemen, voortgang en resultaten centraal te houden ben ik dit draadje gestart.

Allereerst het inpakken en opbinden, 31-12-2015:



Het vel niet nat gemaakt en bijgesneden, en opgeknoopt:



En aan het haakje in de kast, begingewicht 2522gr:

23-01-2016, schimmel.... :-S



Het vel zat nog helemaal los, en kon ik er zo afhalen. Zowel het vlees als het vel grondig met 50-50% water-azijn geschrobt en opnieuw opgeknoopt, dit keer het vel bijgesneden zodat er geen overlap is.
En weer teruggehangen, in goed gezelschap:



Gewicht 1920gr, afname 25%

 
Mijn coppa hangt pas 2 weken te drogen in z'n vel. N.a.v. jouw foto's net nog even gecheckt maar ik zie gelukkig nog geen subcultuur.
11-1 - 2722 gr (voor het drogen)
13-1 - 2549 gr (vel beetje vochtig gemaakt maar niet bijgesneden)
23-1 - 2176 gr (luchtvochtigheid 68%)
 
Witte schimmel is toch goed??
 
Spanning en sensatie man. Ik vind die losse vellen ook wat minder dan een zakeind hoor. Het is toch meer inpakpapier dan darm en het is daardoor lastig om het als echte darm aan te laten sluiten, waardoor het eronder kan gaan schimmelen zoals je nu meemaakt.
Mijn Coppa hangt in het COC (Coppa Ophang Centrum) van PeterW en daar lijkt e.e.a. nog goed te gaan, maar het is natuurlijk lastig om onder dat vel te kijken, dus ik ben ook wel benieuwd hoe hij er daar uitkomt.
 
Ik experimenteer nu met een kaasdoek; als het slaagt dan is het een stuk voordeliger dan
zakeinden of varkensvellen, ook al is het niet hetzelfde.
 
Kaas doek heb ik ook al eens voorbij zien komen, kun je wel hergebruiken denk ik ? na een grondige wasbeurt.
 
Hoe ben je er achter gekomen dat er schimmel onder de darm zal Ceriel?

Vanavond mijn Coppa maar eens wegen en goed bekijken. Wellicht toch een zakeind bestellen, die van mij zit links en rechts wat ruim in het vel...
 
:-O, das minder Ceriel.
Hopelijk werkt je reddingsactie.

Ik heb het gevoel, dat je het vel dan beter vochtig kan maken, zodat je het overal goed op aan kan laten sluiten (maar dat zegt mijn gevoel)
Holle ruimtes zijn nooit goed in dit soort producten,
Suc6

Mac
 
Looney zei:
Hoe ben je er achter gekomen dat er schimmel onder de darm zal Ceriel?
Deze was goed zichtbaar....

Mac zei:
Ik heb het gevoel, dat je het vel dan beter vochtig kan maken, zodat je het overal goed op aan kan laten sluiten
Na het schoonmaken van het vel was deze doordrenkt. Nu het weer opgedroogd is sluit het veel beter aan dan in het begin

Vandaag bij Zwanenberg/Huls (maken oa droge worst, rookworst, bacon en coburger) de schimmel laten zien aan de vestigingsmanager. Hij maakt ook gedroogde vleeswaren in kleine oplage voor eigen gebruik, en was niet onder de indruk van de schimmel. Zijn advies was afspoelen en weer terughangen...
Redelijk gerustgesteld naar huis gereden  :D
 
Kijk dat is altijd lekker om zulke kennis achter de hand te hebben.

gaat helemaal goed komen Ceriel.
 
Ceriel zei:
Vandaag bij Zwanenberg/Huls (maken oa droge worst, rookworst, bacon en coburger) de schimmel laten zien aan de vestigingsmanager. Hij maakt ook gedroogde vleeswaren in kleine oplage voor eigen gebruik, en was niet onder de indruk van de schimmel. Zijn advies was afspoelen en weer terughangen...
Redelijk gerustgesteld naar huis gereden  :D

Geloof je  je mede forumgenoten niet?  :D :D
 
De mijne heb ik vlak voor Kerst ingepakt in een enigszins bevochtigd vel. Gewoon in de garage gehangen en niet regelmatig naar gekeken.
Naar aanleiding van dit draadje toch maar eens naar de keuken gehaald en goed ge?nspecteerd. Grrr... schimmel, en in de verkeerde kleur!
Eigenlijk vooral bij sommige venkelzaadjes.
Ik heb 20% gewichtsverlies en de opbindtouwtjes zijn duidelijk niet meegekrompen. Ook het vel niet, is her en der wat afgefladderd..







Besloten alles maar met een doekje en water/azijn af te poetsen. Al met al ziet het er niet erg appetijtelijk uit. Maar goed, we zien wel wat het wordt..
 
Schimmel is eng.
Maar van onderstaande pancetta ben ik ook niet ziek van geworden.  :)

ebed933c29b714e665767ba6628b4a5c_zpsdc3630c9.jpg
 
Vandaag mijn Coppa ook eens van het haakje afgehaald en voorzichtig onder het vel gekeken, uiteraard ook even gewogen.

Op 7-1-16 was ie 1908 gram, nu, 2-1-16 is ie 1542 gram, 19% in gewicht afgenomen.

YxVdgr4.jpg


Even spieken onder het vel, ik vind het met er, mijn enorm kleine ervaring, allemaal wel goed uit zien! Een paar witte puntjes schimmel waar ik me eerlijk gezegd geen zorgen om maak. Allemaal wit maar misschien dat iemand er anders over denkt??

10s1fvq.jpg


lNAng4p.jpg


Afspoelen of lekker laten zitten?
 
Ik zou het afspoelen en dan het vel ook goed nat maken en opnieuw opbinden.
Sinds mijn schoonmaakbeurt hangt-ie er een stuk mooier bij
 
Afspoelen of lekker laten zitten?

Tja..........
Zoals het er nu uitziet, hoef je je geen zorgen te maken.
Echterrrr.............begint het meestal met wit (naar mijn beleving, maar ik kan het mis hebben  :-S )

Waar ik mij wel een beetje zorgen om baart, is dat het varkensvel niet goed aansluit op je Coppa (er zit dus ruimte tussen).

Afgelopen zaterdag, hadden we het er nog met Martijn over, dat je de vellen w?l nat moet maken, en deze goed om je Coppa moet wikkelen, om te zorgen dat er geen ruimte tussen je varkensvel, en je Coppa komt.

Ik zou persoonlijk (maar dat is mijn mening), de Coppa op de schimmel plekken (of helemaal) goed afdoen, je varkensvel nat maken, en goed strak opnieuw inpakken, zodat je varkensvel goed op je Coppa aansluit.

Maar nogmaals ik ben niet alwetend hoor.

Mac
 
Ahh, kijk eens aan, tijdens het schrijven van mijn betoog, heeft Ceriel hetzelfde idee !

Mac
 
Terug
Bovenaan Onderaan