BasBQ
Beef en Steak

Wokken op de kamado (Bastard)

RobDeMan

Tondelzoeker
Berichten
11
Hallo dames en heren,

Momenteel ben ik nog niet in het bezit van een kamado BBQ maar ben wel lekker rond aan het kijken op het internet naar de mogelijkheden met zo'n mooi apparaat.
Nou zag ik op youtube een filmpje van iemand die aan het wokken was op zijn Big Green Egg. Aangezien ik in een wijk woon waar geen gas aanwezig is kook ik altijd op inductie. En dat is toch minder geschikt om te wokken. Het leek me een leuke bijkomstigheid dat ik dus op echt voor zou kunnen wokken met mijn toekomstige kamado.

Nou is mijn vraag: kan je de 'vuurkorf' waar de kolen in liggen in hoogte verstellen? Voor een wokpan zou het handig zijn om die dicht bij het vuur te houden. Maar kun je de vuurkorf dus iets naar boven plaatsen? De wok kun je vanwege de stengel niet te diep in de kamado leggen. Dus ik was benieuwd. Helaas zijn de winkels nu gesloten om even te kijken hoe alles werkt....dus vandaar mijn vraag hier op het forum.

Alvast hartelijk dank!

Hierbij het filmpje voor diegene die geïnteresseerd zijn:
 
De vuurkorf kun je niet in hoogte verstellen. Ook al zou je dat willen en zijn het losse delen, dan gaat dat nog niet, omdat er onderaan een luchtinlaat is in het keramisch deel van het ei zelf. Bij een KJ kan het nog een 5cm lager als die kerel in jou filmpje. Hij heeft deze precies op de hoogste stand.

Maar je krijgt zo een Kamado wel tot 500° als het moet, dus wees gerust dat hij wel de nodige hitte krijgt.

Daarnaast zijn er ook wokpannen met oren en zonder steel wat het voordeel heeft dat je het deksel ook kunt sluiten indien nodig. Maar zelfs met steel en niet sluiten, kan die wokpan nog wel een beetje lager. Denk dat je vooral wat meer filmpjes en afbeeldingen moet gaan bekijken om er een idee van te hebben.
 
Free ltd +1

Nou, mbt die kerel in dat filmpje halve voorbereiding is ook geen werk, ... dacht ff dat hij de rijst in de vuilnisbak gooide.

Serieus, een plaatstalen wok van de toko is prima om met de te keren. Met een gietijzeren wok met twee handvaten werkt dat niet, maar kan wel de deksel dicht. En ze worden beide heet genoeg. Wen er maar aan dat je de Q niet ff klein kan zetten als de wok te heet is.

Mij tipje, koop eerst een wok bij de toko en doe die fatsoenlijk inbranden. Kun je eens kijken hoe eea op de kamado bevalt. Een gietijzeren wok kun ne nog altijd aanschaffen.
 
Ik weet dat Monolith een speciale wokhouder heeft, moet je maar eens opzoeken op internet. Deze heb ik wel eens gebruikt zien worden tijdens een open dag, en dat ging als een malle.
Dus als je zelf nog geen kamado hebt zou j dat misschien kunnen laten meewegen in je beslissing mocht je er eentje gaan aanschaffen.

Je kan ook iets zelf (laten) fabriceren zodat je de wok (zonder steel) lager kan krijgen.
Ik heb zelf voor mij Primo een beugel laten maken (even tussendoor op het werk ) van RVS waarop ik een wokpan kwijt kan maar ook bijv. mijn grillroosters.
Nu moet ik eigenlijk nog een keer keer een goede wok aanschaffen, zonder steel, want deze pan is ook van RVS.
86a51609ee5a6d9bd3812754c94e5aa7.jpg
884b25152e835e58dc0d26e6794e9a6e.jpg
359ef9a7a1c536282fe64c16d627c5cd.jpg


Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk
 
Wokken doe ik op de kamado joe junior zie foto's 1 en 2
Er bestaat ook een rooster met gat voor de kamado foto's 3 en 4
In de beide gevallen kan het deksel NIET DICHT.
Link: Rooster met gat

wok1.jpg
wok2.jpg
wok3.jpg
wok4.jpg
 
Ik heb afgelopen zomer een debuyer wok gekocht voor op mijn bastard. Netjes opgebergd en nooit meer gebruikt... toch maar eens gaan doen, leek me ook wel leuk en je haalt temperaturen die je op een normaal fornuis (volgens mij) niet haalt, en die je voor echt wokken eigenlijk wel nodig hebt
 
Wokken doe ik op de kamado joe junior zie foto's 1 en 2
Is dat een wok met antiaanbaklaag of lijkt dat maar zo? Teflon verdampt bij hoge temperaturen en is dan extreem giftig namelijk :unsure:
 
Laatst bewerkt:
Is dat een wok met antiaanbaklaag of lijkt dat maar zo? Teflon verdampt bij hoge temperaturen en is dat extreem giftig namelijk :unsure:
Ja dat vroeg ik mij inderdaad ook al af. Zo ja is dat inderdaad niet echt een goed idee..

Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk
 
Hier nog iemand die zich afvroeg of dit wel goed gaat bij hoge temperaturen.
 
Mooie wok, maar een aluminium pan met teflon laag op de Q ? :unsure:
 
Zou ik ook niet doen.
Ik zou uitkijken naar een rvs wok, of een gietijzeren-variant.
Maar t gaat om een plaatje van internet begreep ik. Conclusie is dat het geen goed uitgangspunt is. :)


Trotse eigenaar van een prachtige Grill Bill
 
@mar-mar-ine: dat zijn géén plaatjes van het internet, maar van mezelf.
@ de anderen:
Oie ik wist niet dat mijn tefal wok geen goed idee is.
Ik gebruikte die wok nu al een 10tal keer en we leven nog, maar zal uitkijken naar een andere,
 
Ik gebruikte die wok nu al een 10tal keer en we leven nog, maar zal uitkijken naar een andere,
Gelukkig leven jullie nog ;) maar teflon is echt extreem giftig bij hoge temperaturen dus beter even een rvs of gietijzeren wok regelen.
 
Ha Rob,

Ik heb mogen koken in zo'n set up en geef je graag mijn ervaringen mee ter overweging. Ik mocht werken op een Big Green Egg waarin een wokring / vortex van Monolith was geplaatst. Op die wokring ging een wok van de toko. Gewoon van staal (geen RVS maar carbon of pisbakkenstaal) juist zo dun mogelijk zodat die in no time bloed verziekend heet kan worden, dat wil je als je wokt! Mijn wok was niet duuder dan 2 tientjes en ik kocht er ook meteen zo'n lekkere lange wokspatel bij met lange steel. Dat is ideaal!

Doordat die wokring je hele vuurring afdekt en alleen recht onder de wok ruimte laat voor vlammen kun je de kamado open laten staan als je wokt. Je regelt alleen de lucht toevoer van onderen door met de onderste luchtschuif te spelen. En je zal zien dat je die behoorlijk kunt knijpen zodra de vlammen goed opgelaaid zijn. Het is echt heerlijk werken met zo'n apparaat!

Het werd hier boven al eerder gezegd, je mise en place is wel echt essentieel. Wokken is Turbo en zeker als je kamado er zin in heeft gaat alles bloed snel. Dus zorg voor wat bakjes met gesneden spulletjes en laat je rijst goed afkoelen na het koken dan kun je die echt waanzinnig lekker crispy bakken in de wok.

Ik heb zelf ook wel gewokt op mijn Joy Stove en op mijn Weber 57. Dat eerste ging niet geweldig (je mist echt hitte) maar dat tweede helemaal niet slecht. Ik gebruikte daarvoor het GBS rooster met een cirkel in het midden waar die wok uitstekend op past en doordat er veel lucht rondom het rooster kan bij een open Weber haal je best wat hitte. Maar die Monolith icm kamado was wel echt next level en kwam het dichtst in de buurt van een behoorlijke wokbrander die je wel op zo'n gastank aangesloten ziet... en dat brengt me bij het laatste punt, je zou ook kunnen overwegen om een losse wokbrander te kopen en die aansluiten op een groene gastank. Niet echt BBQ maar wel echt wokken!

Ben benieuwd naar je avonturen... op naar een heerlijke Yangzhou Fried Rice!
 
Ik had begin van het jaar een ongelukje met mijn alu anti aanbakpan op de inductieplaat. Die stond op maximaal terwijl er niets in zat. Wat een stank zeg. Meteen weggegooid en een mooi lichtgewicht gietijzeren exemplaar gekocht. Werkt erg fijn. Voor mij geen anti aanbak pannen meer. Nou vooruit voor een eitje is het wel makkelijk.
 
Wokken in de Kamado of BBQ vraagt wel om een wok met steel. Of je moet goede vuurvaste handschoenen hebben. Welke toch onmisbaar zijn voor een beetje serieus BBQen. Ik gebruik een gietijzer wok welke wij al jaren in huis hebben. Liever gebruik ik ook een dunne met steel. Maar ja, voor die paar keer dat ik wok op de Q.... Het blijft wel een mooie show voor de gasten. Die kijken hun ogen uit als je lekker op het vuur aan het wokken bent. En idd, wokken op inductie slaat nergens op. De hapjespan geeft dan beter resultaat...
 
Dank voor alle reacties! Tof om ervaringen te horen.

Deze is mij bijgebleven:
... en dat brengt me bij het laatste punt, je zou ook kunnen overwegen om een losse wokbrander te kopen en die aansluiten op een groene gastank. Niet echt BBQ maar wel echt wokken!
Ik heb even gekeken op internet. Een losse wokbrander valt nog mee in prijs. Zeker in vergelijking met de aanschaf van extra benodigheden voor de kamado. Ik denk dat ik een losse brander naast de Q ga zetten in de nieuwe buitenkeuken. Dit soort tips zijn dus heel fijn! Thnx allen!
 
Ik was gisteren ook even aan het kijken naar een wokbrander. Eerst naar inbouw gezocht maar daar vond ik niet veel. En dan ook nog een beste prijs en het inbouwen in een betonblad is ook nog wel werk. Ik vond wel opbouw van Foker maar daar kwam ik 2 prijzen van tegen via marktplaats zo in de 50 euro en via webshop zo rond de 150 euro. Weet iemand of er namaak in de handel is?
 
Ik was gisteren ook even aan het kijken naar een wokbrander. Eerst naar inbouw gezocht maar daar vond ik niet veel. En dan ook nog een beste prijs en het inbouwen in een betonblad is ook nog wel werk. Ik vond wel opbouw van Foker maar daar kwam ik 2 prijzen van tegen via marktplaats zo in de 50 euro en via webshop zo rond de 150 euro. Weet iemand of er namaak in de handel is?
Goede vraag. Ik kwam ook uit op die brander van Foker.
Foker wokbrander

Iemand een toelichting op de prijs zoals De Volle beschreef?
Iemand ervaring met de wokbrander?

Ben benieuwd :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan