BasBQ
Beef en Steak

Wokbrander voor naast BBQ

Yoshishume

Tondelzoeker
Berichten
11
Hallo allemaal,

Net nieuw op het forum (hoewel ik het al wel een tijdje volg), maar toch al even een vraag die ik hier al eerder had willen stellen.

Ik ben op zoek naar een wokbrander voor naast mijn BBQ, maar ik kan er online maar weinig reviews etc. over vinden. Vandaar dat ik benieuwd ben naar jullie ervaringen/meningen.

Op dit moment twijfel ik tussen de volgende twee modellen:

Model 1 - Merk 'Foker' - 9.2KW - Thermische beveiliging:

1638367771369.png



Model 2 - Merk 'Hot Wok' - 12KW - ZONDER Thermische beveiliging:

1638367978825.png


Heeft iemand van jullie ervaring met deze modellen? Of eventuele andere modellen? Mijn use case is natuurlijk om te wokken, maar ook om gemakkelijk platte pannen erop te kunnen zetten, zoals een hapjespan of een klein sauspannetje.

Ik heb weinig ervaring met het camping leven en gasbrandertjes. Is een thermische beveiliging echt een Must Have? Of valt het mee hoe snel het vuur van de brander uit zal waaien en is een model zonder thermische beveiliging ook prima?

Ik ben benieuwd naar jullie reacties. Alvast bedankt!
 
De mijne zit er een beetje tussenin, lijkt ontzettend op het model foker en ook 9 kW maar heeft geen thermokoppel.
Of je dit wel of niet doet maakt niet zoveel uit, het is een beveiliging die de gastoevoer afsluit indien de vlam dooft.
(officieel wel verplicht in nl bij apparaten na 2012)

waar het bij wokken vooral omgaat is dat je snel extreme hitte kunt bereiken.
Als je hem vooral voor wokken aanschaft zou mijn keuze dan ook op de 13 kW vallen.
hier heb je simpelweg gewoon meer vermogen inzitten.

(Edit) een sauspannetje kan natuurlijk ook, met de gaskranen kun je alles regelen.
 
Als ik sauspannetje hoor en naar die dingen kijk dan vrees ik dat dat pannetje gewoon te klein gaat zijn en de steunpunten niet zal raken.
 
Nooit twijfelen over beveiliging.
De vlam kan steeds doven door wind of zo.
Als uw gas niet verbrand kan het zich ergens ophopen en ontploffing veroorzaken.
Je denkt nu misschien dat het niet nodig is omdat je hem buiten gebruikt.
Misschien gaat ie toch ook eens in de garage of zo gebruikt worden daar regen of zo.
Ik zou alvast nooit eentje gebruiken zonder deze beveiliging
 
Als ik sauspannetje hoor en naar die dingen kijk dan vrees ik dat dat pannetje gewoon te klein gaat zijn en de steunpunten niet zal raken.
Dat kan je oplossen door een extra rooster op de steunpunten te leggen.
Wel opletten dat de handvaten dan niet te warm worden.
 
Ik heb zelf een klein frame voor gelast voor kleinere pannen . Het is alleen wel als het wat waait en je hebt hem laag staan dat ze snel uit waaien.
Gebruik ook vaak een elektrische kook plaatje voor de kleinere pannetjes. Die waait niet uit 😅
 
Interessant topic aangezien ik zelf ook zoekende ben.
Blijkbaar is t merk Foker hofleverancier op dit gebied gezien de verscheidenheid.

Ben dan ook net als topic starter óók erg benieuwd naar de ervaringen.
Zie de Foker brander op MP voorbijkomen voor 6 tientjes en in de winkel voor t dubbele. is dit Chinees vs Italiaans makelij ?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Bedankt voor de reacties!
Voor het sauspannetje (platte pannen) is er ook een andere houder beschikbaar voor deze wokbranders:
1638860686018.png


Een ideale combinatie zou dus zijn om het 12kw model met een thermische beveiliging te hebben. Ik heb al gezien dat er losse thermische beveiliging (Flame Failure Device) aansluitingen worden verkocht, dus ik ga even kijken of ik iets kan vinden wat op het 12kw model past.
Ik vraag me alleen af of zo'n tussenstuk eventueel de druk kan verlagen, waardoor de brander minder krachtig zal zijn. Weet iemand hier iets vanaf?

Wat ik me ook afvroeg is of de brander sneller uitwaait wanneer het vuur laag staat (zoals bij saus opwarmen), of dat het even snel uitwaait als het hoog staat (bij wokken of frituren bijvoorbeeld). Iemand ervaring? :)

Zie de Foker brander op MP voorbijkomen voor 6 tientjes en in de winkel voor t dubbele. is dit Chinees vs Italiaans makelij ?

@mistercage Wat ik zelf voorbij heb zien komen waren dat de Foker wokbranders zonder thermische beveiliging. Bij webshops lijken de prijzen van die modellen rond de 80 euro te liggen, op marktplaats inderdaad rond de 60 euro. Het model MET thermische beveiliging is ongeveer 50 á 60 euro duurder, dus wellicht is dat het verschil wat je tegenkomt. Kan inderdaad ook Chinese makelij zijn, maar daar moet ik je het antwoord schuldig blijven :)
 
Ik blijf dit draadje graag volgen iig. Jouw uiteindelijke keuze zal denk ik ook die van mij gaan zijn


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Wat ik me ook afvroeg is of de brander sneller uitwaait wanneer het vuur laag staat (zoals bij saus opwarmen), of dat het even snel uitwaait als het hoog staat (bij wokken of frituren bijvoorbeeld). Iemand ervaring? :)

Ja, dat klopt, hoe zachter hij brandt hoe makkelijker hij uit waait.
 
Wat ik me ook afvroeg is of de brander sneller uitwaait wanneer het vuur laag staat (zoals bij saus opwarmen), of dat het even snel uitwaait als het hoog staat (bij wokken of frituren bijvoorbeeld). Iemand ervaring? :)
Ik heb zelf een klein frame voor gelast voor kleinere pannen . Het is alleen wel als het wat waait en je hebt hem laag staan dat ze snel uit waaien.
Gebruik ook vaak een elektrische kook plaatje voor de kleinere pannetjes. Die waait niet uit 😅
 
Nooit twijfelen over beveiliging.
De vlam kan steeds doven door wind of zo.
Als uw gas niet verbrand kan het zich ergens ophopen en ontploffing veroorzaken.
Je denkt nu misschien dat het niet nodig is omdat je hem buiten gebruikt.
Misschien gaat ie toch ook eens in de garage of zo gebruikt worden daar regen of zo.
Ik zou alvast nooit eentje gebruiken zonder deze beveiliging
Daar sluit ik me helemaal bij aan!
 
Ik kom op enkele websites tegen dat het foker model de 9.2 kw haalt met 30mbar en 15.3kw met 50mbar. Kan iemand dit ontkrachten of bevestigen?
 
Dit zou wel kunnen kloppen, meer gas betekend meer vermogen.
je zal wel de luchtschuiven moeten bijregelen dan.
 
Dit zou wel kunnen kloppen, meer gas betekend meer vermogen.
je zal wel de luchtschuiven moeten bijregelen dan.
Ik wil dit wel even nuanceren.
Ik heb een eigen bedrijf in reparatie van huishoudelijke apparatuur (al best wel heel lang) en mag best wel zeggen dat ik weet waar ik het over heb.

dit betekend NIET dat je zomaar moet gaan knutselen aan gasbrander zonder dat de fabrikant hier instructies in je eigen taal bij geeft.

dat een vlam heter wordt bij meer gas en zuurstof is gewoon natuurkunde, maar dit moet je brander wel kunnen hebben.
Als hier in de constructie geen rekening mee is gehouden ga je gevaarlijke situaties creëren.

het eerder genoemde thermokoppel is ook zo’n discussie.
In nederland mag (even uit mijn hoofd) vanaf 2012 geen huishoudelijk apparaat meer op de markt komen zonder thermokoppel.
betekend dit dat er geen fornuizen en kookplaten zonder thermokoppel meer zijn? Nee…
Er zijn hele woonwijken waar menig kooktoestel nog geen thermokoppel heeft.

doe vooral waar jij je goed bij voelt, als jij die paar tientjes wil besparen op een brander zonder thermokoppel, prima, maar hou hem dan in de gaten.
Als het voor die 10 minuten wokken is zal het allemaal wel, wil je er op gaan stoven zou ik verder kijken.

doe met bovenstaande wat je wil, is mijn (professionele) mening.
 
dit betekend NIET dat je zomaar moet gaan knutselen aan gasbrander zonder dat de fabrikant hier instructies in je eigen taal bij geeft.

dat een vlam heter wordt bij meer gas en zuurstof is gewoon natuurkunde, maar dit moet je brander wel kunnen hebben.
Als hier in de constructie geen rekening mee is gehouden ga je gevaarlijke situaties creëren.
Ja, ben ik me van bewust inderdaad, maar zeker goed om te benoemen aangezien het gevaarlijke situaties kan veroorzaken! :) In de meeste gevallen wordt de brander geleverd met een 30mbar drukregelaar, maar als je naar de linkjes in mijn bovenstaande reactie kijkt, lijkt het wel op 50mbar te kunnen. Ik stoor me beetje aan het feit dat ik er maar weinig over kan vinden online, dat maakt het lastig om goed te weten wat ik koop 😅 Maargoed, het is niet anders.

Ik neig er toch wel naar om het foker model te kopen, puur vanwege de thermische beveiliging. Probeer nu alleen nog uit te zoeken of het echt veilig is om er een 50mbar drukregelaar op aan te sluiten en wat dit met verbrandingsvermogen zal doen.
 
Ik wil dit wel even nuanceren.
Ik heb een eigen bedrijf in reparatie van huishoudelijke apparatuur (al best wel heel lang) en mag best wel zeggen dat ik weet waar ik het over heb.

dit betekend NIET dat je zomaar moet gaan knutselen aan gasbrander zonder dat de fabrikant hier instructies in je eigen taal bij geeft.

dat een vlam heter wordt bij meer gas en zuurstof is gewoon natuurkunde, maar dit moet je brander wel kunnen hebben.
Als hier in de constructie geen rekening mee is gehouden ga je gevaarlijke situaties creëren.

het eerder genoemde thermokoppel is ook zo’n discussie.
In nederland mag (even uit mijn hoofd) vanaf 2012 geen huishoudelijk apparaat meer op de markt komen zonder thermokoppel.
betekend dit dat er geen fornuizen en kookplaten zonder thermokoppel meer zijn? Nee…
Er zijn hele woonwijken waar menig kooktoestel nog geen thermokoppel heeft.

doe vooral waar jij je goed bij voelt, als jij die paar tientjes wil besparen op een brander zonder thermokoppel, prima, maar hou hem dan in de gaten.
Als het voor die 10 minuten wokken is zal het allemaal wel, wil je er op gaan stoven zou ik verder kijken.

doe met bovenstaande wat je wil, is mijn (professionele) mening.
Safety first. Niet alleen voor jezelf maar ook voor je gasten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan