BasBQ
Beef en Steak

Wie kan mij helpen?

 
 
 

riona

Gemarineerd
Berichten
1.913
Wie weet waar ik op moet letten als ik een soort gelijke smoker wil aan schaffen en waar om ?

bbqsmoker.jpg
 
Ik bem geen expert, maar volgens mij is de dikte van het materiaal belangrijk. In de vuurbak is dat belangrijk dat je er niet doorheen brand en aan de etenskant dat het de temperatuur goed constant houdt.
 
Ook moet hij schuin aflopen van de vuurkorf af zodat het vet niet in de vuurkorf loopt, een emmertje aan het uiteinde is handig om dit vet op te vangen.

Bij bovenstaand plaatje kan je een pan op het vlakke deel boven de  kolen zetten ook heel handig.
 
Waarom wil je die en geen WSM of ProQ kun je je zelf afvragen
 
kan je de smoker aan mij over doen  :)
 
Alles wat Frits zegt. Maar mag ik vragen waarom je een offset smoker wil terwijl je een WSM hebt? Een WSM doet precies hetzelfde maar dan een stuk makkelijker. Hij is zuiniger met brandstof, veel beter op temperatuur te houden, degelijker.
 
De hoeveelheid is soms voor mij het punt waar het om gaat, een keer per week eten we met 15 man plus 4 kinderen en dan moet ik alle zeilen bij zetten.
 
OK als je voor zoveel mensen kookt is de ruimte in een offset prima, als je er één procureur in legt dan heb je zoveel lucht stroom dat je vlees erg droog wordt.

Ja, belangrijkste punt is materiaal dikte, die dunne dingen kun je wel kopen, maar die moet je goed seasonen en onderhouden. Verder moet je ook het e.e.a. aan aanpassingen doen er in om hem een beetje lekker te laten werken maar het kan prima.
En als je geld genoeg hebt kun je natuurlijk altijd wat betere kwaliteit kopen. Stuur eens een mailtje naar Witkamp (onze nieuwe Dammers briketten dealer) die maakt zelf van die dingen en heeft nog weleens wat in de aanbieding ;-)
 
Is het mischien slimmer om een tweede WSM aan te schaffen?
 
Frits zei:
Ook moet hij schuin aflopen van de vuurkorf af zodat het vet niet in de vuurkorf loopt, een emmertje aan het uiteinde is handig om dit vet op te vangen.

Bij bovenstaand plaatje kan je een pan op het vlakke deel boven de  kolen zetten ook heel handig.

De vlakke plaat is vooral handig voor een koekepan jammergenoeg niet als stoof.

Onder het rooster zit genoeg ruimte voor lekbakken dat scheelt ook een hoop rotzooi. De mijne heeft geen ventiel om het overtollige vet weg te laten lopen. Het risico is dan idd een grote vuurbal... Een paar braadsleden scheelt een hoop.

5964802943_59241bb917_z.jpg


Verder idd aan ruimte geen gebrek....nouja soms wel.

5964798931_a63736dd61_z.jpg
 
Dat is ook mooi en nog ruimte over.
 
Ja, er had nog wel een peen ook naast kunnen liggen ;)
 
Ja ik ben al een stuk verder want mijn vrouw en ik hebben besloten dat we het BBQ verdelen over twee dagen of we houden de groep gedeeld want dan hoef ik niet uit te breiden.
 
Kun je voor het geld dat je bespaart een hele berg vlees kopen ;-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan