BasBQ
Beef en Steak

Wie helpt mijn braadspit kip tot een succes?

3

3x10

Gast
Wie helpt mijn braadspit kip tot een succes?

Zondag is het plan om de rotisserie voor het eerst te laten draaien met een lekker kippetje...  :p
Pfff... Hoop vragen...:
- stevige kip genoeg voor personen (Naast de salade & het stokbrood of ??) ? Gewicht?
-kruiden? Op zich wil ik het deze keer niet te spannend maken. "Gewone" goede  kipkruiden, welke?
-direct of indirect?
-beetje rookhout ja of nee? Welke?
-deksel erop (denk t wel  :))
-temperatuur? (Thermometer in de deksel)
-gaartijd?

Het spit draait 2 a 3 rpm per minuut.... Dank voor het meedenken, foto's volgen tzt  :D

http://i967.photobucket.com/albums/ae151/sebastian1968/null-1.jpg
 
;D helemaal top ! Met een mooie link. Gaan we doen zondag  :p
 
Zo, vandaag de ingredienten gehaald, mooie scharrelkip van 1.2 kg  :D
Na een uurtje draaien de kerntemperatuur meten? Hoe warm moet ie dan zijn?
Thanx & veel bbq fun !
 
76?C in de borst 82?C in de dijen en hij is goed.
 
Was heeeeel erg lekker...... Geslaagd dus. Temperaturen klopte precies  :D

840092a07641e786ddb504434449a151.jpg


7d5604499f88d3eb514b58a71185c6fa.jpg


3f7cfc682a8562e81f7d10d6b5912250.jpg
 
Lekker kippie zo te zien.
 
Hier wil ik toch ook maar eens weer iets met een draaispitje gaan doen, ter afwisseling van beer can chicken...
 
Hij stond er net wel weer bij, maar ome Geert had niks gekocht deze keer......... Raarrrrrr! 8)

Maar ik denk dat z'n volgende aanwinst een hele grote smoker uit Texas wordt. ;)

 
En gauw weer ontopic!

Lekker kippetje en een heel goed draaispitje (weet ik inmiddels uit ervaring). ;D
 
Nosmo zei:
En gauw weer ontopic!

Lekker kippetje en een heel goed draaispitje (weet ik inmiddels uit ervaring). ;D

Dank voor de reactie's & goed te horen dat je spit bevalt  ;)
 
Hoi, ik weet niet of ik een nieuw draadje moet openen of hierop moet reageren maar ik had dezelfde topic vraag.

Heb nu een week een rotisserie van Weber en ik vind het lastig om de kip mals en knapperig te maken. Mals lukt wel maar een lekkere korst is lastig.

Ik heb diverse recepten en tips bekeken om een kip te braden en uiteindelijk heb ik gekozen om de kippen (maiskippen van een kilo, de Bressekip volgt wel een keertje als ik voldoende heb geoefend  ;)) anderhalf uur op 150graden te garen. Briketten (1 starter) verdeeld over 2 kanten. Bak met water tussen de houders. Verder diverse bbq dry rubs geprobeerd.

Uitkomst: de kip was zeer mals en zo rond de 83-87 graden (afhankelijk waar de probe zat). Borst was niet droog maar een kwartier langer en dat zal wel gebeuren. Vel was redelijk maar niet knapperig. Ook het na een uur bestrijken met vet bij een van de proefkippen gaf ook niet het gewenste resultaat.

Hoe nu verder. Hogere temperatuur? Kip eerst koken? Kip eerst direct bakken? Zout / olie / bijzondere dry rub / suiker etc. gebruiken?

Mijn vrouw houdt niet zo zeer van de rooksmaak (helaas) dus ik gebruik weinig tot geen hout. Verder neigen we naar "liever iets droger vlees maar dan wel een knapperig vel" dan wat er nu uit de BBQ komt. Verder vind ik een sterke smaak lekker dus volgende keer een hele uit en knoflook in de kip. Nu komt de smaak niet door het vel heen en recepten waarbij de kruiden onder het vel worden gestopt waarna het vel wordt weggegooid is ook niet wat ik zoek. Ook het inpakken met spek was het niet. De spek was lekker maar kippenvel weer niet. Ik wil het vel kunnen eten.

Wie kan helpen?

Groet, Alexander.
 
Heb je al eens geprobeerd om op het einde (bv het laatste kwartier) de temperatuur op te voeren (van 150 naar 180?C bv of misschien nog meer)?
 
Terug
Bovenaan Onderaan