Beef en Steak

Wga vs briketten

Dammetje

Kooltjesharker
Ik zit te denken om een WGA te gaan aanschaffen als 2e kleine optie maar ik vraag mij 2 dingen af.

Als eerste werkt de WGA ook met houtskool of is ecobrasa echt de beste optie?

En……

Kun je de ecobrasa ook goed met een looftlighter aansteken of werkt dit het beste met een kleine starter. Reden van deze vraag is dat ik een looft heb en alleen maar een grote starter dus wil ik mijzelf behoeden voor een zinloze aanschaf.

In een WGA zijn briketten het fijnste, ecobrassa, dammers of een andere kokosvariant zijn top.
Het makkelijkste aansteken met een starter. Je kan die ook omkeren werkt prima.

Omdat ik de WGA juist gebruik voor het snelle ongecompliceerde grillwerk gebruik ik meestal houtskool. Dan ben je vaak al binnen een kwartiertje aan de gang. Meestal gebruik ik de wat fijnere houtskool die voor andere BBQ's wat minder geschikt is.

Ik gooi er gewoon supermarkt houtskool in als ik hem thuis gebruik voor de even-snel-bbq. Als ik er mee ga picknicken dan gebruik ik kokosbriketten. Ik steek hem altijd aan met een starter (kleine van weber).

Ideaal voor de kleine houtskool restjes die je normaal niet zou gebruiken. Althans bij even snel wat grillen.

Dank voor de antwoorden. Duidelijk is dat er geen 1 manier is. Iedereen heeft zo zijn eigen methodes.
Maar als ik dan eens een keer houtskool zou gebruiken wordt dat dan niet enorm heet?

Ik gebruik altijd houtskool 50-50 methode in de wga. Ik hou wel het deksel dicht voor regelbare airflow, zodat het niet te gek gaat qua temperatuur..

Dat er beter briketten in webers kunnen is imo een mythe. Ik heb jaren low en slow gedaan op houtskool in webers. (Je moet alleen zorgen voor die regelbare airflow en je kan evt massa toevoegen voor warmtebuffer.)

Kolenstarter is niet nodig bij wga. (De charme is ook om zo compact mogelijk dat ding mee te nemen.) Je kan gewoon een aanmaakblokje onder het kolenrooster leggen en daar bovenop een berg kolen. Als je dan zorgt, dat de vlam niet te veel verstikt, heb je minimaal rook, en supersnel brandende kolen.

Ik gebruik altijd houtskool 50-50 methode in de wga. Ik hou wel het deksel dicht voor regelbare airflow, zodat het niet te gek gaat qua temperatuur..

Dat er beter briketten in webers kunnen is imo een mythe. Ik heb jaren low en slow gedaan op houtskool in webers. (Je moet alleen zorgen voor die regelbare airflow en je kan evt massa toevoegen voor warmtebuffer.)

Kolenstarter is niet nodig bij wga. (De charme is ook om zo compact mogelijk dat ding mee te nemen.) Je kan gewoon een aanmaakblokje onder het kolenrooster leggen en daar bovenop een berg kolen. Als je dan zorgt, dat de vlam niet te veel verstikt, heb je minimaal rook, en supersnel brandende kolen.
De kleine starter van weber past in de wga als je het rooster in 2en slijpt. In de starter past ook weer van alles. Bijvoorbeeld briketten en aanmaakblokjes.

Er zijn meerdere draadjes o.a. hier met tips voor voor de WGA mods en op reis.
Roosters opdelen etc. Je kan dan IN de WGA veel meenemen.
Thuis pak ik meestal wat voor handen is = kleinere houtkool stukken.
Op reis vindt ik het makkelijker om goede cocos briketten mee te nemen. Er passen er veel in de WGA.
Voordeel van goede cocos briketten is dat je kan tellen hoeveel branduren je meeneemt en ze zijn goed te doseren.

Bij Ecologisch kun je Ecobrasa bestellen met een heel mooi klein startertje speciaal van dat merk. Te schattig!

Maar houtskool gaat dus ook.

Ik heb een tijdje terug deze besteld. Zelfde vorm als ecobrasa. Of ze beter of minder zijn durf ik niet te zeggen, ben niet zo ervaren met ecobrasa.

Thuis gebruik ik de kleinere brokjes houtskool die niet in mijn kamado te gebruiken zijn. Voor op reis /vakantie/strand neem ik een plastic zakje mee waarin ik een aantal Ecobrasa briketten stop. Handig te vervoeren in je WGA en blijft betrekkelijk schoon.

Terug
Bovenaan Onderaan