BasBQ
Beef en Steak

WGA: tips en tricks gevraagd

 

1012sabine1985

Kooltjesharker
Berichten
214
Hoi allemaal!

Daar staat de sinds kort aangeschafte WGA. Klaar om mee te nemen op vakantie morgen. Lekker twee weken weg in eigen land. Heerlijk!

Maar mijn vraag aan jullie: hebben jullie tips en tricks voor de WGA? Ik ben al veel topics tegengekomen voor het ombouwen, maar dat gaat nu niet lukken. Het gaat echt om de brandstof, temperatuur constant houden en andere welkome tips! Ook ben ik benieuwd naar wat jullie adviseren verder mee te nemen op vakantie buiten de WGA zelf. Starter, brandstof, tang, thermometer, folie, rubs staan al klaar.

Alvast bedankt voor het meedenken!

20210718_185858.jpg
 
Tja, daar vraag je zowat. Een paar goede vuurvaste bbq handschoenen want de schuiven van zo'n WGA worden loeiheet en ik gebruik als brandsof Eco Brasa mooie kleine briketten want veel ruimte onder je rooster heb je niet en één laag briketten is voldoende.
Afhankelijk van wat je wilt grillen deel ik het vuurbed in tweeen en gebruik ik de ene helft om te grillen en de andere kant als warm houddeel of als ik iets indirect wil doen.
En omdat er niet echt een beschrijving bijzit ben ik begonnen met alle schuiven op de helft te openen en zien hoe de temperatuur daarop reageert en indien nodig bij sturen.
't is gewoon veel doen dan krijg je daar ervaring in en in het begin niet te ingewikkelde gerechten klaarmaken, sate, hamburger, speklapje, worstjes e.d. dan zie je snel genoeg hoe je WGA reageert op de stand van je schuiven.
Fijne vakantie.
 
Laatst bewerkt:
Kijk ook eerst of je mag barbecueën, je mag steeds vaker geen kampvuur of kool gestookte bbq maken of gebruiken op campings.
Gelukkig mag het. Hebben we al gecheckt. Maar inderdaad een goede tip!
 
Ja op de bodem onder het kolenrooster.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
 
Zorg er wel voor dat de folie de luchttoevoer aan de zijkanten niet verstopt. Dus goed op maat vouwen.
 
Ja op de bodem onder het kolenrooster.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Daar zit tegenwoordig een uitneembaar hitteschild dat je zo schoonmaakt.
 
Daar zit tegenwoordig een uitneembaar hitteschild dat je zo schoonmaakt.
Zit die plaat er bij de oudere modellen niet in dan en weet je wellicht van af wanneer ze deze toepassing hebben? ±
 
Zit die plaat er bij de oudere modellen niet in dan en weet je wellicht van af wanneer ze deze toepassing hebben? ±
Geen idee. De mijne (dit voorjaar gekocht) heeft het iig wel.
 
Geen idee. De mijne (dit voorjaar gekocht) heeft het iig wel.
Ik gebruik de WGA al een jaartje of zes en die heeft die plaat ook al maar omdat je melde dat er tegenwoordig een hitteschild in zit was ik nieuwsgierig geworden.
 
Laatst bewerkt:
Hitteschild is idd nieuw en eventueel los te bestellen, ik heb het artikelnummer al meermaals gedeeld hier op het forum 😂
De schuiven worden inderdaad bloedheet! BBQ handschoenen zijn dus een must, of tikken met de achterkant van de BBQ tang, ik was ook te dom om met klaar liggende handschoenen een brandmerk op mijn duim te zetten...
 
Hitteschild is idd nieuw en eventueel los te bestellen, ik heb het artikelnummer al meermaals gedeeld hier op het forum 😂
De schuiven worden inderdaad bloedheet! BBQ handschoenen zijn dus een must, of tikken met de achterkant van de BBQ tang, ik was ook te dom om met klaar liggende handschoenen een brandmerk op mijn duim te zette
Heb ik even gemist. :oops:
Heb je wellicht een plaatje van dat hitteschild want als ik op het door jou opgegeven nummer klik gaat bij mij alles op rood:cry:
 
Ik gebruik in mijn WGA bijna altijd een aluminium bakje onder het indirecte deel, werkt deels als hitteschild en scheelt ook weer schoonmaken.
De luchtschuiven aan de kant waar 'je brandstof ligt vol open, de andere kant dicht dan creëer je alvast een luchtbeweging onder je deksel, zo ook met de luchtschuiven bovenop het deksel, boven het vuur dicht andere kant open.
Vanaf dat moment is het een beetje uitproberen wat het beste werkt, voor mij werkt het op deze manier prettig ..
Vergeet ook niet het clipje om de beiden poten vast te zetten.

De foto's..

De bovenkant.

9Hfk9QG.jpg


De onderkant.

iTM7AbE.jpg


De hoeken ( pootjes / afstand houders )

u3nISMe.jpg


Deze WGA is een jaar of 4 in gebruik ( niet dagelijks )
Veel plezier van je nieuwe barbecue!
 
Ik gebruik in mijn WGA bijna altijd een aluminium bakje onder het indirecte deel, werkt deels als hitteschild en scheelt ook weer schoonmaken.
De luchtschuiven aan de kant waar 'je brandstof ligt vol open, de andere kant dicht dan creëer je alvast een luchtbeweging onder je deksel, zo ook met de luchtschuiven bovenop het deksel, boven het vuur dicht andere kant open.
Vanaf dat moment is het een beetje uitproberen wat het beste werkt, voor mij werkt het op deze manier prettig ..
Vergeet ook niet het clipje om de beiden poten vast te zetten.

De foto's..

De bovenkant.

9Hfk9QG.jpg


De onderkant.

iTM7AbE.jpg


De hoeken ( pootjes / afstand houders )

u3nISMe.jpg


Deze WGA is een jaar of 4 in gebruik ( niet dagelijks )
Veel plezier van je nieuwe barbecue!
Thanks voor de tips!!! Hij gaat vandaag aan!
 
:oops: Wat een oen ben ik, heb ik toch al die jaren het hitteschild van m'n WGA verkeerd gebruikt ik dacht n.l. dat het een as opvangbak was en als zodanig heeft hij dus al die tijd dienst gedaan onder het kolen rooster en dat heeft prima gewerkt.
Indirect deed ik op de helft van het grill oppervlak.
Vanaf nu gaan we dat dus anders doen. ( weer wat geleerd ☺️)
 
Terug
Bovenaan Onderaan