BasBQ
Beef en Steak

Welke soort houtskool voor Pizza.

DennisEhv

Sprokkelaar
Berichten
30
Ik maak nog al eens graag pizza's op mijn kamado. Maar met de meeste houtskolen die ik gebruikt heb stopt de thermometer op 300/320 graden.
Het kan zijn omdat ik een convector gebruik onder de pizzasteen. Maar het kan ook zijn dat ik toch echt niet de juiste kooltjes gebruik. Want zo ver ik weet zou het beter zijn voor de pizza's om deze op 375 graden te bakken?

Wat voor tips zouden jullie mee kunnen geven?
 
Collega van mij heeft dit probleem ook met zijn kjc2. Eerste pizza gaat goed. Bbq open voor de nieuwe pizza en dan na het sluiten krijgt hij nooit meer de juiste temp. Hij gebruikt de KJ big blocks.. Ik volg dit ff voor hem
 
Voor pizza in je kamado is het belangrijk dat je een goed ‘ontwikkeld’ vuur hebt. Bij mijn ei doe ik dit door de kolenmand goed te vullen en op drie plekken aan te steken. Dan de deksel dicht en de ventilatie beneden en boven helemaal open te zetten. Na een kwartier is het vuur goed ontwikkeld en kan de platesetter erin, rooster en pizza steen. let op: gebruik lashandschoenen.
Je temperatuur zakt nu dit komt vanwege de koude elementen die je in de Kamado stopt.
Je laat alle ventilatie roosters volledig open, de temperatuur zal nu snel weer stijgen.
Probleem is alleen dat de pizzasteen niet zo snel opwarmt als de temperatuur van je kamado, dit kan wel een uur duren eer hij de 350c aantikt.
 
Ik stook wel eens zelf een vuurtje met relatief kleine sticks. Bijvoorbeeld als ik kip aan het spit heb. Als ik het deksel dan helemaal dicht doe gaat de temperatuur vrij snel richting de 400.
 
Ik gebruik dammers. Eerst maak ik hem helemaal leeg/schoon. De kleine kooltje bewaar ik. Dan vul ik hem voor +- 2/3 met nieuwe stukken houtskool. Kleine kooltje van de schoonmaak erboven op. Schuiven helemaal open, 3 wokkels erin en aansteken. Zodra ze uit zijn de 2 pizzastenen en de dome dicht. Binnen 45 min zit ik dan op 400 graden en dan stel ik hem wat af naar beneden dat ik rond de 350 blijf
 
Collega van mij heeft dit probleem ook met zijn kjc2. Eerste pizza gaat goed. Bbq open voor de nieuwe pizza en dan na het sluiten krijgt hij nooit meer de juiste temp. Hij gebruikt de KJ big blocks.. Ik volg dit ff voor hem
Ik gebruik mijn big blocks enkel voor hele lange sessies. Pizza doe ik gewoon met restaurant grade en als ik ff niet oplet gaat de KJ vlot naar de 450°
 
Ik gebruik mijn big blocks enkel voor hele lange sessies. Pizza doe ik gewoon met restaurant grade en als ik ff niet oplet gaat de KJ vlot naar de 450°
Die zak heb ik nu ook staan. Alleen viel mij de grote van de stukken vies tegen. Het zijn een aantal grote stukken en veel kleinere stukken er tussen
 
Die zak heb ik nu ook staan. Alleen viel mij de grote van de stukken vies tegen. Het zijn een aantal grote stukken en veel kleinere stukken er tussen
Van die Big Blocks? Ik heb mijn kamado nu 2 jaar en ben nu aan mijn 3de of 4de zak bezig van die BB's en ben daar uitermate tevreden van. Op het laatste zit er wat kleiner spul tussen, dat ik dan bij de restaurant grade kieper.

Restaurant grade gebruik ik deze van bij mijn dealer, maar geen idee wat merk het is. Staat niet veel op de zak :D

Een tijd terug had hij geen Big Blocks en had ik, volgens zijn site (zie link) Big Quebracho mee besteld. Maar toen ik de zak open deed, was het gewoon restaurant grade en niets big. https://www.kamadobbq.be/shop/acces...ge-combustibles/big-quebracho-houtskool-10kg/
 
Ik heb het al eerder geschreven, maar grote blokken houtskool hebben minder oppervlak om te branden dan hetzelfde gewicht aan houtskool, maar dan wat kleinere stukken. Een hoe meer oppervlakte om te branden, hoe hoger de temperatuur kan worden.

Ikzelf gebruik dammers in een lege, met de stofzuiger leeggezogen q, met niet de allergrootste stukken. Mandje vol op 3 plekken aansteken met de lighter, daarna op de D&Q een platesetter en zo'n dutch oven rek (gebruik ik verder toch niet) met daarop de pizzasteen er in zodat deze meteen mee kan opwarmen. Alle schuiven vol open (margrietschijfding haal ik er helemaal af) en dan komt ie vanzelf.

Note to myself: Niet vergeten, hij zit zo te hoog :ROFLMAO:
 
Maribu of Quebracho gebruik ik voor Pizza. Kolenmand helemaal vol en binnen 45 min naar de 400C. Met Dammers houtskool haal ik de temp maar even, maar niet voor een langere pizza sessie
 
Ik heb ook niet de indruk dat het veel uit aakt of ik op 300 of 400 graden pizza’s bak. Scheelt 2 minuten bakken, maar krijg net zulke goede resultaten.

Ik gebruik eigenlijk voor alles Dammers. Perfecte alleskunner.
 
Terug
Bovenaan Onderaan