BasBQ
Beef en Steak

Welke offset smoker

 
 

Mark b

Stoker
Berichten
375
Nu ik de smaak te pakken heb wil ik mischien zowel m’n bbq als m’n rookoven met spiraal weg doen en een offset smoker met verticaal smoker gedeelte aanschaffen.
Maar dan…..een wirwar van smokers en ook stevig aan de prijs hier en daar.
Wat is nou een leuke smoker kwa geld en kwaliteit die prima voldoet in de tuin,m’n chevy lust tenslotte ook wel wat benzine dus moet het een beetje verdelen
 
Een offset is wel een prijzige hobby als ik eerlijk ben. Niet alleen in aanschaf maar ook in gebruik (vergelijk een offset tov een weber als een chevy tov een panda)

Ik vind die van nette lette zeker wel heel mooi. En mooie dikte met 8mm
 
Zelf bouwen, naar eigen wens! Heb ik ook gedaan. Ik €300 kwijt aan materiaal. Hier en daar wat gekregen. En tja het verbruikt wat meer, maar daarvoor krijg je ook meer smaak, beleving en showpiece in de tuin voor terug.
Ik zou niet meer anders willen.
En als je het enigzins goed designed, is het een veelzijdig apparaat.
 
Dat ik niet anders meer wil, is hier ook. Hij gaat zeker niet weg.
Maar wanneer je kijkt naar de kosten, dan is een kamado een slimmere keus wil ik zeggen. Helemaal een beetje een grote vreet hout (1m3 eiken a €330.- net weer laten komen en hoop er de zomer mee te redden) oké hij is wel flink aan formaat.
 
Vandaar dat ik het aangeef, om met een offset lekker te werken ben je met hout aan het stoken, natuurlijk een kleinere verbruikt ook wat minder maar voor de goede smaak moet je de vlammen aan houden. Je werkt met een continu vuur en maakt zo een soort van hete luchtoven met veel houtsmaak
 
als je het goed doet heb je ook “clean smoke” ofwel bijna geen rook te zien, alleen de hitte zie je er uit komen. Dat is optimaal
 
Een offset gaat eigelijk niet met kolen. Je gaat hem wel een wat warm krijgen maar niet voldoende normaal of je moet op heel veel kolen gaan werken. Ik gooi er wel eens kolen in, maar dan is dat in de rook kamer om te grillen. Das niet het offset werk.

Voor low and slow wil ik wel eens beginnen met een zak briketten en daar het hout op om een rustige basis te krijgen
 
Dit is het mooiste van een offset

IMG_1075.jpeg
 
Dit was niet helemaal wat ik verwacht had zoals gezegd,maar wel een leuke uitdaging.
Hoe moet ik het zien?hout een langere tijd dat t goed warm blijft?
 
Dit is de start (was toen ik m net had dus niet alleen eiken) hiermee begin je het opwarmen en een basis te vormen. In de praktijk gooi je dan iedere 20 min er 1 of 2 blokken bij. Wil je het warmer nog wat blokken meer, wil je het minder warm dan wat langere tijd tussen het opgooien.
Het is echt spelen met vuur en minder met de schuiven ed.
 
Klopt, ik start altijd op met een grote starter goedkope houtskool.
Daarna blokjes hout, meestal beuk, Berk, Els of esdoorn. Als ik wat meer rooksmaak wil ga ik voor eik of noot.
 
Mijn vuurbox is 50x50x50, die start ik met kolen, zodat ik een mooi kolenbed heb. Vervolgens iedere half uur (afhankelijk welke temperatuur die ik wil bereiken) een blokje hout erop. De afmetingen van een blok hout zijn ook belangrijk.
Een offset wordt ook wel eens een stickburnber genoemd.

je kan het zo duur maken als je zelf wilt. Ik vind €330 voor een kuub eiken dan ook behoorlijk aan de prijs. als je tijd en ruimte hebt is het voordeliger om vers hout te kopen en zelf te drogen. Ook het tijdstip van hout kopen kan veel schelen in de prijs. net voor de winter schiet de prijs bijv omhoog.
Daarnaast staan op marktplaats genoeg aanbieders van hout.

Maar als je voor een offset gaat, adviseer ik je wel te gaan voor één met een minimale wanddikte van 6 mm. is stabieler in temp.
 
Ik vind dat deze vent het wel goed uitlegt:

Mede door het intensieve ben ik (nog) niet aan een offset smoker begonnen. En ruimte gebrek voor hout. Wanneer ik verhuisd ben komt er op termijn wel een offset smoker. Tot die tijd komt er ook nog heerlijk eten van m’n kamado’s en weber.
Op diverse plekken wel eens het verschil geproefd tussen vlees van een offset smoker en andere bbq’s. Offset geeft naar mijn mening toch wel de beste rook smaak. Maar daar moet je wel wat voor over hebben.
 
Op diverse plekken wel eens het verschil geproefd tussen vlees van een offset smoker en andere bbq’s. Offset geeft naar mijn mening toch wel de beste rook smaak
Juist dit!. Gisteren ben ik bij de kcbs in Dodewaard geweest. Wat mij eerste bbq event. Ik had meer offset smokers verwacht. Maar er stond er maar 1(!), de gerechten hiervan vond ik toch wel het lekkerste.

De rest werd gemaakt op drum smokers en pelletsmokers.

Ik heb laatst een kist appelhout gekocht voor 120 eu. Dit was vooral snoeihout. Stammen van 8 cm doorsnee en ongeveer 40 cm lang.
 
Die prijzen voor brandhout zijn waanzin.
Eik parket 3de keus kost minder.
Hier in de buurt zit een zagerij.
Overgedroogd eikenhout, 75 euro per kist van 1 kubieke meter.
 
Ik ben mij momenteel ook aan het verdiepen in de wereld van de offset smokers. Ik heb mijn zinnen gezet op een Nette Lette. Nu is de keuze tussen een 6.2mm of een 8mm dikte. Wat is jullie ervaring hier mee? Is het een merkbaar verschil voor een amateur smoker?
 
Die prijzen voor brandhout zijn waanzin.
Eik parket 3de keus kost minder.
Hier in de buurt zit een zagerij.
Overgedroogd eikenhout, 75 euro per kist van 1 kubieke
Idd de prijzen zijn absurd.

En waar zit die zagerij?
 
Terug
Bovenaan Onderaan