Beef en Steak

Welke maat Weber BBQ?

janjan

Sprokkelaar
Ik denk dat ik toch een Weber BBQ ga kopen i.p.v. een kamado.
Welke maat Weber is het beste ook m.b.t. de spullen die je er bij kunt kopen.
Groetjes
Jan

Het ligt er een beetje aan wat je wil doen. Als je bijvoorbeeld 120 hotdogs of 80 hamburgers tegelijk wil kunnen bereiden, dan is de "Weber Ranch" een goede optie. Maar even zonder dollen: zelf gebruik ik al jaren een Weber Compact 47cm. Die zou ik je afraden, want hoewel relatief goedkoop is het toch wel een beetje lastig om de grotere stukken te bereiden met een "low and slow" (maar voor "high and fast" is het een prima ding).

Als ik het zo in kan schatten zijn er voor de 57cm meer accessoires te koop. Maar als je niet gehecht bent aan het merk "Weber", dan kan je ook kijken naar een Napoleon, die hebben ook wel mooie dingen.

57... dan kun je GBS doen en heb je ruimte genoeg voor indirect lekker warm roken. Mooie machines hoor!

Ik bedank jullie voor het advies ik ga eens even rond kijken voor een goede prijs.
Op de 57cm heb je ook nog wat ruimte voor een gietijzeren pannetje

WEBER® Houtskoolbarbecue Master Touch Premium E-5770 zwart Ø 57 cm​

Dus hier kan ik niets verkeerd doen mooi met een scharnier aan de deksel.

Bedenk of je veel accessoires gaat gebruiken en kijk dan voor welke maat die goed verkrijgbaar zijn. Ik lees veel over de 57cm. Ook van Napoleon hebben ze mooie bbq's met vele accessoires. Ik heb nog nooit iemand gehoord dat hij een te grote bbq heeft gekocht, wel over te kleine ;)

Daarnaast is een beetje ruimte wel fijn bij meerdere spareribs of low and slow grotere stukken vlees.

JA, altijd voor een W57 met asbak en GBS rooster.

Ik bedank jullie voor het advies ik ga eens even rond kijken voor een goede prijs.
Op de 57cm heb je ook nog wat ruimte voor een gietijzeren pannetje
Ik gebruik zelf gietijzer op de 47cm en dat gaat ook goed hoor. Verder heb ik wel wat accessoires, maar niet van Weber, maar gewoon dingen als Ikea, Lidl, enz.

In de 57cm heb je net wat meer ruimte om indirect te barbecueën. Bij een 47cm heb je meer last van stralingswarmte. En er zijn meer accessoires voor de 57cm te koop.
De Master Touch Premium is een prika model. Staat inmiddels een jaar of vijf in de tuin en mankeert nog niets aan.

Napoleon zou ik alleen kopen als je alleen maar wil grillen. Zeker dat laatste model is bijna niet te regelen.

• Leuk
Waarderingen: BM77
Ik ben ook zeker tevreden met de 57 MTP! Wel vat vilt op de dekserand geplakt (moet inmiddels vervangen worden) en de veren van het scharnier anders bevestigd.

• Leuk
Nog een vraag.
Kun je de Weber ook goed op temperatuur houden al het buiten kouder is omdat er geen enkele isolatie aanwezig is.

Vandaag maar eens proberen met mijn kleine weber

1000028431.jpg

Nog een vraag.
Kun je de Weber ook goed op temperatuur houden al het buiten kouder is omdat er geen enkele isolatie aanwezig is.
Ja hoor, kost je alleen meer brandstof, maar stabiel lukt mij prima. Stabiliteit op mijn Weber vind ik vooral lastiger als het weer zelf ook minder stabiel is. Wel/geen zon op de ketel, windvlagen, dat soort dingen hebben wel wat invloed. Maar het blijft nog steeds prima te doen om (vrijwe)l alles wat je op een kamado kunt doen, ook op je Weber te doen.

Ja hoor dat lukt prima! Windvlagen zijn het lastigste voor stabiele temperatuur.

"kww" zeggen ze in Twente, kiek'n wat 't wordt😂😂😂.
Een voor mij doen groot stuk prokureur op de Weber.
Vanmiddag 4 uur maar eens kijken.

• Leuk
Napoleon zou ik alleen kopen als je alleen maar wil grillen. Zeker dat laatste model is bijna niet te regelen.

Verrassend om te horen, want ik heb het idee dat ze zichzelf in de markt proberen te zetten als meer "premium" dan Weber.

Nog een vraag.
De emaillelaag is (minieme) isolatie. Maar zoals anderen hebben gezegd: windvlagen, wel/geen zon op de barbecue, enzovoort, hebben wel invloed op de temperatuur. Hier bij mij lijkt de deksel van de 47cm niet helemaal goed meer te sluiten, dus dan ontsnapt er ook wel warmte via het deksel (wat wel jammer is).

Je zou natuurlijk een warmtebuffertje in de barbecue kunnen leggen, zoals iets van (ongeglazuurd) aardewerk of wat bakstenen. Een kamado is eigenlijk ook een groot stuk aardewerk en aardewerk kan heel goed warmte opnemen en weer langzaam afstaan aan de omgeving.

Nog een vraag.
Ja hoor. Dat lukt wel, maar het kost je wat meer briketten.

57cm !

Je hebt meer accessoires voor de 57 en meer ruimte gewoon, zelfs al is het maar voor 2 personen. Maar neem wel eentjes met een bak onderaan. En als je wat meer stabiliteit wilt een weber performer. Die tafel erbij is zo handig. Staat ook veel stabieler, en je hebt nog wat ruimte voor dingen kwijt te geraken

Terug
Bovenaan Onderaan