BasBQ
Beef en Steak

Welke briketten

Marco71

Tondelzoeker
Berichten
20
Hallo bbq vrienden ,

Ik vraag mij af of jullie ervaringen hebben in welke briketten te gebruiken bij low en slow. Ik heb zelf de weber en napoleon briketten gebruikt.. voor mijn gevoel zijn de weber briketten iets “beter” ik zie online ook de kokos briketten van vuur en rook staan voor een mooie prijs. Wat raden jullie aan ? Wat is volgens jullie de beste prijs kwaliteit verhouding in briketten ?
Grt marco
 
  • Leuk
Waarderingen: Rik
Voor mij zijn dat de Ecobrasa cocos briketten die ik voor een mooie prijs per 2x10kg online koop bij eco-logisch.nl :D
 
Laatst bewerkt:
Ik ben van de supermarkt briketten overgestapt op ecobrasa. Perfecte briketten!
Echter heb ik dus ook geen ander vergelijk... Wel komt ecobrasa altijd terug als je een dergelijke vraag stelt.
 
Ik ben overgestapt van weber naar ecobrasa. Stapelt erg fijn. Brandt lang. Net weer 10 kg gehaald,
 
Ik stook,al de gehele zomer/najaar op Echt houtskool briketten (short runs)
Voor de longruns neem ik de kokosbriketten van Welkoop/ Terlanco.

Ik heb ook een zak kokosbriketten van V&R gestookt. Veel as van
 
Velen zweren bij de Ecobrasas, ik heb ze ooit gehad maar was niet kapot van de rechthoekige vorm. Sindsdien heb ik hard houtskool en daar kan je ook prima low & slow mee doen.
 
Ik gebruik dammers. Voorheen van alles en nog wat gehad. Maar dammers werken bij mij het fijnste. Laatst een mooi stukje van Frits gelezen.
 
Dammers en Ecobrasa zijn in mijn ogen de beste briketten. Ze geven beide weinig as, hebben veel energie in zich, geen vervelende rook. Kunnen heel heet branden maar ook heel lang. Ja ze zijn duurder dan de andere briketten maar als ik het uitreken per bbq sessie valt het reuze mee, zeker als ik het vergelijk met de prijs can het vlees.
 
Kokos briketten
En zeker niet van weber
 
Ecobrasa of dammers (ik merk geen verschil). Echt houtskool briketten zijn ook goed te doen maar komen niet in de buurt van bovenstaande.
Ik heb nog een halve zak kokosbriketten van Vuur en Rook maar die vind ik waardeloos, veel rook bij het aansteken en enorm veel as vergeleken met dammers of ecobrasa, vooral in de wga is het onhandig als je veel as hebt.

Verstuurd vanaf mijn moto g(8) power met Tapatalk
 
Afgelopen zaterdag op de WGA zakkie kokosbriketten van Appie meegegrepen, veel echt NIET tegen, 3rijtjes naast elkaar en 2 rijtjes daar weer bovenop. Aan 1 kant aangestoken als een soort brede snake. Dikke 5,5uur lol van gehad zonder bijvullen, de hele tijd ongeveer op 140 graden gehad

Na afloop weinig as en ook bijna geen last van rook gehad, eigenlijk helemaal niet.

Ik.heb hier wel eens gelezen, de basis kokosbriketten zijn nog altijd beter dan dure gewone briketten en dat lijkt er echt wel op.

Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk
 
Marco, hou je vraag in de gaten, zal verplaatst gaan worden naar een ander topic
 
Ik gebruik briketten van action, maar ik moet nog een hoop leren.

Bij mij ging het leerproces een stuk beter met de juiste brandstof. Toen ik de temperatuur eenmaal onder de knie had werd alles ineens een stuk leuker.
 
Frits is onze Briketten expert, en ik ga absoluut met hem mee voor briketten, en dan bedoel ik kokosbriketten daarvan zijn er 2 die heel goed zijn,
Ecobrasa en Dammers, komen overigens uit dezelfde fabriek in Indonesië, zijn dus gewoon eender.
Frits heeft ooit gezegd: De slechtste Kokosbriket is nog beter dan de beste Houtskoolbriket.
Die kan op een tegeltje;)
Ecobrasa en Dammers staan echter eenzaam aan de top.
 
Hallo bbq vrienden ,

Ik vraag mij af of jullie ervaringen hebben in welke briketten te gebruiken bij low en slow. Ik heb zelf de weber en napoleon briketten gebruikt.. voor mijn gevoel zijn de weber briketten iets “beter” ik zie online ook de kokos briketten van vuur en rook staan voor een mooie prijs. Wat raden jullie aan ? Wat is volgens jullie de beste prijs kwaliteit verhouding in briketten ?
Grt marco

Tot nu toe heb ik alles gedaan met de weber briketten, welke mij eerlijk gezegd altijd goed zijn bevallen. Ik heb ze jaren gebruikt, voor feitelijk alles wat op mijn BBQ is geweest. Nieuwsgierig door alle verhalen van de pro's hierzo, toch maar eens besloten om de ecobrasa's aan te schaffen.
Vorige week voor het eerst met de ecobrasa's gevochten. In eerste instantie kreeg ik de temperatuur niet hoog genoeg, te weinig briketten waren hiervan de oorzaak. Toen ik eenmaal de temperatuur in orde had kan ik alleen maar zeggen dat deze briketten echt ontzettend stabiel zijn. Ze geven nagenoeg geen as, waardoor de luchttoevoer niet verstopt raakt.
Wat betreft prijs kwaliteit: Ik denk dat ik ongeveer 3.5 van de 10kg briketten heb verbruikt, ik zal dit de volgende keer eens proberen te noteren. Met de weber briketten verbruik ik tijdens een PP sessie toch wel minimaal de helft van de 8kg zak. De weber briketten zijn ongeveer €20 per 10kg en de ecobrasa's €26. In
mijn schatting zijn de ecobrasa's iets duurder in gebruik.. Het gemak waarop mijn temperatuur stabiel bleef, vind ik het waard.
Over smaak valt natuurlijk niet te twisten, maar mijn vlees is echt veel beter bevallen en om deze reden kan ik ze alleen maar aanraden.

1605157666298.png
 
Frits is onze Briketten expert, en ik ga absoluut met hem mee voor briketten, en dan bedoel ik kokosbriketten daarvan zijn er 2 die heel goed zijn,
Ecobrasa en Dammers, komen overigens uit dezelfde fabriek in Indonesië, zijn dus gewoon eender.
Frits heeft ooit gezegd: De slechtste Kokosbriket is nog beter dan de beste Houtskoolbriket.
Die kan op een tegeltje;)
Ecobrasa en Dammers staan echter eenzaam aan de top.

Ik ben het geheel met de Ewald eens EcoBrasa's zijn prima briketten (y)één nadeel slechts ze zijn wat prijzig maar als je dat afzet tegen de rest van de kosten (vlees, rubs, sausjes en je materiaal b.v.) valt dat ook nog wel mee. ;)
 
Ik heb ook altijd Webers gestookt.
Na enige verdieping op dit forum en de kennis van Frits...Webers exit. Ligt nog 1 zak voor uiterste nood. Geef ik volgend jaar wel weg.
Stook nu kokos vooral terlanco (welkoop) en ecobrasa. En houtskoolbriketten van het merk Echt.

V&R, i zak van gestolkt. Vond hier veel as van af komen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan