BasBQ
Beef en Steak

Wel of niet afdekken deflectorplaat?

Smoke

Sprokkelaar
Berichten
28
Ik kom wisselende advizen tegen over het afdekken of inpakken van de deflectorstenen. Zelf heb ik het WEL altijd de steen ingepakt in alumiliumfolie.

Inpakken
Het bezwaar is dat er bij het inpakken met alumiliumfolie de warmte naar boven gereflecteerd wordt, waardoor het vlees vanaf de onderkant een hogere tempratuur te verwerken krijgt. Wanneer je de deflectorstenen onbedenkt is wordt de warmte van alle kanten door het keramiek afgegeven/weerkaatst en dat zorgt voor een gelijkmatigere warmte afgifte van alle kanten.

Niet-inpakken
Nadeel hiervan is dat het vocht wat van het vlees af komt direct op de steen valt en zou wordt opgenomen. Daardoor wordt de steen vies, maar schijnt ook de kans op scheuren groter te zijn.

Hoe doen jullie dit? En wat is jullie gedachte hierover?
 
ik pak ze altijd in, wel goed strak, anders wordt de opening tussen de wand van de bbq en de deflector erg smal. Ik vind het gewoon goor als de stenen vol zitten met zwarte verbrande marinade/rub.
De reflectie van de warmte lijkt me minimaal trouwens
 
Zelf heb ik een ingepakt dienblad op de deflector plate liggen.
Heb geen nadelige effecten ervan ondervonden.
 
Ik heb ze nog nooit ingepakt.

Zodra ik zie dat ze erg vies beginnen te worden draai ik ze om zodat ze schoon branden of stook ik de kamado naar standje inferno na een high en fast sessie.
Zo branden ze schoon, na 20/30 min veeg je er alles zo af.

Alleen als ik weet dat het heel extreem gaat druppen zet ik er een druippan onder.
Het mag natuurlijk niet dusdanig gaan roken dat het de smaak van het gerecht beïnvloed.
 
Je kan ook nog gewoon een druipbakje neer zetten, is ook nog een optie natuurlijk.
Ik heb nog wel eens wat viezigheid op mijn conveggtors maar dat brand ik er wel weer vanaf. een paar spetters is niet erg.
 
Ik kom wisselende advizen tegen over het afdekken of inpakken van de deflectorstenen. Zelf heb ik het WEL altijd de steen ingepakt in alumiliumfolie.

Inpakken
Het bezwaar is dat er bij het inpakken met alumiliumfolie de warmte naar boven gereflecteerd wordt, waardoor het vlees vanaf de onderkant een hogere tempratuur te verwerken krijgt. Wanneer je de deflectorstenen onbedenkt is wordt de warmte van alle kanten door het keramiek afgegeven/weerkaatst en dat zorgt voor een gelijkmatigere warmte afgifte van alle kanten.

Niet-inpakken
Nadeel hiervan is dat het vocht wat van het vlees af komt direct op de steen valt en zou wordt opgenomen. Daardoor wordt de steen vies, maar schijnt ook de kans op scheuren groter te zijn.

Hoe doen jullie dit? En wat is jullie gedachte hierover?
Ik heb een Summit daar is de deflector plaat van dun staal daarop zet ik een dienblad.
Nog niet meegemaakt dat de onderkant te veel temperatuur krijgt.
Ook een stenen deflector plaat wordt heet en gaat warmt uitstralen dus ik denk dat het niet veel invloed heeft.
 
Ik heb er altijd een druippan (Bastard) onder. Ingepakt in folie en daar dan wat water bij in.
 
Ik pak ze nooit in. Heb 2 halve manen en zou het wel kunnen, maar doe het gewoon niet. :ROFLMAO:

Met lange sessies waar veel vocht uit komt (spareribs, pulled porc,...) zet ik de lekbak erin. Maar soms vergeet ik die ook en dan hangen die deflectorstenen wel vol. Dan hou ik ze boven de GFT container en ga er eens met een plamuurmesje over en dan zijn ze weer in orde.

Dat er verschil is in straling, had ik zelfs nog niet bij stil gestaan.
 
Ik zeg pizza bakken.... ik garandeer je dat je deflectorplates weer helemaal schoon gebrand zijn 😁. Maar ik gebruik dus ook een drippan. Ingepakt met alufolie.
 
Bij mijn monolith zitten standaard deelbare druipschalen in. Als ik het niet vergeet pak ik ze in met alu folie. Hangt ook van het gerecht af.
 
Ik zeg pizza bakken.... ik garandeer je dat je deflectorplates weer helemaal schoon gebrand zijn 😁. Maar ik gebruik dus ook een drippan. Ingepakt met alufolie.
Wanneer iedereen een Ooni begint te kopen zullen de deflectorstenen van de Q's vuil blijven 😉
 
Ik heb ze nog nooit ingepakt.

Zodra ik zie dat ze erg vies beginnen te worden draai ik ze om zodat ze schoon branden of stook ik de kamado naar standje inferno na een high en fast sessie.
Zo branden ze schoon, na 20/30 min veeg je er alles zo af.

Alleen als ik weet dat het heel extreem gaat druppen zet ik er een druippan onder.
Het mag natuurlijk niet dusdanig gaan roken dat het de smaak van het gerecht beïnvloed.

Precies dit doe ik ook
 
Inpakken
Het bezwaar is dat er bij het inpakken met alumiliumfolie de warmte naar boven gereflecteerd wordt, waardoor het vlees vanaf de onderkant een hogere tempratuur te verwerken krijgt. Wanneer je de deflectorstenen onbedenkt is wordt de warmte van alle kanten door het keramiek afgegeven/weerkaatst en dat zorgt voor een gelijkmatigere warmte afgifte van alle kanten.
denk je dat het zo werkt of weet je dat het zo werkt?
Alles hangt af van de stralingscoëfficiënt van het keramiek en aluminiumfolie. Ik vermoed dat die van keramiek veel hoger is dan aluminiumfolie. De steen warmt op en gaat dus Infrarood uitzenden. De hoeveelheid is afhankelijk van het materiaal (stralingscoëfficiënt) en de temperatuur van het materiaal. Aluminiumfolie kan dan wel goede reflectiviteit hebben, maar de stralingscoëfficiënt kan best eens lager zijn waardoor er juist minder straling van onderen komen.
 
denk je dat het zo werkt of weet je dat het zo werkt?
Alles hangt af van de stralingscoëfficiënt van het keramiek en aluminiumfolie. Ik vermoed dat die van keramiek veel hoger is dan aluminiumfolie. De steen warmt op en gaat dus Infrarood uitzenden. De hoeveelheid is afhankelijk van het materiaal (stralingscoëfficiënt) en de temperatuur van het materiaal. Aluminiumfolie kan dan wel goede reflectiviteit hebben, maar de stralingscoëfficiënt kan best eens lager zijn waardoor er juist minder straling van onderen komen.
Gaat het niet juist om de reflectie van de straling?
 
Zoals meerdere aangeven een drip pan gebruiken.
deze pak ik wel in de folie die je dan makkelijk kan verschonen
 
Gaat het niet juist om de reflectie van de straling?
Maar waar komt die reflectie dan vanaf? Directe vuur is afgedekt door deflector, op een kleine spleet na. Op basis van het materiaal durf ik wel te stellen dat het niet super reflecterend is. Het is ook vrij ruw materiaal. Dus als er al reflectie plaatsvind, zal het redelijk diffuus reflecteren (dus in alle richtingen). In principe is de deflector van hetzelfde materiaal als de hele kamado. Wat er eerder gebeurd in mijn ogen is dat het keramiek vooral warmte opneemt via convectie (stromende lucht) en conductie(warmtegeleiding). Het keramiek gaat dan naast de lucht opwarmen ook nog warmtestraling (infrarood) uitstralen. Vergelijk het met de zon die op een muur staat. Zelf als de zon onder is voel je de warmte eraf komen, dat is niet alleen via convectie/conductie. Die straling zou iets hoger kunnen zijn, mits het aluminium folie een hogere stralingscoefficient heeft als het keramiek. Maar die warmte komt uit de deflector, dus moet er enorm goede warmtegeleiding plaatsvinden tussen steen en aluminiumfolie. Dunne luchtlaag werkt dan weer isolerend.

Om lang verhaal kort te maken, ik vermoed dat je om straling geen zorgen moet maken :D
 
Maar waar komt die reflectie dan vanaf? Directe vuur is afgedekt door deflector, op een kleine spleet na. Op basis van het materiaal durf ik wel te stellen dat het niet super reflecterend is. Het is ook vrij ruw materiaal. Dus als er al reflectie plaatsvind, zal het redelijk diffuus reflecteren (dus in alle richtingen). In principe is de deflector van hetzelfde materiaal als de hele kamado. Wat er eerder gebeurd in mijn ogen is dat het keramiek vooral warmte opneemt via convectie (stromende lucht) en conductie(warmtegeleiding). Het keramiek gaat dan naast de lucht opwarmen ook nog warmtestraling (infrarood) uitstralen. Vergelijk het met de zon die op een muur staat. Zelf als de zon onder is voel je de warmte eraf komen, dat is niet alleen via convectie/conductie. Die straling zou iets hoger kunnen zijn, mits het aluminium folie een hogere stralingscoefficient heeft als het keramiek. Maar die warmte komt uit de deflector, dus moet er enorm goede warmtegeleiding plaatsvinden tussen steen en aluminiumfolie. Dunne luchtlaag werkt dan weer isolerend.

Om lang verhaal kort te maken, ik vermoed dat je om straling geen zorgen moet maken :D

Wat ik bedoel is dat je keramiek (bijv. je dome) de warmte uitstraalt, en dat die infraroodstraling via het aluminium reflecteert tegen je product.
Aluminium is namelijk één van de meest reflecterende materialen.
Maar goed, dat is slechts een gedachte, geen idee of het klopt.
 
Je kan het ook veel moeilijker maken dan het is. We hoeven niet naar de maan hè. Ik pak in of gebruik een lekbak (ook ingepakt) omdat ik dan minder hoef schoon te maken. En ik merk geen verschil in het eindresultaat tussen wel of niet inpakken.
 
Ooit deze simpele bbq gekocht voor 12 euro. Gebruik de schaal als drippan en het rooster kan ik als roosterverhoger gebruiken. Merk eigenlijk ook geen verschil met al dan niet inpakken
1200x603.jpeg
 
Terug
Bovenaan Onderaan