BasBQ
Beef en Steak

Wedstrijdoefening: Brisket en Pulled Pork terzelfdertijd

 
 

Achieltje

Kooltjesharker
Berichten
166
In functie van de Ruhrpott wedstrijd ben ik me volop aan het inlezen en ?inrecepturen? of hoe zeg je dat, in elk geval, zoeken naar alle mogelijke dingen waaraan moet gedacht worden, want ook al is het hoofddoel veel plezier hebben, toch wil je de jury niet het allerslechtste voorschotelen wat ze die dag voor zich kregen?
Een van de tips die ik op Amerikaanse site?s tegenkwam was: oefen met twee gerechten terzelfdertijd, dan de volgende sessie de andere twee, en dan eens een echte wedstrijdsimulatie, een vol weekend en de vier stukken klaarmaken. En op dit forum verdien ik zo al twee badges, ook mooi meegenomen natuurlijk.

Dus is dit stap 1 in mijn praktijkvoorbereiding op de wedstrijd: Brisket en Pulled Pork.
Vanmorgen niet supervroeg begonnen, tijdsdruk is me vreemd voorlopig. Tegen 10u heb ik de Brisket op de Drum smoker gelegd, tegen 11u de Pulled Pork. Beiden zijn ge?njecteerd, rund met rundsbouillon, varken met het recept van noskos (behalve het uiengranulaat). Beiden kregen een behoorlijk basic bbq rub en vleeskruiden, in voor mij gebruikelijke verhoudingen. Varken kreeg eerst een mosterdjasje.

De twee stukjes, broederlijk naast elkaar:



De brisket gaat op de drum, de pulled pork op de outdoorchef (bewust, de vorige pp werden telkens op de drum gedaan, en dit is oefenwerk?)



En bij het bijvullen van de lekbakjes na ongeveer 2 en 1u:



Plan is om er 12u over te doen, beiden worden ingepakt in de loop van de middag. De brisket gaat wel snel omhoog, eventjes met de temperatuur wat werk gehad, maar lijkt wel in orde te komen? Meer foto?s deze avond hoop ik. Straks misschien ook een voorlopig schemaatje.
 
Succes, ik zie vanavond wel of het allemaal is gelukt
 
Fardo NL zei:
Nice aan welke wedstrijd ga je meedoen en is dat individueel?

Ik doe mee met de Ruhrpott wedstrijd, da's per team en KCBS style. Oefenen doe ik individueel, de voorlopig geplande teamgenoten zijn niet zo ervaren met L&S, vandaar dat ik me wat bezig hou met planning qua tijd, recepten, enz, dan schrijf ik voor hen een draaiboek uit wanneer ze wat moeten doen met welk vlees en welke Q...
 
Succes, het is normaal dat de brisket snel oploopt in kerntemperatuur, laat je niet gek maken.
 
Wat Frits al zegt, die stukken koei gaan altijd hard en dan stoppen ze heeeeeel lang, is normaal.
 
Even de tussenstanden van deze middag:
Rond 14u heb ik de BostonButt in de glace gestoken:



Halfuurtje later kon de Brisket ook de verpakking in, had volgens Malcom Reed naar de kleur gekeken, en zat toen op een interne van 162, dus dat truukje werkt alvast.



Voor het varken koos ik ervoor om op tijd te kijken, hier is rond 16u deze middag, na 5u in de rook, klaar om in te pakken, al zaten sommige stukjes toen al aan 81?C, hij bakt blijkbaar niet overal gelijk als je hem in de Outdoorchef doet:




Brisket zit ondertussen op 88?C, dus die mag er bijna af. Het varkentje kreeg na z?n jasje de probe op een andere plaats en dat gaf een ruim verschil van 8?C, maar ondertussen doet hij het ook wel zoals het hoort. Enige minpuntje wat ik was vergeten aan te pakken: m?n vuurmand in de UDS zorgt niet goed voor asavoer, dus dat moet zeker aangepakt worden deze week.
 
Desalnieteplus, ziet er mooi uit! En wie gaat dat allemaal opeten?
 
Nog een update, gisterenavond laat is dat niet meer gelukt, teveel afwas en wijn ;-)
De BostonButt was bijna verworden tot een PP: hij kwam zo uit z?n folietje piepen, met het vocht dat ik had opgevangen maakte ik een eindsausje, ongeveer dezelfde van Noskos recept.



Getrokken zonder sausje erbij?



We waren met zessen om te eten, en ook al hadden we genoeg, toch moest ook de brisket eraan geloven, ik was veel te nieuwsgierig geworden:



Een mooie smokering, in de smaak was die te overheersend, dus dat moet aangepast worden, ik had hem ook niet supermooi getrimd vooraf waardoor de sneetjes ook beter konden, en onderaan was zo?n dikke vetlaag, die moest erop blijven volgens recept van Malcom Reed, maar volgende keer neem ik er toch een beetje af, het sneed niet makkelijk.
De andere zijde van de brisket:



Een leerzame ervaring geweest, al was het maar om mezelf de tijden in te prenten. Ook naar kruiding moet ik me, zeker voor de brisket, nog beter gaan voorbereiden, het was nu nogal basic, wat ook een ?nogal basic? resultaat opleverde. Ik vroeg me ook af of je op je brisket in de blind box saus mag doen?
Soit, het was leuk, binnenkort sessie 2 met ribben en kip, half augustus (16-17) dan het wedstrijdsimulatie-weekend. Als een team zich geroepen voelt om mee te oefenen: i?ve got place and beer?
 
richard0501 zei:
hoe zwaar, hoelang heb je er over gedaan , welke temperatuur ongeveer. daar ben ik benieuwd naar!

Tegen deze avond krijg je een mooi formuliertje met alles erop en eraan ;-) Ik heb m'n nota's thuis laten liggen. Kort door bocht alvast: stuk van 3.5 kg, temp ongeveer 115 gehouden, een uur of 9 op de smoker.
 
Wat leuk, een dubbel run.
Welke van de twee vonden jullie de lekkerste???
 
Mooie rookranden!  :>
 
ReneR zei:
Wat leuk, een dubbel run.
Welke van de twee vonden jullie de lekkerste???

Het varken vonden we toch het beste. Rund is natuurlijk volledig anders klaargemaakt dan we altijd al gewoon waren en het was nog maar de eerste keer (lees: er is nog werk aan ;-) )
 
Terug
Bovenaan Onderaan