Voor morgen staat een familiedag op de planning. Het staat er allemaal weer wat beter voor en het jaarlijkse event kan weer een beetje, dus we gaan er voor. Alles buiten en lekker gespreid. De organisatoren van dit jaar zaten hier met kraamvisite en toen kwam ter sprake dat er wel een bbq kon.. Ik met m'n grote mond; "Ach, ik kan je wel helpen met pulled pork." Nou, dat het met beide handen werd aangenomen is een understatement
.
Ik heb tot op heden altijd het simpele recept gevolgd van noskos, en vond het wel eens tijd om het wedstrijd recept te volgen. Ook we een leuk! Inmiddels ook in bezit van een marinade spuit, dus geen excuus meer over.
Gisteren begonnen met het maken van de marinade en die geïnjecteerd.
Tegelijkertijd de rub bij elkaar gegooid. Helaas was mijn Noskos rub op dus wilde ik eerst naar de basis rub wijken. Achteraf bleek dat ik alle uien granulaat nodig had voor de marinade en vond ik met een geluk het recept van de Southern Succor Pork Rub, snel in elkaar geflanst en erg lekker!
Deze over de procureur van 3.0 kg gestrooid en beter ingepakt dan mijn kinderen die avond. Tot de volgende dag.
Vanmorgen vroeg begonnen met de wsm aansteken. Ik wilde enorm vroeg beginnen, maar, man, wat lag mijn bed lekker!
Dus iets later dan gepland de wsm aangestoken.
Om vervolgens dat lekkere varkentje neer te leggen op de wsm, in de rook van appelhout.
De wsm liep zachtjes op naar de 120 en daar konden we hem prima houden. Onze druktemaker van 2 was bij opa en oma, dus ik kon beneden werken en de wsm vanaf daar lekker in de gaten houden.
De 74 graden heeft hij niet gered, dus na 5 uurtjes zat ik klaar achter de laptop met mijn PP Glaze te wachten tot de 5 uur timing.
En toen de timer ging, zag ik in plaats van een deksel, na 5 uur weer mijn mooie varkentje.
De PP Glaze was opgewarmd en deze eroverheen gegooid. Het was een beetje veel.. Volgende keer misschien halve receptje pakken dat was genoeg geweest.
Weer 2 uurtjes verder werken, met af en toe een klein tikje aan een schuifje.
En toen die timer weer af ging zag het er als volgt uit:
Dus inpakken die hap, en weer geduld tot de 88 graden eens geraakt werd. Met het inpakken zat ik op ongeveer 74.
88 graden gehaald, piep!
Prik.. Nee hoor..
90 graden, prik.. Nee hoor
92? Nee. 94, ach ik wacht nog wel even tot 95.. Toen was het al 96 en vond ik hem goed.
96 graden.. Pfff.
Uitwasemen, weer inpakken, rusten..
En dan tijd om te zien hoe het gelukt is.
Dit zegt genoeg hé?
Mijn hemel.
Ik ga 'm vaker zo maken.. Het is een hoop meer werk maar wat een sappig mals vlees. Heer-lijk!
De eindsaus bij elkaar gegooid (toevallig exact 125ml sap opgevangen) en die ga ik morgen op de familiedag locatie doorkoken en mengen.. Ik zal eens kijken of ik morgen een mooi plaatje kan maken van een broodje.
Leerpunten:
Snel weer
Injecteren is even werk, maar de moeite waard.
Echt geduld hebben en laat die temp maar stijgen, vertrouw op het prikken.
Niet meer van te voren maken want kan er niet vanaf blijven haha!!
Bedankt voor het lezen allemaal.
Bedankt @noskos voor je mooie recepten op jouw blog!

Ik heb tot op heden altijd het simpele recept gevolgd van noskos, en vond het wel eens tijd om het wedstrijd recept te volgen. Ook we een leuk! Inmiddels ook in bezit van een marinade spuit, dus geen excuus meer over.
Gisteren begonnen met het maken van de marinade en die geïnjecteerd.
Tegelijkertijd de rub bij elkaar gegooid. Helaas was mijn Noskos rub op dus wilde ik eerst naar de basis rub wijken. Achteraf bleek dat ik alle uien granulaat nodig had voor de marinade en vond ik met een geluk het recept van de Southern Succor Pork Rub, snel in elkaar geflanst en erg lekker!
Deze over de procureur van 3.0 kg gestrooid en beter ingepakt dan mijn kinderen die avond. Tot de volgende dag.
Vanmorgen vroeg begonnen met de wsm aansteken. Ik wilde enorm vroeg beginnen, maar, man, wat lag mijn bed lekker!
Dus iets later dan gepland de wsm aangestoken.
Om vervolgens dat lekkere varkentje neer te leggen op de wsm, in de rook van appelhout.
De wsm liep zachtjes op naar de 120 en daar konden we hem prima houden. Onze druktemaker van 2 was bij opa en oma, dus ik kon beneden werken en de wsm vanaf daar lekker in de gaten houden.
De 74 graden heeft hij niet gered, dus na 5 uurtjes zat ik klaar achter de laptop met mijn PP Glaze te wachten tot de 5 uur timing.
En toen de timer ging, zag ik in plaats van een deksel, na 5 uur weer mijn mooie varkentje.
De PP Glaze was opgewarmd en deze eroverheen gegooid. Het was een beetje veel.. Volgende keer misschien halve receptje pakken dat was genoeg geweest.
Weer 2 uurtjes verder werken, met af en toe een klein tikje aan een schuifje.
En toen die timer weer af ging zag het er als volgt uit:
Dus inpakken die hap, en weer geduld tot de 88 graden eens geraakt werd. Met het inpakken zat ik op ongeveer 74.
88 graden gehaald, piep!
Prik.. Nee hoor..
90 graden, prik.. Nee hoor
92? Nee. 94, ach ik wacht nog wel even tot 95.. Toen was het al 96 en vond ik hem goed.
96 graden.. Pfff.
Uitwasemen, weer inpakken, rusten..
En dan tijd om te zien hoe het gelukt is.
Dit zegt genoeg hé?
Mijn hemel.
Ik ga 'm vaker zo maken.. Het is een hoop meer werk maar wat een sappig mals vlees. Heer-lijk!
De eindsaus bij elkaar gegooid (toevallig exact 125ml sap opgevangen) en die ga ik morgen op de familiedag locatie doorkoken en mengen.. Ik zal eens kijken of ik morgen een mooi plaatje kan maken van een broodje.
Leerpunten:
Snel weer
Injecteren is even werk, maar de moeite waard.
Echt geduld hebben en laat die temp maar stijgen, vertrouw op het prikken.
Niet meer van te voren maken want kan er niet vanaf blijven haha!!
Bedankt voor het lezen allemaal.
Bedankt @noskos voor je mooie recepten op jouw blog!