BasBQ
Beef en Steak

Weber ventilatie probleem

Ewald zei:
Het enige wat nog niet gezegd is,
Ik lees dat jij de Weber split grill methode gebruikt dus aan 2 zijdes briketten.
Dat heb ik ooit ook een tijdje gedaan. met deze methode moet je 2 vuurtjes aan de gang houden en dat is niet handig.
Het is eenvoudiger om je briketten aan 1 kant te houden zodat je maar 1 vuurtje aan de gang hoeft te houden.
Verder vond ik toentertijd de brikettenbakjes van weber niet fijn en gebruikte ik liever het rekje om de briketten tegen te houden.
de brikettenbakjes houden veel zuustof tegen, althans dat was toen, zo'n 8 jaar geleden mijn ervaring.

Ewald + 1
Met de briketten aan ??n kant is de temperatuur ook veel beter te regelen en onder controle te houden ;)
 
Het is dus beter de Weber briketten lekker aan de kant te smijten en de fire up kokosbriketten te gaan gebruiken.
Nu hebben wij helaas geen welkoop of boerenbond in de buurt maar dat komt zeker goed.
En wat betreft de split methode dat is inderdaad wat ik deed. Als ik dan gewoon de briketten aan 1 kant leg is het niet zo dat ik dan als nog een soort van direct aan t grillen ben omdat ik het GBS stomertje gebruik?! Of moet ik dan gewoon aluminium folie op de bodem leggen en dan?!
 
Als je de briketten aan een kant legt en het vlees daar tegenover grill je niet direct.
Je kan een schotje maken van aluminium folie en ook het gedeelte waar het vlees ligt afdekken met folie (dus NIET onder de briketten) zelf heb ik dit van RVS gefabriekt maar folie gaat ook goed.
Ik stuur je een linkje waarin alles wellicht wat duidelijker wordt.

http://www.bluesmoke-bbq.nl/037splitgrill/Split_Grill_BBQ_Procedure.php

En zo heb ik het gedaan.

I8Evc84l.jpg


Als je nog vragen hebt, stellen maar.  ;)

 
Even nog een aanvulling op m'n verhaal.
Ik las dat je een stomertje gebruikt, ik ken deze niet maar mijn vochthuishouding regel ik met een ovenschaal die ik (om hem wat omhoog te krijgen)op een paar steentjes zet.
Die vul ik als ik begin met kokend water.

k71t9mzl.jpg
 
Dat ziet er super uit Hans. Ik wilde het met stenen proberen te scheiden. De stomer die ik gebruik die past in het gbs rooster van Weber. Vind ik een erg makkelijk ding omdat ik er ook groente bij kan gooien en er zit een reservoir in voor een dergelijke vloeistof die ik wil gebruiken voor de kip. Laatste keer heb ik hier gemberbier voor gebruikt.
Nog even over de briketten. Helaas hebben we hier geen Welkoop maar bijj de Karwei was het ook in de aan bieding dus heb gelijk 20kg gehaald dan kan ik even vooruit. Zodra ik hem weer heb aanstaan zal ik laten weten hoe het is verlopen.
 
Dank je wel.
Stenen gaat ook prima (zelf ook overwogen) maar zoals je op de foto's kan zien werk ik met een 47 cm. dus als ik stenen zou gebruiken neemt dat eigenlijk te veel ruimte in.
Vandaar m'n keus voor plaat materiaal.
 
Vandaag weer een poging gewaagd dit keer met de kokosbriketten.
Het was nog niet perfect maar het ging een stuk beter als eerst. ik kon de temperatuur keurig op 176?c houden.
En de kip was keurig gelukt.hier en daar nog wat bij schaven en het komt helemaal goed.

Nogmaals iedereen erg bedankt voor de tips
 
Proficiat. Veel oefenen en het komt helemaal in orde.

Verstuurd vanaf mijn SM-T533 met Tapatalk

 
Hans zei:
noskos zei:
Staat je bovenste rooster helemaal open?
En als je al op 250 graden zit dan is het lastig om alles weer naar beneden te krijgen, je kunt beter van laag naar hoog dan anders om.

Noskos  + 1   

Ik gebruik bijna altijd de Minion methode voor het onder controle houden van de temperatuur.
Je begint dan met het aansteken van een stuk of 8 a 10 briketten.
De schuiven onder en boven geheel open.
Als de temperatuur waarmee ik wil werken op zo'n 10 a 15 gr  bereikt is sluit ik de onderste schuif tot op een klein kiertje (soms wel eens helemaal dicht)
De temperatuur zal dan stabiliseren rond de door jou gewenste temperatuur. (bovenste schuif nog steeds open)
Het kan voorkomen dat de temperatuur toch nog iets wil oplopen na verloop van tijd en als dan de onderste schuif helemaal dicht staat dan pas knijp ik de bovenste schuif, meestal is een ? voldoende om hem gedurende langere tijd constant te houden.     
Probeer het maar eens op deze manier, bij mij werkt het prima zo. ;)           

+1
 
Ik gebruik ook altijd het roostertje/rekje  ipv de  bakjes, en ook alles aan 1 kant. Ik zet het roostertje meestal op spijl 7 van het onderrooster. Ik bepaal wel mijn begin temperatuur, met de hoeveelheid briketten in de starter.
Ik gebruik altijd de zelde briketten (bonfire) van de sligro, en als ik mn el cheapo starter  voor 4/5 vul. En ze 3 kwartier laat warm worden. Is mn keteltemp rond de 115 graden. Vul ik m tot de rand . Ga ik naar 140 a 150 graden keteltemp. Ook naar 3 kwartier. Verder een bak heet water erbij. Daar houd je je temperatuur ook constanter mee.
Boven uitlaat helemaal open,en voorzichtig knijpen als ie te heet wordt. Onder inlaat helemaal dicht. En wat meer open als naar verloop de temperatuur daalt.
 
Hans zei:
Als je de briketten aan een kant legt en het vlees daar tegenover grill je niet direct.
Je kan een schotje maken van aluminium folie en ook het gedeelte waar het vlees ligt afdekken met folie (dus NIET onder de briketten) zelf heb ik dit van RVS gefabriekt maar folie gaat ook goed.
Ik stuur je een linkje waarin alles wellicht wat duidelijker wordt.

http://www.bluesmoke-bbq.nl/037splitgrill/Split_Grill_BBQ_Procedure.php

En zo heb ik het gedaan.

<link verwijderd>

Als je nog vragen hebt, stellen maar.  ;)

Handige RVS plaat en nuttige link. Ik ben direct met alu folie aan de slag gegaan. Benieuwd naar dit weekend. Heb een rand gemaakt van klinker ingewikkeld in alu folie.

 
Terug
Bovenaan Onderaan