BasBQ
Beef en Steak

Weber ventilatie probleem

ManusOlie

Sprokkelaar
Berichten
39
Beste Barbecueers

Sinds een aantal weken ben ik in het bezit van een Weber Master Touch GBS.
Een prachtige Barbecue vind ik zelf. J
Ik heb hier een aantal accessoires bij gekocht zoals een grill rooster en een kipstomer. En uiteraard mag de kern thermometer niet ontbreken. Hier heb ik gekozen voor een igrill2.
Het eerste gerecht dat ik wilde maken was een Kip ik dacht lekker simple. Het was ook prima gelukt en uiteraard goed gaar. De thermometer doet z'n werk prima.
Alleen was de temperatuur een probleem dit was de 2e en 3e keer ook. Het wil dus dat ik de kip wil laten garen via de indirecte methode. Hierbij heb ik de Barbecue in 3e gedeeld. Ik heb het midden een lekbakje staan. En aan beide zijde van dat bakje briketten.
De temperatuur komt makelijk naar de 250? d at is het probleem niet.
Op het moment dat ik dus de zuurstof toevoer verbreek/verminder door het onderste rooster dicht te doen krijg ik hem niet meer onder controle. Zelfs niet als ik er weer briketten bij gooi.
Ik heb nog eens na gelopen wat ik nu precies verkeerd gedaan zou moeten hebben maar ik kan het niet achter halen. Ik heb verschillende filmpjes gezien en ik heb meerdere malen het artikel van bbq-helden gelezen over hoe je je ventilatieroosters moet gebruiken en het enige wat ik me zou kunnen bedenken is dat ik dan een verkeerde manier van indirect gebruik alleen zou dat toch niet uit moeten maken lijkt mij.
Heeft iemand hier misschien wat tips wat mij verder kan helpen?!
 
Welke briketten gebruik je?

Verstuurd vanaf mijn SM-G390F met Tapatalk

 
Hallo Manuel.

Op welke temperatuur wil je de kip garen?
Ik zie temperaturen van 250 gr + da's een beetje aan de hoge kant denk ik.
 
Staat je bovenste rooster helemaal open?
En als je al op 250 graden zit dan is het lastig om alles weer naar beneden te krijgen, je kunt beter van laag naar hoog dan anders om.
 
noskos zei:
Staat je bovenste rooster helemaal open?
En als je al op 250 graden zit dan is het lastig om alles weer naar beneden te krijgen, je kunt beter van laag naar hoog dan anders om.

Noskos  + 1   

Ik gebruik bijna altijd de Minion methode voor het onder controle houden van de temperatuur.
Bouw een snake of stapel in het midden van voldoende briketten.
Je begint dan met het aansteken van een stuk of 8 briketten. (met een looftlighter, verfbrander of i.d.)
De schuiven onder en boven geheel open.
Als de temperatuur waarmee ik wil werken op zo'n 10 gr. na  bereikt is sluit ik de onderste schuif tot op een klein kiertje (soms wel eens helemaal dicht)
De temperatuur zal dan stabiliseren rond de door jou gewenste temperatuur. (bovenste schuif nog steeds open)
Het kan voorkomen dat de temperatuur toch nog iets wil oplopen na verloop van tijd en als dan de onderste schuif helemaal dicht staat dan pas knijp ik de bovenste schuif, meestal is een ? voldoende om hem gedurende langere tijd constant te houden.     
Probeer het maar eens op deze manier, bij mij werkt het prima zo. ;)             
 
Ik had misschien iets meer info erbij moeten zetten zag ik. Was vergeten een aantal dingen te vermelden zag ik.

Ik gebruik hoofdzakelijk briketten van weber volgens mij zijn dit de standaard. Ze zouden 3 uur moeten kunnen branden.

De temperatuur van 250? word bereikt als ik de barbecue net aan heb. Hij stopt rond de 255?.
Ik wil dan de temperatuur terug brengen naar 180? waar ik hem dan op wil proberen te houden. Maar dat lukt dus niet. Als ik de zuurstof ga knijpen dan krijg ik de temperatuur niet meer omhoog. Deze blijft maar zakken.
Dan heb ik overgens alle roosters open.
Als ik het nu goed begrijp is het beter om de minion methode te gebruiken?!
Ik steek nu namelijk alles in 1 keer aan. Volgens het recept wat ik van de Weber site heb zou ik 180? makkelijk met een halve brikettenstarter moeten kunnen halen maar zodra ik daar ben en de kip er opzet dan is het gedaan met de temperatuur. Dan word hij max 145? maar dichterbij 120? en daar blijft hij een beetje hangen.

Nu zat ik te denken om vilt te plakken om sowieso te voorkomen dat er ergens een lek zit maar of dat het gaat oplossen durf ik niet te zeggen. Misschien eerst maar eens een andere methode van aansteken proberen.
 
BTW Iedereen bedankt voor de reacties ik ga dit zeer binnenkort nog een keer proberen. Word vervolgd
 
Als ik je goed begrijp, steek je de briketten aan in een starter en gooit deze vervolgens in de bbq. Die laat je helemaal oplopen tot 250 en dan doe je alle schuiven dicht en wacht je tot die op de gewenste temperatuur is?
Wat je dan eigenlijk doet, is de bbq uitzetten. Je zorgt ervoor dat er geen zuurstof bij kan, dus de briketten gaan uit. De temperatuur die je dan nog ziet, komt van de restwarmte in de ketel. Op het moment dat de schuif weer open gaat, zijn de briketten al zo ver uit dat ze niet meer opstarten.

Ik zou het ook doen zoals Hans zegt. En minion of gewoon alles op een berg maakt daarvoor niet uit. Je moet alleen tijdig al bij gaan regelen. Dus niet wachten tot die 250 graden is, maar daarvoor al een beetje knijpen zodat je hem daarna op temperatuur houdt.

Betreffende de halve starter, dit moet je gewoon een aantal keer proberen en verscheeld ook per merk. Je merkt vanzelf hoeveel briketten je uiteindelijk aan moet steken voor een bepaalde temperatuur voor een bepaalde duur. Voor een uurtje zalm roken op 100 graden kun je met (veel) minder af dan wanneer je een BCC wilt maken op 175 graden enzz.
 
Hoeveel tijd geef je het weer stijgen of dalen van de temp?

En bij de Weber briketten wil het nog wel eens helpen om ze ff wat te verplaatsen zodat de as er wat tussenuit valt. Ze zullen anders wat verstikken en dus niet meer warmer worden omdat er niet genoeg zuurstof bijkomt.

Ik herken het probleem in ieder geval niet en gebruik ook geen vilt oid op Mn weber.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Er staat een leuke goed bruikbare briketten test op het forum gemaakt door Frits wellicht heb je daar nog iets aan.
Je vind hem in het zoekprogramma.
Derde van links in de boven balk.
 
Naast alle tips die al gegeven zijn hoef je voor een roostertemperatuur van 180 graden geen minion te gebruiken. Minion (of snake) gebruik je meer voor low & slow (80-125 graden).

Inderdaad zoals al gezegd op tijd de onderste schuif dichter zetten zodra je in de buurt komt van de 180 graden komt zodat je daarop stabiel blijft. De bovenste schuif kun je bij zo'n relatief hoge temperatuur prima geheel openhouden.

En ik zou je zeker aanbevelen om het brikettentopic wat Hans aangeeft even goed door te lezen. In Amerika zijn ze gek op Weber briketten lijkt het (waarschijnlijk om Weber Amerikaans is en in Amerika vinden ze alles van Amerikanen geweldig en beter...), maar volgens mij gebruikt hier iedere serieuze kneuter kokosbriketten (of natuurlijk houtskool afhankelijk van de toepassing). De weber briketten geven heel veel as waardoor je vuur ook snel gesmoord wordt.
 
Je hebt helemaal gelijk als je stelt dat je voor temperaturen boven de 180 graden niet met Minion hoeft te werken als je maar gelijk met op de goede manier begint te regelen en niet eerst de temperatuur tot 250 gr.C te laten oplopen en dan niet weet hoe hem beheersbaar terug moet krijgen.
Vandaar m'n opmerking over Minion dan krijg je als je een beginnend bbq-er bent een beter idee over wat er gebeurt als je de briketten aansteekt en hoe je e.e.a. kunt regelen. ;)
En als je even geduld kan opbrengen komt hij echt wel aan die 200 gr.C +
 
Ik denk dat het inderdaad wel overeen komt met wat b.asv zegt. Ik laat de temperatuur veel te lang hoog oplopen om hem vervolgens terug te laten vallen tenminste dat probeer ik. Als hij dan de gewenste temperatuur heeft bereikt blijft hij zakken en gaat niet meer omhoog.
Ik ga alle tips meenemen naar mn volgende sessie. Iets wat ik al veel eerder had moeten doen. Dat is de Barbecue eerst eens testen en proberen op temperatuur te houden zonder vlees er in. Dan ga ik er voor zorgen dat ik op tijd actie onderneem en niet wacht tot de temperatuur te hoog is.
Ik ga ook zeker ook het briketten topic lezen. Ik heb in ieder geval nog een hoop te leren  :D
 
Mijn idee is ook dat de schuiven te ver dicht gaan om de temperatuur te laten zakken. Hierdoor gaan de briketten uit. Even deksel openen en de as van de briketten kloppen voordat de temperatuur te laag is kan dan nog helpen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk

 
Wat betreft het regelen van de zuurstof toevoer os alles hierboven wel gezegd.
Wil nog wel even benadrukken dat de weber briketten echt verre van de beste zijn.
Heb zelf ook wel eens een zakje gehad (wie niet) en vind dat er Ontzettend veel as vanaf komt.
En as smoort het vuur.

Gewoon blijven proberen. En tijdens het proberen zou ik er toch wat lekkers op leggen. Is toch zonde om een run te doen zonder iets erop? Al is het maar een lekkere zelf gekruide bal gehakt.
Voor op een broodje of zo  :D
 
Ridevi71 zei:
Wat betreft het regelen van de zuurstof toevoer os alles hierboven wel gezegd.
Wil nog wel even benadrukken dat de weber briketten echt verre van de beste zijn.
Heb zelf ook wel eens een zakje gehad (wie niet) en vind dat er Ontzettend veel as vanaf komt.
En as smoort het vuur.

Gewoon blijven proberen. En tijdens het proberen zou ik er toch wat lekkers op leggen. Is toch zonde om een run te doen zonder iets erop? Al is het maar een lekkere zelf gekruide bal gehakt.
Voor op een broodje of zo  :D

Hahaha ja je hebt wel een punt inderdaad dan toch maar een lekker stukkie vlees halen  :p

Ik denk dat ik dan ook maar mn zak kokosbriketten ga open trekken.
 
Zeker eens proberen met andere briketten en vroeg genoeg beginnen proberen om de temp te regelen en dan komt dit helemaal in orde. Oefening baart kunst.
 
Brecht zei:
Zeker eens proberen met andere briketten en vroeg genoeg beginnen proberen om de temp te regelen en dan komt dit helemaal in orde. Oefening baart kunst.
Dat zal ik zeker doen. Ik ga het zondag nog een keer proberen dit keer met de kokosbriketten.
Heb alleen totaal geen ervaring met de tijd dat je deze kan gebruiken masr we gaan het zien.
Opgeven is in ieder geval geen optie.  B-)
 
Denk dat de briketten het grootste probleem zijn. Weber maakt fantastische barbecues helaas zijn de briketten een stuk minder. 

Denk dat je beter bij het tuincentrum fire-up kokos briketten kan halen of bij de Welkoop/Boerenbond de wegkoop kokos briketten (deze week in de aanbieding).

Gewoon een volle weber starter gebruiken, aansteken met drie aanmaak blokjes en twintig minuten wachten en dan over de twee bakjes aan de zijkant verdelen. Onderste ventilatie schuif bijna dicht en de bovenste helemaal open. Na een minuut of tien staat er 175C op je thermometer ;)
 
Het enige wat nog niet gezegd is,
Ik lees dat jij de Weber split grill methode gebruikt dus aan 2 zijdes briketten.
Dat heb ik ooit ook een tijdje gedaan. met deze methode moet je 2 vuurtjes aan de gang houden en dat is niet handig.
Het is eenvoudiger om je briketten aan 1 kant te houden zodat je maar 1 vuurtje aan de gang hoeft te houden.
Verder vond ik toentertijd de brikettenbakjes van weber niet fijn en gebruikte ik liever het rekje om de briketten tegen te houden.
de brikettenbakjes houden veel zuustof tegen, althans dat was toen, zo'n 8 jaar geleden mijn ervaring.
 
Terug
Bovenaan Onderaan