BasBQ
Beef en Steak

Weber summit charcoal grill

Kan iemand vertellen hoe heet de buitenkant van de summit ongeveer wordt? Is dit vergelijkbaar met een keramische kamado of toch gelijk aan een normale weber?
 
Kan iemand vertellen hoe heet de buitenkant van de summit ongeveer wordt? Is dit vergelijkbaar met een keramische kamado of toch gelijk aan een normale weber?
De onderkant is enkelwandig, die kan heet worden. 150-200Gr dacht ik (met infrarood gemeten ). De bovenkant is geïsoleerd en die wordt minder heet

Verstuurd vanaf mijn SM-G991B met Tapatalk
 
Kan iemand vertellen hoe heet de buitenkant van de summit ongeveer wordt? Is dit vergelijkbaar met een keramische kamado of toch gelijk aan een normale weber?
De bovenkant kan je (tenzij je een pizza aan het maken bent) kort aanraken met de blote hand zonder je te bezeren. De onderkant best niet... :unsure:
 
Bovenkant is prima aan te raken, maar wordt wel heet. Bij low&slow (110-130 graden) kan je wel even je hand op de deksel leggen. Hot & fast waarschijnlijk niet.
Uit ervaring weet ik dat Kamado's ook heet worden, tenminste mijn groene eitje wordt ook heet en wil je ook niet aanraken als hij in bedrijf is. Maar misschien heb ik het alleen gevoeld met hoge temperaturen...
 
Het gaat me idd om de onderkant, bij de normale Weber ben je meteen verband als je de onderkant van de kerel aanraakt bij een normale gril sessie. Bij een kamado voel je het wel, maar zonder blaren :). Ik hoopte dat de Weber kamado een beetje hetzelfde zou hebben (veiligheid kinderen).

Ik wist niet dat de onderkant hier dubbelwandig is... Ik dacht dar de hele ketel geïsoleerd zou zijn om het kamado effect goed te nabootsen
De bovenkant kan je (tenzij je een pizza aan het maken bent) kort aanraken met de blote hand zonder je te bezeren. De onderkant best niet... :unsure:
 
De onderkant is gedeeltelijk dubbelwandig, maar is ongeveer ten hoogte van het laagste kolenrooster open.
Zie afbeelding.
1625045888268.png
 
Mijn ervaring is dat de onderkant gewoon best heet wordt ondanks de dubbelwandigheid.
Zeker niet koud genoeg om als volledig veilig omschrijven.
 
Al een paar keer gehad dat ik aan het eind van een low and slow sessie nog wat spul direct wilde grillen.
De kolen liggen dan nog onderin, maar voor het directe grill werk wil ik de kolen + rooster op de bovenste stand.
Ik krijg dit (met handschoenen uiteraard) niet netjes voor elkaar, en de laatste keer kantelde het rooster waardoor alle hete kolen onderin de ketel verdwenen..
Hoe doen de andere Summit owners dit? Is de onderste kolen stand genoeg voor direct grill werk? Dan zou ik de kolen kunnen laten liggen en hoef ik de kolen alleen maar heter op te stoken.
Is het beter om de kolenbakjes te gebruiken? Daar twijfel ik over omdat me dat te weinig houtskool 'massa' lijkt voor bijv 3-2-1 ribs, om er daarna er nog direct grill werk mee te doen.
Of zou het gebruik van grate lifters helpen?
 
Je moet het kolen rooster iets kantelen om het hoger of lager te kunnen leggen.
Met losse kolen erop is dat sowieso lastig ook met grate lifters. :unsure:
Heb het eerlijk gezegd nog niet geprobeerd.
Als ik kijk hoe weinig er brandt voor indirect op 120 graden denk ik trouwens wel dat je er met kolenbakjes een eind komt.
Ik ga er vanavond even naar kijken
 
  • Leuk
Waarderingen: KJ
Ik heb afgelopen zaterdag na ca 3 uur 110 en 3 uur op 150 graden zeker minder houtskool (marabu Welkoop) verstookt dan in de 2 korfjes kan.
Vlgs mij is het omhoog alen van de korfjes zeker een optie


Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
Ik had afgelopen weekend het zelfde probleem. Met een handschoen ging iid niet. Heb uiteindelijk een extra firestarter met kolen aan gestoken. En vanaf de laagste stand aan het grillen gegaan. Maar zie het rooster dan toch een standje hoger. Denk dat ik een extra kolen rooster ga bestellen. Maar hoop eigelijk dat iemand hier een oplossing heeft.
 
wanneer ik low & slow doe om nadien nog flink op te poken grijp ik het kolenrooster op de onderste stand met een grate lifter, en verhuis het dan naar de hogere stand. Mits wat handigheid en opletten loopt dat vrij vlot. Het rooster wat schuin houden en balanceren doet wonderen :)
het type grate lifter dat hiervoor goed werkt is het volgende:

943872_Burnhard_Grid_Lifter_Freisteller_01_Seitlich_1280x1280.webp


Al moet ik zeggen dat ik dit enkel doe voor echt lange low & slow. Wanneer ik bv een picanha op 110 gr reverse sear (max 1u30) dan gebruik ik de kolenmandjes op het rooster in de hoogste stand. Dan loopt het ombouwen wat makkelijker.
 
Gisteren pizza's. Zie elders op het forum

Gewoon indirect met platesetter/deflector.
Steen op het rooster.

Op wat onthaarde onderarmen na........
HEET.
Erg goed gelukt.
Houtskool verbruik viel mij erg mee.

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
Gisteren pizza's. Zie elders op het forum

Gewoon indirect met platesetter/deflector.
Steen op het rooster.

Op wat onthaarde onderarmen na........
HEET.
Erg goed gelukt.
Houtskool verbruik viel mij erg mee.

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
Gaat goed hè , het gaat met zon gemak!
 
Als ik de Summit stabiel op 110C heb voorbereid voor L&S, En ik leg het vlees, rookhout, drippan etc erin, merk ik dat de temperatuur veel te veel inkakt. Ik moet dan weer de bovenschijf verder openen om terug op 110 te komen. Iemand een idee hoe dit te voorkomen? Maak ik een te klein vuurtje?
 
Dat heb ik ook maar liever dat dan doorschieten. Ik moet zeggen dat ik hem dan ook niet stabiel maak voordat ik dat doe.
Als hij op 1 plek netjes schoon brandt en de wokkel is op dan ga ik starten.
Stabiliseer met het vlees erop.

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
  • Leuk
Waarderingen: KJ
Komt omdat je natuurlijk dan wat extra spullen in de BBQ legt die nog niet op 110 graden hebben meegedraaid. Daar gaat dus energie in zitten om die op te warmen en dat merk je in de temperatuur. Stel je mikt op een temperatuur van 130 graden en doet dan de spullen erbij?
Vaak bij de BGE stook ik 'm ook wat heter op en als ik de conveggtor + rooster plaats zie je ook de temp wat zakken, maar dat levelt zich dan mooi uit...
 
  • Leuk
Waarderingen: KJ
Komt omdat je natuurlijk dan wat extra spullen in de BBQ legt die nog niet op 110 graden hebben meegedraaid. Daar gaat dus energie in zitten om die op te warmen en dat merk je in de temperatuur. Stel je mikt op een temperatuur van 130 graden en doet dan de spullen erbij?
Vaak bij de BGE stook ik 'm ook wat heter op en als ik de conveggtor + rooster plaats zie je ook de temp wat zakken, maar dat levelt zich dan mooi uit...

Beide aanpakken ga ik proberen. Eerst op hogere temperatuur mikken lijkt me ook wat, het ‘overschot’ aan warmte wordt gebruikt voor het opwarmen van de koude dingen die de bbq in gaan.
 
Ik heb afgelopen zaterdag na ca 3 uur 110 en 3 uur op 150 graden zeker minder houtskool (marabu Welkoop) verstookt dan in de 2 korfjes kan.
Vlgs mij is het omhoog alen van de korfjes zeker een optie


Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
Dit weekend de test.
2 korfjes gevuld met Welkoop marabu zijn ruim voldoende voor spare ribs 3-2-1.
Heb ca 5 uur nodig gehad op 110 graden maar meer dan genoeg houtskool over om zondag nog wat kip te grillen.

Mandjes verplaatsen naar grill niveau had gekund. Gratelifter is daar bij wel handig denk ik.

Zondag bij grillen trouwens alles op niveau indirect laten staan. Alleen deflector eruit.
Gaat prima en net even rustiger als een niveau hoger. Door uitstraling een wat minder strakke scheiding tussen de directe en indirecte zone.
Afhankelijk van wat je wilt doen kan dat een bezwaar zijn maar mij bevalt het prima.

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
Terug
Bovenaan Onderaan