BasBQ
Beef en Steak

Weber Kettle rooster roest na minder dan 1 jaar

cricque

Kooltjesharker
Berichten
248
Vorig jaar een weber Kettle performer (57cm dus) gekocht en daar zat een GBS rooster bij. Nu na minder dan een jaar is daar dus zichtbaar roest op. Onderkant.
Dat is toch echt wel niet normaal, ik heb nog nooit op een grillrooster roest gehad (meeste gebruik ik zo een 5 jaar en dat waren goedkope dingen). Dat een rooster geen 20 jaar meegaat snap ik, maar na 1 jaar ?


Maar ik meen hier ergens gelezen te hebben dat die roosters dit nogal snel hebben bij wat hogere temperaturen ? Ik maak wel eens regelmatig pizza op de bbq en dan ga ik met van die geperste houtbriketten vuurtje maken, en dan komt ik wel zeer hoog in temperatuur uit. Spijtig dat er nergens zoiets is voor een rooster waar een pizza steen inpast (zoals Kettlepizza alleen in US verkrijgbaar en met moeite hier te krijgen en belachelijk hoge kosten) dan zou dan het probleem oplossen. Ik kan gerust nog wel een paar maal die roest eraf halen, maar dat kan toch niet de bedoeling zijn. Ik had al een tijdje in de mot dat dat rooster aan het verkleuren was. Het is ook niet dat dit rooster niet wekelijks gebruikt is, soms misschien is 2 weken niet ofzo, maar meestal 1 a 2x in de week, bij goed weer iets vaker.


Bij de shop waar ik die gekocht heb (alternate) proberen ze me af te wimpelen dat roest op een rooster niet onder garantie valt. Bij weber moet ik een code vinden die nergens maar ook nerges op die bbq staat, en stak ook nergens in de documenten bij ofzo. Nuja die shop is niet de eerste keer dat ze moeilijk doen, maar stond toen goedkoopste en je kreeg er hier in den Belgique nog een bon bij van 50 euro voor vlees bij een keurslager, dus mooi meegenomen. Maar soit dit zal wel weer een lang proces worden en zal de laatste keer ooit zijn dat ik nog iets koop bij Alternate



Ik heb ondertussen al een onlyfire grill gekocht (is gloednieuw kon geen recensies vinden) dat kan openklappen langs 1 kant. Denk dat deze net iets dunner uitvallen, maar bevalt me prima. Ik heb ook een slow n sear, namaak van onlyfire want "een echte" kon ik nergens in de EU vinden, en daar kan je toch echt wel iets mooi mee afgrillen op hoge temperatuur.

Is er een (beter) alternatief ? GBS rooster hoeft niet echt voor mij, zit eerder in de weg als je het mij vraagt, het heeft zijn nut.
Ben niet van plan om 100 euro uit te geven voor een origineel om na een jaar weer roest op dat rooster te hebben.
 
Chroomlaag van het rooster afgebrand.
Ik heb hier al vaker wat over geschreven.

Ff zoeken op chroom (inhoud post) en mijn profielnaam.
 
Als er een leeftijd op je BBQ staat moet je kijken of je een lettercode op de aluminium luchtregelaar van de deksel staat. Even googlen waar de letters voor staan. Bij mijn weten zijn er twee roosters een verchroomd en die kunnen zeker gaan roesten. De andere is een rvs rooster. Rvs staat voor roestvast staal en dus geen roestvrij staal. Als rvs te heet wordt kan het ook wat gaan roesten. Ik heb wel eens een vortex onder mijn gbs rooster gezet en dat gaf een te grote hitte voor het rooster. Ik heb het er een keer afgeschuurd met een afwas schuursponsje. Hierna geen last meer gehad. Ja het staal is wat verkleurd maar het zit er nu 3 jaar.
 
In RVS zijn verschillende kwaliteiten.
Als RVS magnetisch is zal het zeker gaan roesten na een tijdje.
Zeker als je gaat schuren met stalen borstel of schuurmatjes.
Dan breng je extra ijzer aan op het RVS.
Hoge temperaturen geeft dan ook roest na en tijdje.
 
Ik heb een RVS rooster. (klap, geen GBS) Het was niet goedkoop maar zn geld wel dubbel en dwars waard. Ook qua gezondheid lijkt het mij het beste.
 
Terug
Bovenaan Onderaan