BasBQ
Beef en Steak

Wat is het beste vlees om low and slow speklap te roken?

 
 
 
 

RedFox

Gerijpt
Berichten
3.160
Welk soort vlees/spek is het beste geschikt om speklap te bereiden op de manier zoals ik nu baby back rib maak, dus incl rubben,roken en in de glaze?
Welk deel van het varken, hoe dik gesneden? Ook bij 110C ? Hoe lang?
Ik kon er (nog) even geen draadje over vinden.
 
Eeeeh, ik snap hem niet helemaal. Wil je een stuk buikspek roken of wil je speklapjes low en slow doen?

Ik maak altijd char siu van speklapjes. Maar dat doe ik niet low en slow. Wel indirect en op vrij hoge temperatuur, is een beetje mijn kindje, telkens weer wat aan schaven tot ik hem ooit eens perfect heb ;)
 
Misschien was de vraagstelling inderdaad verwarrend. Ik wilde eigen weten of speklapjes low and slow te doen zijn en geen stuk buikspek gaan roken.
De repen speklap niet te dik en aan het einde van de rit niet droog maar ook niet te vet. Wilde dat eigenlijk gewoon eens proberen.
Of de "standaard" lappen van slager of Makro etc daarvoor geschikt zijn weet ik ook niet, mogelijk van speciaal stuk laten snijden?
De char siu optie is ook een mooie variant overigens, is toch Chinese receptuur?
 
Ik haal meestal mijn speklapjes voor char siu bij de C1000, net wat dikker dan die van Appie.

Als marinade een zakje Red Roast Pork en dat mix ik met Char Siu marinade van Lee Kum nogwat ;) Staat in de toko, rode deksel en etiketten.

Dan paar uur marineren en indirect op het ei, drie kwartier of zo, temperatuur als kip, 175-200?C. Rookhout altijd kersen.

Op de weber deed ik ze tegen het einde direct maar op het ei zitten ze zo al tegen knapperig worden aan. Dus donkere knapperige randjes en zachte binnenkant.

Krijg spontaan trek ;)
 
Ooooohhh dit klinkt lekker. Toch weer een toevoeging voor ons todo lijstje.
 
noskos zei:
Op de weber deed ik ze tegen het einde direct maar op het ei zitten ze zo al tegen knapperig worden aan. Dus donkere knapperige randjes en zachte binnenkant.

Krijg spontaan trek ;)
Dat recept is inderdaad een heel mooi voorstel Dennis, bedankt.
Ga ik zeker proberen.
Ik zou dat toch ook in de WSM kunnen doen door het middenstuk weg te laten, dan de DigiQ wel gebruiken om temp. op 175C te houden.

EDIT: oeps dat is natuurlijk niet zo'n slimme opmerking van mijzelf als we indirect willen gaan! Dus toch gewoon indirect op de OTP 57  :) :)
 
RedFox zei:
Welk deel van het varken, hoe dik gesneden? Ook bij 110C ? Hoe lang?




AV zei:
maar eerst speklap en wel dikke lappen zelf gesneden van stuk gehaald bij de nachbar slager.
gisteren gepekeld /gekruid en met mosterd veredeld.


maar waar t om ging was slow vet vlees.

en zie hierboven : een dikke lap dwars gesneden( helaas niet scherpe foto) maar mooi rookrood en mals gaar.
verder nog wat VETTE plaatjes, omdat ze vet zijn.



ik snij/hak de lappen    iets meer dan  pinkdik en ze liggen ongeveer tussen 3 en 5  uur op mn smoker met variabel temp van t begin maximaal 130 en minmaal op t end 90 graden

k las net ergens de zwoerd weggesneden: zonde vindt ik .
zal ik nooit doen,zelfs de hond krijgt ze niet
 
Terug
Bovenaan Onderaan