Beef en Steak

Wat heb ik nodig om worst te maken?

Ridevi71

Forum Meubilair
Hoi BBQ collega's.

Afgelopen zaterdag bij de workshop "van kop tot staart" van meneer wateetons geweest.
Nu loop ik al een tijdje,met het idee ook zelf worst te maken en tijdens deze workshop dat dan ook gedaan.

En ja, ik ben om  :D
Alleen, wat heb ik nodig als beginnend worstendraaier?

Zelf heb ik het voorlopige lijstje (niets staat nog vast hoor)
- Porkert 8
- Vulpijp setje
- snijplaat 4,5 en 8, elk met een eigen mes
- Doorvoer plaat als die nog verkrijgbaar is

Graag ontvang ik tips en trics.
Als ik iets aanschaf wil ik het meteen goed en compleet doen, niet dat je staat te kl*ten. Daar heb ik een vreselijke hekel aan. Daarbij hoort ook dat eea van goede kwaliteit moet zijn.

Wat betreft de keuze van de porkert, je kan met een 8 toch ook wel meerdere kilo's draaien in geval van "nood"? Daar heb je toch niet perse een 10 voor nodig?

Graag jullie ervaringen, tips, meningen, enzovoort.
Ben nu in de voorbereidingmodus en leermodus  :)

Alvast bedankt.
Rick

Jouw lijstje is compleet om mee te beginnen, ik mis alleen nog een weegschaal om de kruiden en het zout af te wegen.
Een gewone keukenweegschaal is vaak niet nauwkeurig genoeg.

Als je de smaak te pakken hebt zal er waarschijnlijk nog een vulbus bijkomen. Een kilo of twee worst met de Porkert afstoppen is goed te doen, maar als het meer wordt ben je er snel klaar mee.

Ik draai zelf met een Porkert 8 meestal een kilo of 10 gehakt...

Dank voor je reactie Ceriel.
En inderdaad, die weegschaal. Dat is een goeie.  Daar liepen we bij de workshop ook tegenaan.

Je draait 10 kilo gehakt per keer. Goed om te weten. Logisch ook, want dat draaien is alleen goed te doen.
Voor het vullen van de worst moet je wel met 2 man zijn lijkt me.
dat je daar na 2 kilo klaar mee bent snap ik. Maar dat is met een porkert 10 toch niet anders?

En ja, een vul bus heb ik al naar gekeken, maar een goeie is aan de prijs, dus ga het eerst zonder proberen.

Rick

Wat je nog nodig hebt is kennis van kruiden en hulpstoffen. Wat doen ze, en wat doen ze niet.  Maar ja, dat kun je niet kopen.
Ervaring is de beste, misschien ook wel de duurste, leermeester.

Verstuurd vanaf mijn GT-I9505 met Tapatalk

Het vullen gaat niet per se makkelijker met een porkert 10. Daar draai je alleen iets makkelijker grotere stukken/hoeveelheden mee.
Vullen gaat wel vele malen makkelijker met een stopbus, dan kun je het alleen. Maar das inderdaad een behoorlijke investering.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Tja, kennis komt inderdaad uit ervaring. Uiteraard begin ik met wat standaard en makkelijke worsten om wat ervaring op te doen, en een gevoel te krijgen zoals : wat voor effect hebben bepaalde kruiden en hoeveelheden nu op de smaak.en dat is toch voor iedereen anders.
Een boek over worst met uitleg en een aantal recepten ben ik ook van plan te kopen. Beetje houvast.

Porkert 10 is dus eigenlijk alleen maar sneller omdat je meer vlees in de molen kan stoppen.
Ach, dan doe ik er maar wat langer over als er eens eters over de vloer komen.
Voor die ene of twee keer per jaar is dat te overzien.

Ook jullie bedankt voor de reactie.
Rick

Hahaha. Darmen,  natuurlijk. Zo vanzelfsprekend.....
OK. Een plaat van 3mm erbij.

Hoe moet ik dat eigenlijk zien?
Voor bijvoorbeeld rookworst 3mm?
Voor saucijsjes 4,5 mm?
Voor???  8mm?
Wanneer gebruik je welke plaat?
Ik snap dat de ene grover is dan de ander, maar waarvoor?

Bedankt Bert

Helemaal duidelijk.
Ben nu een aardig eind op weg.

Zal eens beginnen met het maken van een wensen lijstje voor mijn verjaardag. :D

En dat is inderdaad ook nog interessant, welke darm wanneer en wat zijn de verschillen

Iedereen nogmaals bedankt en verdere informatie in natuurlijk welkom en wordt zeer gewaardeerd.

Groet
Rick

Slagerstouw is er ook nog eentje. Is soms wel eens handig om de eerste en laatste worst mee dicht te knopen, wanneer je te dikke fikken hebt zoals ik om het stukje darm in een knoop te leggen  :D

Voor de rest is alles al gezegd geloof ik.
Als je voor een stopbus gaat kijken, dan kan ik Beeketal aanraden. Voor zover ik kan beoordelen (na 3 jaar) super bouwkwaliteit tegen een goede en betaalbare prijs.
De weegschaal is het nauwkeurigst als je er eentje hebt die op tiende van grammen kan wegen; met name als je wat kleinere hoeveelheden maakt. Hiervoor verwijs ik je graag naar de Chinese webshops, want daar heb je keuze zat en ze kosten daar slechts een paar euro.

Slagerstouw  L-)

Ook een goeie. Normaal heb ik dat wel, maar een paar weken geleden op gemaakt en eigenlijk vergeten om nieuwe te kopen.

En die stopbus komt er misschien nog wel, maar eerst eens kijken wat de worst-omzet gaat worden.

Weegschaal gaat goedkomen.

Thnx

Terug
Bovenaan Onderaan