BasBQ
Beef en Steak

Warm gerookte zalm

 

dj24

Sprokkelaar
Berichten
28
Wij hadden belooft om nogmaals de warm gerookte zalm klaar te maken voor de schoonfamilie. En dat moest gisteren gebeuren. Dus vrijdagmorgen ging ik naar spakenburg om een mooie zalmzijde te scoren bij de visafslag.

Dankzij phlurm heb ik een heerlijk recept om deze droog te pekelen.
Zeezout, bruine suiker, gekneusde jeneverbessen, dille, marjoraan, peperkorrels gekneusd,sinaasappelschil en sap. Hij rook weer heerlijk en heeft een uurtje of 8 in de pekel gelegen

8e828370473b493fc6476d6060c8535a.jpg


93e9e76c0369628beb33d49e0d7897ba.jpg


Na het pekelen goed afgespoeld en drooggedept en uiteindelijk ingepakt in een droge schone theedoek in de koelkast.

De volgende dag hadden we met wat opstart problemen (zijn redelijke rook newbies) de rookoven tussen de 65 en 80 graden en kon het feest beginnen. Eerst garen en later met beukenmot ca 30 tot 45 minuten gerookt.

fb3532cb83d334996fee6f5ac9e85485.jpg


fd26fa76c6fb2435007975bf91847e59.jpg


Na het roken nog even een minuut of 15 onder alufolie laten rusten. En nog voor ik het eindresultaat kon fotograferen... Je raad het al ...op

Tot snel weer want ik heb de smaak te pakken

Gr danitsa
 
Zo, dat klinkt heerlijk zeg! Wil je het recept met ons delen? Het lijkt me zalig om ook eens te maken.
 
Dat ziet er goed uit! Ik heb hem op je verzoek net verplaatst, maar als je de begin post nog net een beetje aanvult tot een net recept, dan zou ik deze weer heel graag onder 'nat spul' willen plaatsen ;). Als je niet weet hoe dat moet, stuur je maar even een pm!
 
Heb een zalmzijde van ca 1,2 kilo ingesmeerd met een mengsel van:
500gram zeezout grof
150 gram bruine suiker
4 eetlepels jeneverbessen gekneusd
3 eetlepels Peperkorrels gekneusd
3 eetlepels marjoraan en dille
Schil geraspte en sap van 1 sinaasappel.

Ik moet zeggen ik doe veel op gevoel.

Het garen in de rookoven doen wij zonder kerntemperatuurmeter. Tip van de collega's van mijn vriend in spakenburg is dat je langzaam gaart en wanneer de eiwitten stollen worden de lijntjes wit zichtbaar in de zalmzijde dan is hij gaar. Daarna doen zij de rook erover en dus hebben wij toen de beukenmot toegevoegd. Bon apetit.
 
Dank je wel, ik voel een to do moment aankomen.
 
O, en hoelang heb je hem dan ( bij benadering) gegaard voor je het beukenmot toevoegde?
 
Terug
Bovenaan Onderaan