BasBQ
Beef en Steak

Warm gerookte worst

cassowari

Vuurmaker
Berichten
50
Met Kerstmis de Worstbijbel en een elektrische gehaktmolen gekregen dus daar maar mee aan de slag gegaan. Ik had eigenlijk gewoon verse worst gemaakt, met het basisrecept, maar omdat het er teveel waren ook een poging gedaan om er twee warm te roken.

Bij Aalvink het benodigd vlees en darmen in huis gehaald. Ze hadden geen kinnebak voorradig dus deze keer wel buikspek gebruikt en in 1 op 1 verhouding gemengd met procureur, maar dat ging even goed. Het vlees had ik de avond ervoor al gesneden, gezouten en gekruid. Volgende dag eerst de darmen laten weken en hoewel ik maar ongeveer een meter ging nodig hebben voor één kg worst had ik voor de zekerheid toch maar 3 meter laten ontzouten want ik had nog niet zoveel vertrouwen in het goede verloop.

IMG20240110172257.jpg


Ik had dit dus nog nooit gedaan maar samen met de vriendin vond ik het voor een eerste keer behoorlijk goed gaan en vond de worsten er best goed uit zien. We hadden zes worsten in totaal waarvan er vier direct gebakken en geconsumeerd zijn, haha.
IMG20240110193141.jpg


Omdat er dus over waren de volgende dag de kamado in gang gezet met wat blokjes Hickory, de enige die ik had. Temperatuur eerst rond de 40-50°C en daarna langzaamaan hoger tot 80-100°C. Ik houd van sterk gerookte worst dus deze zag na afloop best donker, maar hij was wel héél lekker zeker met wat mosterd.
IMG20240111171858.jpg


En omdat ik er wel zin in had ook nog zelf een broodje gekneed en afgebakken in de air fryer. Ook dit was een experiment en ik moet zeggen dat gaat goed in dat ding.
IMG20240110181226.jpg

Het is wel enorm leuk om te doen en de Worstenbijbel kan ik echt iedereen aanraden. En nu maar experimenteren met verschillende recepten en binnenkort ook eens een poging tot droge worst.
 
Die gerookte worst ziet er héél goed uit! (y)
 
Dat ziet er heerlijk uit. Goed gelukt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan