BasBQ
Beef en Steak

Walchers Gilden spek

WilcoD

Tondelzoeker
Berichten
23
Beste mensen,

Ik heb een vraag betreft het marineren van een stuk buikspek en de duur daarvan.

Vandaag heb ik een vers stuk buikspek (1,2 kg) in de marinade gezet met het idee om dit volgende week zaterdag mee te nemen naar de camping als lekker snack bij een borrel.
Kan ik het stuk buikspek tot en met donderdag in de koeling laten marineren en dan op de BBQ klaarmaken?

Liever zou ik het namelijk niet invriezen na de bereiding maar gewoon lekker opsmikkelen.
Hoe lang is het trouwens na bereiding houdbaar?

Ik hoor het graag van jullie.

Groet, Wilco
 
Je zou het nog kunnen “bewerken” met een vork, trekt de marinade er ook in.
 
Klopt en dat heb ik ook gedaan.

Ik zit er meer mee dat ik het niet in wil vriezen.
Is het al met al zo lang houdbaar?
 
Hoe was het vlees verpakt toen je het kocht? Wanneer heb je het vlees gekocht en wat stond er op de verpakking qua uiterste datum? Hoe heb je het nu verpakt na het marineren?

Als je zeker wilt zijn dan kan je er nitrietzout aan toevoegen waardoor het zeker goed blijft
 
Na bereiding kan je het volgens mij makkelijk een week in de koelkast houden, tenminste zou is dat ook voor de meeste vleeswaren.
Wat betreft het pekelen, je pekeltijd is sowieso afhankelijk van de dikte van je spek. Mocht het een dik stuk zijn dan is 3 dagen mogelijk niet genoeg. Je pekeltijd is namelijk afhankelijk van hoe lang het duurt voor je nitriet de kern kan bereiken. Het zout gehalte zit trouwens op 2.3%, dus iets langer pekelen maakt het nou niet te zout. Ik zou het gewoon aandurven (of koelen of langer pekelen)
 
Ik heb het vlees vers gekocht afgelopen zaterdag , is niet ingevroren geweest of iets dergelijks.
Ook heb ik colorozo gebruikt, 8 gram om precies te zijn.
Het is een redelijk dik stuk spek 5cm ongeveer.
 
Na bereiding kan je het volgens mij makkelijk een week in de koelkast houden, tenminste zou is dat ook voor de meeste vleeswaren.
Wat betreft het pekelen, je pekeltijd is sowieso afhankelijk van de dikte van je spek. Mocht het een dik stuk zijn dan is 3 dagen mogelijk niet genoeg. Je pekeltijd is namelijk afhankelijk van hoe lang het duurt voor je nitriet de kern kan bereiken. Het zout gehalte zit trouwens op 2.3%, dus iets langer pekelen maakt het nou niet te zout. Ik zou het gewoon aandurven (of koelen of langer pekelen)

Hoe kom jij aan 2,3% zout? dat kan ik nergens teruglezen.:)
 
Hoe kom jij aan 2,3% zout? dat kan ik nergens teruglezen.:)
Ervan uitgaande dat iedereen hetzelfde recept gebruikt voor walchers gildenspek, in het recept op de site van Dennis stond 30 gram kipkruiden (50% zout) en 8 gram colorzo per kg buikspek kom ik dus op 23 gram zout uit op 1 kg spek. Overigen ingrediënten waren vooral een lepeltje hier en daar maar geen grote hoeveelheden wat dus neerkomt op 23 gram zout op ongeveer 1 kg totaal = 2.3 %. Maar misschien had ik eerst even naar het recept moeten vragen voor het geval dat Wilco een ander recept volgt :rolleyes:
 
Ik volg ongeveer hetzelfde recept.
Ik gebruik 8 gram colorozo op 1,2 kg spek en daar komt nog 22 gram kipkruiden bij.

De 1e keer vonden wij het spek te zout.
 
Laatst bewerkt:
pekelen conform de richtlijnen met colorozo, vacuüm verpakken. dan kan het best een paar dagen in de koeling bewaard worden.
na het bereiden is het ook wel enkele dagen houdbaar, maar als je het goed gedaan heb is het al lang op 😋
 
Het ligt nog lekker in de koeling te marineren.
Morgen ga ik het verder bereiden op de Bbq.
 
Goddelijk stukje spek, al zeg ik het zelf.

IMG_20200722_112412.jpg


IMG-20200722-WA0003.jpeg
 
Terug
Bovenaan Onderaan