BasBQ
Beef en Steak

Wagyu Beef Ribs

 
 
 
 
 
 

noskos

Administrator
Forumleiding
Berichten
11.858
Vandaag Wagyu Beef Ribs gemaakt op de Big Green Egg. Ik had deze al een tijdje in de vriezer liggen en bedenk me net tijdens het typen dat ik ze oorspronkelijk had besteld voor Stevn & Me... Duh.
Ik heb er een methode op losgelaten die Harry Soo van Slap Yo Daddy gebruikt. Iets dat erg lijkt op een combinatie van bereidingen van brisket en ribs.
De temperatuur heb ik ip 121?C gehouden, volgende keer ga ik nog iets hoger zitten om iets meer vet eruit te krijgen (althans dat is de theorie erachter :) ).
Verder maak je de vlees kant schoon zoals de bovenkant van een brisket, dus al het vet er zo'n beetje af. Op de onderkant zit een heel dik membraan, dus ook dat eraf.
Daarna ingesmeerd met mayonaise, ja je leest het goed! En dan in de rub, ik heb een stevige gebruikt, Don Marco's Mafia Coffee Rub. Maar het kan echt heel veel hebben, dus volgende keer nog iets zwaarders, robuuster.
Ik heb een groot blok pecan gebruikt, Harry adviseerde een mix van 2 grote stukken hickory en 2 grote stukken appel. Dat leek mee vrij veel, maar ook hier weer het vlees kan het absoluut hebben!

Dan het vlees twee uur zo in de smoker tot de bark mooi is en dan in de folie. Ik heb het met boter, honing en bruine suiker gedaan. Harry doet het met o.a. mangosap maar dat heb ik niet standaard in de koelkast staan.
Daarna is Harry een beetje vaag. Hij doet het op gaarheid, beetje prikker tot je denkt dat het goed is. Ik heb 90?C kerntemperatuur aangehouden, wat je ook voor brisket doet. Dat was voor dit stukje prima. Dan half uurtje, drie kwartier rusten en tussen de botten portioneren. Een bot per persoon is een heel groot maal! Er zat nog wat vet door het vlees heen, maar ja, dat is wagyu vet, heerlijk van smaak als je niet huiverig bent van een vetje :)

beefribslowenslow-1.jpg


beefribslowenslow-2.jpg


beefribslowenslow-3.jpg


beefribslowenslow-4.jpg


beefribslowenslow-5.jpg


beefribslowenslow-6.jpg


beefribslowenslow-7.jpg


beefribslowenslow-8.jpg


beefribslowenslow-9.jpg


beefribslowenslow-10.jpg
 
Dat zijn beste ribs! En op de foto's is goed de structuur van rundvlees te zien. Dit is compleet wat anders dan kalfsribben zeker?
 
Zo dat zijn flinke stukken vlees. Is dit ook een aanrader ?
 
Niet te vergelijken Gerard! Mega rundvleessmaak! Ik had ook de shortribs, die heb ik een tijdje terug high & fast gedaan, ook fantastisch!

Dit was 1,5 kilo, drie ribjes ;)
 
@BoldEagle, yep, is heerlijk!
 
Nou nou mayonaise ribs, zien er super lekker uit. Komt zeker een keer aan de beurt. Proef je daar nog wat van terug? Die mayonaise bedoel ik. Is er verschil met mosterd?
 
Nee, proef je niks van terug, net als met mosterd... Dun laagje laat de rub goed plakken. De olie erin zorgt dat de kruiden oplossen. Mayo, mosterd, ik merk geen verschil.
 
Ziet er heerlijk uit.
 
Dat ziet er heel goed uit Dennis!
 
nou dat lust ik ook wel dennis! ga ik ook eens proberen te maken!
 
Ziet er erg lekker uit. En een beetje vet maakt het extra lekker.
 
structor zei:
Ziet er lekker uit, en weer is de todo weer eentje langer
En die is al zo lang!  :D
 
Zo zeg,dat zijn nog eens ribben..3stuks 1,5kg!! :eek:
Ziet er voortreffelijk uit!!
 
Wow, was ik nou gisteren toch maar even langs gereden ;).
 
Mooooooi !
Mijn to-do lijst is zo ongeveer een bodemloze put aan het worden :)
 
Mooi vlees zeg!!
 
Terug
Bovenaan Onderaan