BasBQ
Beef en Steak

vuurdoop UDS en mijn eerste low & slow avontuur: the fucked up ribs :-(

Paulus

Tondelzoeker
Berichten
20
Vandaag voor het eerst aan de slag met mijn nieuwe UDS (dezelfde als Jappert)

Al wel in het verleden met Jappert een geslaagde PP sessie gehad in de weber One Touch, maar nu voor het eerste eigen low & slow sessie.

Spareribs 321 methode, maar gezien het kleine ribs zijn ben ik voor 3-1-1 gegaan.

eerst het kolenmandje voor de helft gevuld
null_zps1e9dc1f3.jpg


De avond van te voren de spareribs gerubt en weer verpakt terug in de koelkast gezet.
Eerst de UDS naar de 120 graden gestookt, rookhout erop, heat deflector met warm water erin.
Spare ribs erin gezet en deze eerst gemopt met een mix van appelsap, whiskey, soja saus en roomboter. Dit dus eerst warm gemaakt.
Ieder half uur tijdens de eerste 3 uur gemopt met warme appelsap mengsel. Deksel er weer op en binnen 2 minuten is alles weer op temperatuur. Ik heb continu tussen de 109 en 116 graden gezeten tijdens deze eerste 3 uur.

null_zpsf0a15a66.jpg


Daarna ingepakt in de folie en hier ook een scheut appelsap bijgedaan. Ook hier is de temperatuur een uur lang tussen de 110-115  graden geweest
null_zps59152713.jpg


hierna de ene helft van de ribs ingesmeerd met stockyard Texas Hill Country en de ander helft met memphis red.
Vervolgens de ribs nog voor een uur teruggezet in de UDS. Dit keer had deze er moeite mee om weer op temperatuur te komen.. hij klom heel langzaam terug naar de 113 graden..
null_zps76cb71fa.jpg

het rusultaat:
Smaaktechnisch in orde. De texas hill country was best hefig qua smaak en ik vond de memphis red beter in balans.

Maar nu komt het. De ribs waren echt heeeeeeeel taai en absoluut niet mals.  :(
Wat mij ook opgevallen is, is het volgende: bij gewone spareribs is het alleen bot dat er tussen zit. in mijn geval was het maar een klein stukje bot en voor de rest kraakbeen en aan het eind zag je ook in de lengterichting van de ribs kraakbeen lopen. Sorry voor het minder smakelijke plaatje, maar ik wil dit toch even met jullie delen.
null_zps97293b99.jpg

Ook vond ik dat er een beetje een apart luchtje aan de ribs zat en dat het vlees al best taai was alvorens het in de rub ging.
Maar gezien dit mijn eerste sessie als onervaren griller was, ben ik doorgegaan het maken van de ribs.

Graag jullie feedback. Heb ik dingen verkeerd gedaan of ligt het veel kans aan de kwaliteit van het vlees (slagerij Bossers Eindhoven)?
Hoor het graag.
 
Altijd balen als het niet lukt. Het lijkt erop dat je de ribben met knars hebt, we lekker maar moeilijk te eten. Alhoewel ze klein zijn zit er wel redelijk wat vlees op en hadden ze waarschijnlijk wel 3-2-1 gemogen.
Je kan goed zien of ze klaar zijn als je de botjes makkelijk van elkaar kan trekken.

 
Een apart luchtje aan rauwe ribs is wel raar, de ribs die ik gebruik hebben nauwelijks een geur. Kan ook aan de verpakking gelegen hebben, waren ze soms vacu?m verpakt?

Je kunt ook aan de botjes zien of het vlees al goed gaar is, als het vlees gaar is, steken de botjes 1 a 1,5 cm uit. Als dat niet zo is gewoon nog even wat langer is de folie.
 
Wat is knars Frits?
 
Ok duidelijk
 
Als je knars aan je ribben hebt dan zijn het geen spareribs (babybacks) meer maar buikribben. Die hebben zoals Frits al zegt langer nodig om gaar te worden. Heb je niet even getest met een prikkertje of ze al goed waren? Of twee botjes van elkaar proberen te trekken? Dan weet je of ze er al zijn.
 
Op de foto lijkt het wel een mengelmoes van babybacks en buik...
 
Hoi noskos. dat heb ik inderdaad helaas niet geprobeerd. Maar deze tips houd ik zeker in gedachte voor een volgende run.
Ik ga vandaag misschien moinkballs maken.

Zou het mogelijk zijn om de taaie ribs die ik over heb nog een uur mee te laten draaien?
 
Zou zeker kunnen helpen. Maar als je ze al in de glaze hebt zou die kunnen verbranden.
 
Ook als hij ze ingepakt mee laat garen?
 
Jammer dat het resultaat niet helemaal de verwachting waar maakt.

Ik zou ze inpakken in alufolie met nog een scheutje appelsap erbij. Dan een half uur samen met de MOINKS. Hierna even kijken met een pulltest of het vlees nu wel bijna de juiste malsheid heeft. Zo ja, dan daarna uitpakken en nog eens 15-30 minuten indirect, waarbij je een nieuwe glaze aanbrengt.
 
Alles wat hierboven gezegd is klopt.
Maar ik wil wel even melden dat diegene die dit als spareribs aan jou verkocht heeft wel een zootje troep heeft geleverd.
Als het buikribben moeten zijn dan zijn ze veel te kort afgezaagd, want je botjes zijn veel te kort.
Je hebt echt de slechtste stukken gekregen.
Op foto 2 de eerste rib zie ik zelfs het borstbeen er nog aan zitten. SCHANDALIG
 
En Bert kan het weten!!
 
MarBQ +1
 
Hoi Bert..

Bedankt voor je feedback..

Ik heb ze ingepakt en ze liggen nu een uur in de folie op de bbq. Ik ga ze zo weer in de saus zetten en dan nog een half uurtje mee laten draaien met de MOINK BALLS die er nu prachtig, na dit uur uitzien..

Ik ga nog wel een keer terug naar die slager om eens te horen waarom ie deze meuk als spareribs verkoopt.. ;-)

Ik hou jullie allen op de hoogte van de resultaten..
Nogmaals dank voor ieders input
 
Hoi iedereen,

Hier mijn eindresultaat van deze sessie.. De dag erop de bbq maar weer eens aangemaakt om eens Moink Balls te maken. Deze waren fantastisch gelukt. Mede dankzij de Memphis Red saus welke ik ook hiervoor gebruikt had was dit een regelrechte smaakexplosie.

Het eerste uur dat de moink balls de bbq ingingen heb ik de ribben ingepakt in de folie met appelsap nog een vol uur mee laten garen.

null_zpsb3028d1e.jpg


daarna de moink balls in de memphis red gezet en ook de ribben meegenomen.
Die ook vervolgens nog een half uur in de UDS gehad.

uiteindelijk hebben deze ribs dus 3 - 2 - 1,5 uur tussen de 110 en 116 graden in de bbq gelegen. en nog steeds was de gaarheid op het randje. Ze waren nu al een stuk beter dan de dag van te voren, maar nog steeds geen giller..

null_zps04586fa0.jpg


Ik ga dus binnenkort nog eens een run doen met spareribs, maar 1 ding is zeker.. deze komen niet van slagerij Bossers uit Eindhoven...
 
Zal ik dan toch maar eens een doosje van de Sligro meenemen?
 
Dat is knap balen als je slager je deze dingen verkoopt. Gelukkig zijn er genoeg goeie adressen waar je heel fatsoenlijke ribben kunt kopen. Denk idd aan de Sligro/Makro/Beef and Steak e.d.
Succes bij een volgende sessie
 
150degrees zei:
Dat is knap balen als je slager je deze dingen verkoopt. Gelukkig zijn er genoeg goeie adressen waar je heel fatsoenlijke ribben kunt kopen. Denk idd aan de Sligro/Makro/Beef and Steak e.d.
Succes bij een volgende sessie
Nou ja de blauwe doos van de macro is ook niet altijd geweldig, degene die ik van het weekend gehaald heb was 1 klont met ribben. Niks meer individueel verpakt..
 
Terug
Bovenaan Onderaan