BasBQ
Beef en Steak

Vuurbroeders diffuser...

Nog even een P.S. op m'n temperatuur verhaal de opvangbak heb bij het begin van de sessie gevuld met 1,5 ltr kokend water helpt ook mee het afkoelen tegen te gaan.
 
Vooralsnog ben ik toch niet overtuigd over die diffuser... Vraag me eigenlijk af of de weber gewoon niet ruim genoeg is voor een dergelijk systeem. De ring waar de kolen in gaan, lijkt me ook niet hoog genoeg om en een berg niet brandende kolen te herbergen en dan daar ook nog een paar brandende kolen en brandhout op leggen, waar de plate dan nog op moet... Dan ligt alles volgens mij tegen die plate te fikken?

Bij mij werkt hij perfect de afmetingen zijn hetzelfde als een originele dus weber zal wel wat tests gedaan hebben alvorens ze iets uitbrengen nee ?
 
  • Leuk
Waarderingen: Hans
Ik schrijf ook dat het volgens mij is. Goed te horen dat ie perfect werkt. Maar welke afmetingen hij heeft, laat staan dat het dezelfde zijn als die van weber... Ik heb geen idee. Ik moet het hebben van wat ik op foto's zie.
Maar bedankt voor je info
 
@ scoozy. Werk jij niet met een 57 cm bbq?
 
Jawel gbs 5755
 
Het lijkt mij dat de afmeting van de briketten bak van de 47 anders (kleiner) is dan van de 57 cm diffuser of er wordt gebruik gemaakt van hele grote briketten 't n.l. een heel ander plaatje.
 
Ik heb een weber 47cm.

Onlangs hebben ze daarvoor ook een versie gemaakt.
De 57 variant hadden ze al tijdje op de markt.

De afmeting van de kolenring + plate zijn dus ook kleiner, naar verhouding van een 47.
Afijn, het gevolg daarvan is dat je ook minder brandstof kwijt kan in de ring.

Als ik zie hoeveel Sqoozy erin krijgt, dat lukt mij nooit, dus moet je na een paar uurtjes de vleesgril eraf, plate eraf, brandstof aanvullen en alles weer terug. Dus "even" de deksel op en neer voor het vlees erop is dan wel wat anders.

Voor PP en 3-2-1- ribs moest ik in ieder geval wel wat brandstof aanvullen.
 
Het lijkt mij dat de afmeting van de briketten bak van de 47 anders (kleiner) is dan van de 57 cm diffuser of er wordt gebruik gemaakt van hele grote briketten 't n.l. een heel ander plaatje.

Klopt ik heb beiden besteld de 47 voor een vriend en die is merkelijk kleiner wat ergens normaal is ketel is ook kleiner hé. Maar is met dezelfde verhoudingen gemaakt en werkt hetzelfde als de 57 versie. Het beste resultaat is als je de briketten zijwaarts stapelt of ecobrasa briketten gebruikt kijk op mijn foto hogerop ;) komt erop neer dat je de minion methode gebruikt.
 
ik ga 't overigens nog wel een probeersel geven.

Optie 1, de kolengrill inpakken zoals bovenstaand en de "ring" onder open laten.
Optie 2, zoals hans aangaf een bak water erop en kijken welk effect dat heeft.

En anders ga ik gewoon weer terug naar de kolen tegen de wand en 2 stenen met alu folie ;-)
 
ik ga 't overigens nog wel een probeersel geven.

Optie 1, de kolengrill inpakken zoals bovenstaand en de "ring" onder open laten.
Optie 2, zoals hans aangaf een bak water erop en kijken welk effect dat heeft.

En anders ga ik gewoon weer terug naar de kolen tegen de wand en 2 stenen met alu folie ;-)

De snake methode werkt ook np maar je bent beperkt met de plaats op de grill en dit voordeel heeft de diffuser je kan het gehele rooster benutten omdat de plaat de hitte volledig uitstraalt ;)
 
De snake methode werkt ook np maar je bent beperkt met de plaats op de grill en dit voordeel heeft de diffuser je kan het gehele rooster benutten omdat de plaat de hitte volledig uitstraalt ;)

dat was ook de reden van aanschaf en zou natuurlijk mooi zijn als ik een methode vind die voor mijn formaat q toch fijn werkt.
Mijn ervaring van de afgelopen 2 dagen was nog niet zo top, maar daarom is er altijd ruimte voor nieuwe methodes en tips van anderen om te proberen ;-)
 
dat was ook de reden van aanschaf en zou natuurlijk mooi zijn als ik een methode vind die voor mijn formaat q toch fijn werkt.
Mijn ervaring van de afgelopen 2 dagen was nog niet zo top, maar daarom is er altijd ruimte voor nieuwe methodes en tips van anderen om te proberen ;-)

Met ecobrasa briketten geprobeerd zijn kleiner en die blokjes kun je mooi stapelen steek uiteindelijk waar de middelste blokje zou komen aan met een wokkel en laat ff goed doorbranden alvorens je de plaat erop legt.
 
Ik heb een weber 47cm.

Onlangs hebben ze daarvoor ook een versie gemaakt.
De 57 variant hadden ze al tijdje op de markt.

De afmeting van de kolenring + plate zijn dus ook kleiner, naar verhouding van een 47.
Afijn, het gevolg daarvan is dat je ook minder brandstof kwijt kan in de ring.

Als ik zie hoeveel Sqoozy erin krijgt, dat lukt mij nooit, dus moet je na een paar uurtjes de vleesgril eraf, plate eraf, brandstof aanvullen en alles weer terug. Dus "even" de deksel op en neer voor het vlees erop is dan wel wat anders.

Voor PP en 3-2-1- ribs moest ik in ieder geval wel wat brandstof aanvullen.

Dat is dus ook de rede dat ik voor sessie's langer dan 5 uur gekozen heb voor het gebruiken van een split gril (zoals je ziet op m'n procureur foto) als ik na 5a6 uur moet bij vullen en dat moet omdat een 47 cm bbq nou eenmaal niet meer briketten kwijt kan dat zonder problemen kan via het rooster het deksel maar heel even open moet en m'n temperatuur dan ook maar heel weinig daalt.
 
Dat is dus ook de rede dat ik voor sessie's langer dan 5 uur gekozen heb voor het gebruiken van een split gril (zoals je ziet op m'n procureur foto) als ik na 5a6 uur moet bij vullen en dat moet omdat een 47 cm bbq nou eenmaal niet meer briketten kwijt kan dat zonder problemen kan via het rooster het deksel maar heel even open moet en m'n temperatuur dan ook maar heel weinig daalt.

Denk dat dit heel moeilijk word om op korte tijd dan weer te stapelen, in mijn geval haal ik 10u geen probleem. Ik zou zeggen proberen met enkel briketten en kijken wat het beste werkt de aanhouder wint !
 
[mention]Sven74 [/mention] probeer ook eens je briketten te stapelen zoals op mijn foto je zal er meer kunnen inleggen en pal in het midden en wokkel.
 
[mention]Sven74 [/mention] probeer ook eens je briketten te stapelen zoals op mijn foto je zal er meer kunnen inleggen en pal in het midden en wokkel.
Haal jij met die manier van stapelen 10 uur? Nice! En de wokkel in het midden is dus de start van je vuur? Hoe snel bereik je dan ongeveer 110 graden ofzo?
 
Haal jij met die manier van stapelen 10 uur? Nice! En de wokkel in het midden is dus de start van je vuur? Hoe snel bereik je dan ongeveer 110 graden ofzo?
Jawel geen probleem 8u zeker temp naar 105 graden op P stand haal ik 10u ik laat de wokkel goed branden 15min dan plaats ik de plaat en meestal na een 20 tot 30 min zit ik op temperatuur dan knijp ik de vent beetje bij beetje dicht tot ik de gewenste temp heb, met de damper kan ik nog een 5 graden spelen. Het kan sneller als je een leeg fruitblik gebruikt (vb cocktail fruit van 500gr) in het midden en je stapelt er mooi rond en dan in het blik (blijk bijde zijden open dus boven en onder) giet je een 6 tal gloedrodebriketten schuif het blik omgoog en je briketten liggen mooi in het midden van de donut, plaat erop en een 15 a 20 min later ben je op temp dan juist nog wat finetunen met vent......
 
Laatst bewerkt:
Met ecobrasa briketten geprobeerd zijn kleiner en die blokjes kun je mooi stapelen steek uiteindelijk waar de middelste blokje zou komen aan met een wokkel en laat ff goed doorbranden alvorens je de plaat erop legt.

2e dag ook met Dammers gewerkt, temperatuur bleef wel constanter als ik eenmaal rond de 110/120 zat.

Wilde de ring niet helemaal volstapelen ivm zuurstof doorlaat, maar dan is het gevolg dus dat je wat weinig brandstof hebt voor lange sessie


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Jawel geen probleem ik laat de wokkel goed branden 15min dan plaats ik de plaat en meestal na een 20 tot 30 min zit ik op temperatuur dan knijp ik de vent beetje bij beetje dicht tot ik de gewenste temp heb, met de damper kan ik nog een 5 graden spelen. Het kan sneller als je een leeg fruitblik gebruikt (vb cocktail fruit van 500gr) in het midden en je stapelt er mooi rond en dan in het blik (blijk bijde zijden open dus boven en onder) giet je een 6 tal gloedrodebriketten schuif het blik omgoog en je briketten liggen mooi in het midden van de donut, plaat erop en een 15 a 20 min later ben je op temp dan juist nog wat finetunen met vent......

Goeie tips, zal er van t weekend nog eens mee aan de slag gaan en wat dingen uitproberen. Thnx


Oh en wanneer en waar voeg jij dan t rookhout toe? Ik gebruik chunks

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Ik gebruik geen rook hout omdat mijn huisgenoten er niet gek op zijn :( ik gebruik wel achteraf een smoky bbq saus.
 
Terug
Bovenaan Onderaan