BasBQ
Beef en Steak

Vraagjes over makreel roken

 
 
 

Eddeped

Pitmaster
Berichten
770
Ik ga vandaag voor het eerst een poging wagen om makreel te roken.
Vr.1 hoe zorg ik dat de temp rond de 80?C krijg op de WSM
Vr.2 Wel of geen gevulde waterpan
Vr.3 ik lees verschillende methoden van roken. Eerst roken met houtsnippers en dan afroken met mot. Op een lagere temperatuur. Kan iemand uitleggen hoe dat precies moet?
Dat was het wel zo'n beetje, eerste keer mag het fout gaan, liever niet natuurlijk zal roken tot de temp ong 65?C is. Dus de vis is sowieso wel gaar hoop ik.
Alvast weer bedankt voor jullie bijdragen. Resultaat zien jullie vanavond.
 
Hi eddeped, je temperatuur van 80 is mooi maar als je maar geen uitschieters krijgt. Gebruik geen gevulde waterpan! Je wil dat de huid van je vis super droog is. Je temperatuur zakt vanzelf wanneer je mot gaat gebruiken, dit dooft je vuur namelijk. Wanneer je mot op raakt gaat je temp weer omhoog. En de snippers ervoor zijn dus tijdens het drogen/garen.
Veel plezier met roken
 
Gisteren ook voor het eerst makreel gerookt. Dit draadje als leidraad gebruikt http://www.bbqgenootschap.nl/forum/low-slow/gerookte-makreel/.
Dus eerst 3 uur gepekeld, afgespoeld en een nachtje in de koelkast om te drogen.
UDS opgestart met 8 hete kokosbriketten tussen de koude samen met wat beukenhout. De UDS (mbv pid-regelaar en ventilator) 3 uur op 50 graden gehouden, de kerntemperatuur was toen 43 graden.
Daarna de dometemperatuur verhoogd naar 75 graden om tot een kern van 69 te komen.
De volgende keer ga ik kleinere stukken hout gebruiken en laat ik het hitteschild weg. Door de kleine hoeveelheid hete briketten had ik te weinig rook. Het hitteschild in de UDS was ook niet nodig, door de grote afstand tussen vis en kolen.
Ik heb de vis goed schoon laten maken, ook de kieuwen eruit, omdat deze de vis bitter kunnen maken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan