BasBQ
Beef en Steak

Voorstellen

Panzer

Tondelzoeker
Berichten
1
Op zoek naar mede eigenaren en ervaring met de Boretti Barilo 1.0 kwam ik op deze site terecht. Het gebruik van deze BBQ is prima ook al blijft het puzzelen met de ventilatieroosters ( in totaal 4 stuks ) aan de zijkant van de BBQ om temperatuur op juiste peil te houden en het vuur smeulend. De Boretti Barilo 2.0 is inmiddels op de markt, deze is naast de roosters ( 2 stuks ) aan de zijkant ook voorzien van een ventilatie rooster aan de voorkant. Heeft iemand daar ervaring mee? Op navraag bij de servicelijn van Boretti kan deze accessoire niet door Boretti worden aangebracht op type 1.0. Misschien iemand op dit forum die dit wel zou kunnen?
 
Welkom!
 
Welkom, en meteen een vraag. Komt goed!
 
Welkom. Er is een draadje hier met vragen over de Boretti. Hier misschien kan de schrijver daarvan je verder helpen?
 
Op zoek naar mede eigenaren en ervaring met de Boretti Barilo 1.0 kwam ik op deze site terecht. Het gebruik van deze BBQ is prima ook al blijft het puzzelen met de ventilatieroosters ( in totaal 4 stuks ) aan de zijkant van de BBQ om temperatuur op juiste peil te houden en het vuur smeulend. De Boretti Barilo 2.0 is inmiddels op de markt, deze is naast de roosters ( 2 stuks ) aan de zijkant ook voorzien van een ventilatie rooster aan de voorkant. Heeft iemand daar ervaring mee? Op navraag bij de servicelijn van Boretti kan deze accessoire niet door Boretti worden aangebracht op type 1.0. Misschien iemand op dit forum die dit wel zou kunnen?
Wel lang geduurd maar dat komt omdat ik sinds 2016 de originele Barilo in gebruik heb, vorig jaar allerlei verbeteringen aangebracht maar net gisteren toch de v2.0 heb aangeschaft.

Ik kan nog niets zeggen over de praktijk met vlees erop maar heb wel vandaag de boel in elkaar gezet en de roosters ingebrand/geseasoned. Mijn eerste ervaring was: "sodeju, dàt wordt heet!". Had alle roosters open en de temperatuur ging als een speer richting de 310 graden en dreigde daar nog ver voorbij te schieten. Anderhalf mandje houtskool zat er in. Heb alle roosters dichtgeschoven en even met het deksel open het ergste uitgezeten. Daarna deksel dicht en ik kon hem zowaar netjes rond de 170-200 krijgen en houden met één zij(draai)rooster en één schuif dicht. Na de tweede ronde seasonen waren de kooltjes bijna op (hij ging en bleef op 130), een paar verse bovenop gedaan, alle schuiven open en hij zat zó weer boven de 200.

Ik kan alleen maar concluderen dat de veranderingen het gewenste effect hebben. Nu was ik ook al best tevreden met de gemodificeerde versie 1 (met extra draairoosters, extra gaten en ingeknipte aslade) en kon hem heel aardig op temperatuur houden maar zo heet stoken met het deksel dicht lukte me toch niet echt.

Heb even snel wat vergelijkingsfoto's gemaakt van de oude naast de nieuwe.

De nieuwe aslade is verstevigd aan de onderkant en heeft 6 forse luchtsleuven (scherp trouwens, je haalt zo je handen open). De oude had de neiging tot kromtrekken en was al eens vervangen onder garantie door Boretti (prima service trouwens). De oude had ik ingeknipt en geboord:
20230622_114344-2023-web.jpg


Ik had de oude luchtoevoer al heftig gemodificeerd met extra draairoosters aan beide kanten en extra geboorde luchtgaten ter hoogte van de aslade. De nieuwe schuiven zijn (nog) makkelijk te bedienen en doen wat ze moeten doen: luchtstroom dóór de kolenmanden heen trekken.
20230622_114353-2023-web.jpg
20230622_114412-2023-web.jpg
20230622_114417-2023-web.jpg
20230622_114425-2023-web.jpg


De nieuwe kolenmandjes zijn iets aangepast maar daar zie ik niet zo heel veel praktisch nut van. De oude passen ook nog steeds.
20230622_114528-2023-web.jpg


Nog even een closeup van de door mij aangebrachte verbeteringen in de V1.0 versie met het toegevoegde viergats draairooster onder de oorspronkelijke tweegats.
20230622_115149-2023-web.jpg

20230622_115200-2023-web.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan