Beef en Steak

Voorgekookte Spareribs mmmmm...

El Chico

Stoker
Voor dat iedereen over me heen valt zal ik het even uitleggen.
2 dagen geleden ben ik in het bezit gekomen van het boek Planet BBQ.
Dit recept heb ik dus van Steven Raichlen, en als hij zegt je mag ze voorkoken dan mag je ze ook echt voorkoken (het staat er echt in, blz. 239).
Het zijn Nuri's ribbetjes: gegrilde baby backs met een zoet sojalaagje.
Ze waren echt heerlijk, hier kunnen veel restaurants die hun ribs voorkoken veel van leren.
Dit zal voor mij ook het enige recept zijn waar ik mijn ribbels bij voorkook, de rest doen we gewoon low & slow oftewel 3-2-1.

Ik heb nog nooit thuis ribs voorgekookt en zal deze best wel een keer willen proberen!!

Maar is het koken dan ook echt bij 100 graden, of hou je een temp van tussen de 60 en 65 aan?

Edit: zie dat ik het boek op je foto kan lezen. Er staat echt koken. Ik heb het ook wel eens gedaan met allerlei groenten, maar ik vond ze toch te droog. Mooi dat ze bij jou wel goed gelukt zijn  :-/ en ze gesmaakt hebben!  :D

ze zien er op de foto in ieder geval lekker genoeg uit

Ik heb ze wel een gekookt in de ketjap ook super lekker

Chef Martin zei:
Boek staat hier ook in de kast. Denk dat ik de pagina eruit ga scheuren  :-?? :-?

+1!    :-&

Lees even de info in de rechter katern: heiligschennis: ribbetjes die worden gekookt voordat ze worden gegrild

Voor alle duidelijkheid, Steven maakt ze gewoon op de barbecue klaar zonder voor te koken dat recept staat op de pagina er voor. Hij heeft dat recept afgeleid van Nuri's recept die het wel voor kookt en dat plaats hij erbij (maar dat maakt het niet Steven's recept ;) )

Blijf het eeuwig zonde vinden omdat je de echte vleessmaak uit het vlees hebt gekookt en daarmee een lekkere bouillon hebt gemaakt. Door ze na afloop maar kort te grillen mis je ook de fijne rooksmaak die op de normale manier wel aanwezig is.

Dit is trouwens niet tegen de huisregels.

Ik vind het gewoon een goede poging eerst dit recept maken met koken en dan zonder koken en dan zelf een oordeel vormen. Andere dingen proberen leidt soms tot nieuwe inzichten (en vaak in een bevestiging van wat je al wist ;) )

Ik heb deze daadwerkelijk gegeten op Bali en ze smaakten prima!
Wat er volgens mij wel anders gedaan wordt is dat het langzaam verwarmd wordt in de marinade zelf.

*edit*
Ik heb nog even het recept op mijn telefoon opgezocht en dat is als volgt:

Chili (rawit)
Knoflook
Sjalot
Oestersaus
Tomaat
Ketjap Manis

Alle ingredienten in een vijzel malen en de ribs hiermee langzaam opwarmen op een klein vuurtje tot het gaar is, vervolgens grillen met het restant van de marinade.

Ik was vroeger een echte restaurant sparerib fan maar sinds ik ze zelf low and slow maak hoef ik ze niet meer.  De low and slow versie is in mijn ogen superieur. Onlangs (volgens omstanders een goede) sparerib geproefd  bij een buffet, maar ik merk dat ik ondertussen goed verpest ben  :D

Boldeagle zei:
Ik was vroeger een echte restaurant sparerib fan maar sinds ik ze zelf low and slow maak hoef ik ze niet meer.  De low and slow versie is in mijn ogen superieur. Onlangs (volgens omstanders een goede) sparerib geproefd  bij een buffet, maar ik merk dat ik ondertussen goed verpest ben  :D

Wijzer Boldeagle, wijzer, niet verpest, dat zijn die omstanders ;)

la  lala la laaaa  %-(

Waarvoor en waarom niet als ze maar lekker zijn en als je er maar plezier in hebt.

Het lijkt bijna wel vloeken in de kerk maar ik heb bij Nuri ook de voorgekookte ribs gegeten en dat was zo smakelijk dat ik daar inmiddels al een keer of tien heb gegeten, de hamburgers daar waren ook niet te versmaden en ook de wereldberoemde zelfgemaakte Martini's. Ikzelf kook ze ook wel eens voor maar dan op 80 graden in de marinade en daarna op de kolen. 3-2-1 is echter mijn favoriet, mijn kinderen gaan voor die van Nuri.

Ik zeg dappere post en het resultaat mag er zijn de foto's zien er prima uit....
Ik weet zeker dat het gesmaakt heeft en "don't knock it, untill you try it"

Terug
Bovenaan Onderaan