BasBQ
Beef en Steak

Voor het eerst koud gerookte zalm

Huib

Kooltjesharker
Berichten
199
Al een aantal jaren ligt er een ongebruikte gold smoke generator van het merk point-vergule in de schuur. Vanwege het aanhoudende koude en natte but weer de stoute schoenen aan getrokken en me op het pad van 'koud roken' gestort.

Na het nodige gelezen te hebben gekozen voor een bereiding op YT die me aansprak. Weet niet of het de goede keus is want het wijkt nogal af van wat ik doorgaans lees.

Vanochtend naar de Sligro voor een hele zalmzijde met vel.
zalmzijde.jpg


Na wat trim werk en controle op achtergebleven graatjes.

zalmtrim.jpg


Mengsel van
-2 delen zeezout
- 1 deel rietsuiker
-gekneusde piment /zwarte peper
-citroen zest

brine.jpg


Bedje op folie voor velkant

brinefolie.jpg


Met verse dille

zalmdille.jpg


Vacuüm getrokken voor 24 uur in koelkast.

zalmvacum.jpg



En nu vingers gekruist en afwachten of het de juiste keuze is.:sleep::rolleyes:

Wordt vervolgt.
 
Aan de voorbereiding ligt het in ieder geval niet
 
Ben echt heel benieuwd naar het resultaat.
 
dat gaat wel goedkomen hoor. De buitentemperatuur heb je in ieder geval aan je zijde.
 
Ben benieuwd. Het belangrijkste zal zijn dat het voedselveilig is, maar daar kan ik je ook niet meer over vertellen.
Het ziet er alvast veelbelovend uit!
 
De CSG is ook heel goed 's-nachts in te zetten. Dan is de buitentemperatuur uiteraard het laagst en heb je 's-morgens een mooie verrassing.
 
Ik wacht vol spanning af.
 
Het is inderdaad nog behoorlijk fris voor de tijd van het jaar, maar ik zou persoonlijk wel echt opletten. Als de zon er even opstaat wordt het denk ik toch snel te warm.
 
Ziet er goed uit, voor wat betreft het zout ben ik meer de man van precies afwegen, zalm wordt heel snel te zout, weet ik uit ervaring.


De andere ingredienten zijn niet vreemd maar wel interessant, ben benieuwd
 
Zalm na 24 uit de folie en zout etc. afgespoeld en droog gedept.

fileafgespoeld.jpg


Na 24 uur in de koeling.

file24rust.jpg


Jl. donderdag was het weerbericht gunstig en de setup gemaakt om te gaan roken. Parasol opgezet om schaduw te garanderen.

rooksetup.jpg


Filet op Q.

Het aansteken van de cold smoke generator was nog een dingetje. De bijgeleverde rookmot ging keer op keer uit. Gelukkig had ik nog rookmot die we gebruiken in de Camerons rookoven en die deed wat het moest doen.

file op  Q.jpg


Na 8 uur roken.

na8uurroken.jpg


Filet in twee porties verdeeld en vacuüm verpakt voor minimaal 48 uur in de koeling.

48uurrust.jpg


Gisteren was het eindelijk zover en 1 moot in plakjes gesneden met het Takamura mes en natuurlijk wat voorproef werk :)

zalmgesneden.jpg


Bagel met Philadelphia roomkaas, zalm, uienring, bieslook en kappertjes.

zalmbagel.jpg
]

Zalm smaakte geweldig met een subtiel rookaccent.

Volgende keer in ieder geval een goede rookmot, dus dat wordt nog even uitzoeken welke.
 
Heerlijk koud gerookte zalm!
Ziet er goed uit.
 
Het ziet er prima uit en het is leuk om mee te experimenteren.
 
Dat ziet er echt heel lekker uit.
 
Terug
Bovenaan Onderaan