BasBQ
Beef en Steak

Vocht toevoegen tijdens t smoken (met smaakje?)

Gabrie

Tondelzoeker
Berichten
14
Hi
Heb vandaag een Smoker XL gekocht en wil hem morgen gaan gebruiken voor een setje ribs. Nu zei de verkoper dat ik in de druippan ook water kon doen ter voorkoming van uitdroging. Helpt t nog om daar iets van Whiskey of zo aan toe te voegen? Of hoe pakken jullie dat aan?

Gabrie
 
Whisky? Ben je wel helemaal goed wijs?? :(:(

Ik doe er altijd kokend water in om de temperatuur sneller naar ~110 graden te brengen en om het stabiel te houden. Je krijgt er ook vocht bij, dus je vlees zou wat minder droog moeten worden. Je kan bier gebruiken, maar ik betwijfel of de smaak overgaat naar het vlees
 
Holkers zei:
Whisky? Ben je wel helemaal goed wijs?? :(:(

Ik doe er altijd kokend water in om de temperatuur sneller naar ~110 graden te brengen en om het stabiel te houden. Je krijgt er ook vocht bij, dus je vlees zou wat minder droog moeten worden. Je kan bier gebruiken, maar ik betwijfel of de smaak overgaat naar het vlees

Ok, thx. En dan gewoon regelmatig kijken of er nog beetje water in staat?
 
Ik gooi er 2 volle fluitketels in en dat gaat makkelijk 5 uur mee, voldoende voor ribbels
 
Holkers zei:
Whisky? Ben je wel helemaal goed wijs?? :(:(

Ik doe er altijd kokend water in om de temperatuur sneller naar ~110 graden te brengen en om het stabiel te houden. Je krijgt er ook vocht bij, dus je vlees zou wat minder droog moeten worden. Je kan bier gebruiken, maar ik betwijfel of de smaak overgaat naar het vlees

Ligt er aan wat voor bier je gebruikt. Ik gooi er met de Easterwood methode bijvoorbeeld een 1/2 liter Wei?en bij en dat proef je wel terug. Maar of je dat bij low&slow ribs terug vind in de smaak.....
 
Hallo.

Ik doe er wel eens wat wijn bij als we die over hebben van de vorige dag b.v.  of soms een half blikje bier.
Dat ruikt prima bij het roken, Maar of dat ook invloed heeft op de smaak van het vlees???
Ik weet het niet want als je aan de maaltijd begint weet je niet hoe het gesmaakt zou hebben zonder deze toevoegingen.
Daar komt nog bij dat een glaasje wijn bij de maaltijd ook prima smaakt.  ;)

GRTS,    Hans.
 
Water, bier, wijn, 25 jaar oude whiskey het maakt niet uit wat je erin doet. Het water verdampt, je ruikt een klein deel van de aromatische componenten en de smaak blijft in de bak. Waterdamp vult je smoker maar houd je vlees niet sappiger. Het vlees staat door de temperatuur onder spanning en perst het vocht eruit.
Ook in een bak met water kun je kip bijvoorbeeld droog laten worden ;)
Wat het wel doet is zorgen voor een stabiele temperatuur, door de massa. En je verbruikt meer brandstof, je moet immers het water aan de kook houden.
 
noskos zei:
Wat het wel doet is zorgen voor een stabiele temperatuur, door de massa. En je verbruikt meer brandstof, je moet immers het water aan de kook houden.

Dan ben ik wel benieuwd of jij water gebruikt tijdens het roken of niet.
 
Of het waar is of niet weet ik niet, maar ik heb ook wel eens gelezen dat het vocht in de smoker zorgt voor betere rookopname in het vlees.
 
@jeroen, ik gebruik in mijn eitje en WSM geen vocht.

@knakkert, als dat zo is kun je het beter sprayen met iets, het vocht verdampt dan en de smaakstoffen blijven op je vlees. Alleen duurt het dan weer langer omdat bij het verdampen warmte wordt onttrokken aan je vlees. ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan