Beef en Steak

Vleesthermometer

D_Reamzzz

Sprokkelaar
Kerst staat weer voor de deur en dan zijn we hier in de familie 'verplicht'' een lijstje te maken. Aangezien we dan ook met een bepaald budget rekening moeten houden vallen de high end bbq spullen een beetje buiten de boot. Daarom wil ik deze op mijn lijst zetten.

Maxicook vleesthermometer

Heeft iemand hier toevallig al enige ervaring mee? (of genoeg kennis om te zien of het iets bruikbaars is 😁)

Andere voorstellen zijn uiteraard altijd welkom.

Alvast bedankt

Geen ervaring mee.
Bluetooth verbindingen vallen over het algemeen wel tegen als je hier de draadjes over de draadloze thermometers leest.
De opgegeven meters bereik vallen vaak tegen.

Bluetooth thermometers (zoals meater) en weber bbq's gaan niet heel lekker, maar wil niet zeggen dat het niet gaat. Door een keramische bbq gaat een draadloos signaal veel makkelijker.

Dus met de voorgestelde thermometer zal je de homebase dicht bij de weber moeten houden. En als je geen overkapping hebt kan een boterhamzakje uitkomst bieden als ie in de regen moet liggen.

even een toelichting. Ik dacht dat draadloos ideaal zou zijn voor low & slow zodat ik niet steeds te dichtbij moet blijven om een evt alarm te horen afgaan.
Zijn er andere thermometers die jullie aanraden?

Klopt hoe je het dacht hoor, de thermometer maakt verbinding met de oplader, deze maakt met bluetooth verbinding met je telefoon/tablet

even een toelichting. Ik dacht dat draadloos ideaal zou zijn voor low & slow zodat ik niet steeds te dichtbij moet blijven om een evt alarm te horen afgaan.
Zijn er andere thermometers die jullie aanraden?
Er zijn hier een aantal draadjes te vinden over de draadloze thermometers.
Meting van je rooster temperatuur en de temperatuur van je vlees is erg prettig bij langere sessie`s en wat minder weer.
Het bluetooth bereik valt echter tegen.
Het is de vraag of je vanuit je BBQ naar het basisstation komt en vervolgens of het signaal van de basis naar je telefoon sterk genoeg is.
De betrouwbare toepassingen werken vaak bedraad vanuit de BBQ naar het basis station ( zijn daar ook uit te lezen) en met of WiFi of een andere radio frequentie van basis station naar telefoon of andere ontvanger.
Een aantal leden heeft de Inkbird variant van wat jij liet zien. Die komt wat prijs betreft ook in de buurt.
Die zie ik echter ook in de uitverkoop verschijnen. Ik weet niet wat de ervaringen daarmee zijn na enige maanden gebruik.

Laatst bewerkt:
Er wordt eigenlijk geen duidelijk antwoord gegeven op bereik met radio gestuurde thermometers.
De thermoworks smoke, de Maverick XR serie, en enkele inbird modellen werken op radiofrequentie
Ipv dat treurige Bluertooth. Tussen de 90 en 150 meter bereik in het open veld, muren etc. vormen wel wat belemmering maar niet zo dramatisch als Bluetooth. De radiofrequentie gestuurde devices zijn snel te herkennen door 2 kastjes, 1 zender en 1 ontvanger. En het ontbreken van een app.

Er wordt eigenlijk geen duidelijk antwoord gegeven op bereik met radio gestuurde thermometers.
De thermoworks smoke, de Maverick XR serie, en enkele inbird modellen werken op radiofrequentie
Ipv dat treurige Bluertooth. Tussen de 90 en 150 meter bereik in het open veld, muren etc. vormen wel wat belemmering maar niet zo dramatisch als Bluetooth. De radiofrequentie gestuurde devices zijn snel te herkennen door 2 kastjes, 1 zender en 1 ontvanger. En het ontbreken van een app.
Ha Ewald, heb je dan ook nog een voorkeur voor de maverick xr-50, inkbird ibbq 4bw of de thermoworks smoke?
Zelf houdt mijn igrill 2 er momenteel mee op en ik twijfel nu tussen een draadloze variant (meater pro of inkbird met 4 sondes) of de genoemde 3 bedrade modellen hierboven.

Ha Ewald, heb je dan ook nog een voorkeur voor de maverick xr-50, inkbird ibbq 4bw of de thermoworks smoke?
Zelf houdt mijn igrill 2 er momenteel mee op en ik twijfel nu tussen een draadloze variant (meater pro of inkbird met 4 sondes) of de genoemde 3 bedrade modellen hierboven.
De inkbird ibbq 4bw is een bluetooth apparaat, die valt voor mij sowieso af. Ik vind bluetooth een veel te klein bereik hebben en heeft ook nog eens veel last van opstakels zoals ramen en muren.
Tevens werken de BT apparaten met een app, dus je telefoon is je ontvanger, die je steeds weer moet activeren om de temperatuur uit te lezen.
Dat vind ik zeer onpraktisch.
Een radiogestuurd apparaat werkt met 2 kastjes
1 zender en 1 ontvanger met een veel groter bereik dan BT en hebben veel minder last van obstakels dan BT. De radiogestuurde apparaten hebben ook continue uitlezing van temperatuur.
De Maverick XR50 en de Thermoworks smoke zijn beide radio gestuurde apparaten.
De thermoworks wint het qua snelheid. Je zou deze dus ook als prik thermometer kunnen gebruiken zegt men, maar snelheid heb je bij zulke meters niet nodig.
De thermowork heeft slechts 2 probes de maverick heeft er 4.
Het komt niet veel voor maar soms wil ik 2 stukken vlees tegelijk meten + 1 probe op het rooster dan heb ik 3 probes nodig en valt de smoke voor mij af. Een ander klein puntje is de ontvanger, die van de maverick heeft een standaardje, die van de smoke is afgerond aan de onderkant en kun je niet zomaar neerzetten want dan valt hij om, er is wel een los houdertje voor te koop zodat hij kan staan.
Nu zijn in Amerika en Canada de thermoworks smoke X2 en X4 te koop resp. 2 en 4 probes.
Helaas mogen die ivm. de gebruikte radiofrequentie alleen daar worden gebruikt.
Mocht de smoke X4 hier ooit op de markt komen dan sta ik vooraan.

Laatst bewerkt:
Bluetooth KAN inderdaad in sommige gevallen tegenvallen maar mijn uiterst eenvoudige én voordelige (4 tientjes) HerQs doet het hier al jaren naar volle tevredenheid. Nooit last van een slecht signaal als ik hem in en rond het huis gebruik. Er hangt wel een draadje aan de probes maar dat stoort mij verder niet. Zoal Ewald al opmerkt, minimaal 3 probes vind ikzelf ook een must.

Bluetooth KAN inderdaad in sommige gevallen tegenvallen maar mijn uiterst eenvoudige én voordelige (4 tientjes) HerQs doet het hier al jaren naar volle tevredenheid. Nooit last van een slecht signaal als ik hem in en rond het huis gebruik. Er hangt wel een draadje aan de probes maar dat stoort mij verder niet. Zoal Ewald al opmerkt, minimaal 3 probes vind ikzelf ook een must.
Denk dat dit heel erg per huis verschilt.

Had zelf een Inkbird. Probe in de kamado in de tuin. Op 15 tot 20 meter afstand in een rechte lijn met alleen de schuifpui ertussen viel het signaal toch vaak weg.

Nu met de Maverick nergens last van, altijd goede verbinding.

Denk dat dit heel erg per huis verschilt.

Had zelf een Inkbird. Probe in de kamado in de tuin. Op 15 tot 20 meter afstand in een rechte lijn met alleen de schuifpui ertussen viel het signaal toch vaak weg.

Nu met de Maverick nergens last van, altijd goede verbinding.
Ik lees in reviews dat mensen tevreden zijn over het Bluetooth signaal van juist deze HerQs. Ik heb geen vergelijkende test gedaan maar kan enkel mijn ervaringen delen. Bij mij werkt het prima en dan is €40 natuurlijk geen geld.

De inkbird ibbq 4bw is een bluetooth apparaat, die valt voor mij sowieso af. Ik vind bluetooth een veel te klein bereik hebben en heeft ook nog eens veel last van opstakels zoals ramen en muren.
Tevens werken de BT apparaten met een app, dus je telefoon is je ontvanger, die je steeds weer moet activeren om de temperatuur uit te lezen.
Dat vind ik zeer onpraktisch.
Een radiogestuurd apparaat werkt met 2 kastjes
1 zender en 1 ontvanger met een veel groter bereik dan BT en hebben veel minder last van obstakels dan BT. De radiogestuurde apparaten hebben ook continue uitlezing van temperatuur.
De Maverick XR50 en de Thermoworks smoke zijn beide radio gestuurde apparaten.
De thermoworks wint het qua snelheid. Je zou deze dus ook als prik thermometer kunnen gebruiken zegt men.
De thermowork heeft slechts 2 probes de maverick heeft er 4.
Het komt niet veel voor maar soms wil ik 2 stukken vlees tegelijk meten + 1 probe op het rooster dan heb ik 3 probes nodig en valt de smoke voor mij af. Een ander klein puntje is de ontvanger, die van de maverick heeft een standaardje, die van de smoke is afgerond aan de onderkant en kun je niet zomaar neerzetten want dan valt hij om, er is wel een los houdertje voor te koop zodat hij kan staan.
Nu izijn in Amerika en Canada de thermoworks smoke X2 en X4 te koop resp. 2 en 4 probes.
Helaas mogen die ivm. de gebruikte radiofrequentie alleen daar worden gebruikt.
Mocht de smoje X4 hier ooit op de markt komen dan sta ik vooraan.
Bedankt voor je uitgebreide reactie. Ik ga me eens nog meer verdiepen in de Maverick en toch ook de HerQs die Smokie benoemt!

Terug
Bovenaan Onderaan