BasBQ
Beef en Steak

Vlees vlees en nog een vlees, Short Ribs, Iberico rib vingers en pulled Pork bitterballen

 
 
 
 

Sjerome

Stoker
Berichten
324
Volgens de planning dachten we rond 5 uur te gaan eten. 'S morgensvroeg opstaan om de kolen aan te steken en het vlees in rub te zetten.
Na enkele uren, de kern was al 70 graden, verschoof de planning. "We eten 4 uur later!" :unsure:

Dat betekende dat ik het inpakken ging overslaan en heb ik bedacht hoe ik de bereiding langer kon rekken en toch een mals resultaat te halen.
Ik heb ieder het uur het vlees geïnjecteerd met een mengsel van appelazijn, appelsap en Worcestershiresaus. Bij de laatste injectie viel mijn naald in de kolen. De rib fingers heb ik 2 uurtjes voor etenstijd toegevoegd met een rub en later ook afgelakt. Nog enkele bitterballen van pulled pork in het vet, die we hadden we ingevroren om te kijken of dat de smaak negatief beïnvloed, en het trio van vlees was gereed.

Geserveerd met frites en een lekkere coleslaw en het proeven kon beginnen. De short Ribs waren goed gelukt, lekker mals en toch een beetje bite. De test met de bitterballen was ook geslaagd. Dat betekent dat ik in november een flinke boston butt mag laten transformeren in bitterballen. Ondertussen heb ik een nieuw injectiesetje gehaald.

Weer wat geleerd, en een gevulde maag.

IMG_9800.jpeg
 
Wat later dan geplant maar mooi resultaat geworden
 
Dat ziet er goed uit


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
 
Heb je van de uitelkaargetrokken varkensbitterballen het recept.
Heb nog nooit zelf bitterballen gemaakt.
Kunnen die ook in de airfryer
 
Heb je van de uitelkaargetrokken varkensbitterballen het recept.
Heb nog nooit zelf bitterballen gemaakt.
Kunnen die ook in de airfryer

Je maakt een roux, dat doe je met bloem en boter, verhouding 1:1. Daarna doe je er een bouillon bij en roeren tot een smeuïge pap. Op smaak brengen met peper en zout, mosterd en gehakte peterselie en mengen met het uit elkaar getrokken vlees.
3 blaadjes geweekte gelantine erbij en uitsmeren in een braadslee.
Na een paar uur in de koelkast kun je er vierkantjes in snijden en balletjes van draaien. Deze gaan dan eerst door paneermeel, dan door geklopte ei halen, en vervolgens door verpulverd beschuit. Deze kun je invriezen of meteen frituren.

Ze passen in de airfryer. Daar houdt mijn kennis van een airfryer wel op.
 
Heb je van de uitelkaargetrokken varkensbitterballen het recept.
Heb nog nooit zelf bitterballen gemaakt...........

Recept staat hier gewoon op het forum, alszijnde PP kroketten maar de inhoud van een kroket en bittesbal is het hetzelfde.......ragout
De Basis van het recept is overigens van Neerlands meester banketbakker Cees Holtkamp, Frits heeft ze omgetoverd tot PP kroketten


.............Kunnen die ook in de airfryer

Als een gewone kroket of bitterbal in de airfryer kan dan kunnen deze dat ook, kan dat niet, dan kunnen deze ook niet in de airfryer.
Een ovenkroket/bitterbal leg ik ook nog wel eens op de BBQ (indirect) 220 graden, gaat prima, een gewone kroket of bitterval scheurt en loopt leeg.
Wij gebruiken gewoon een klein steelpannetje met 1 liter arachideolie op de indoorpit met een vet thermometer erin.
 
Terug
Bovenaan Onderaan