BasBQ
Beef en Steak

Vlees van de Q in de oven warmhouden

KamadoJoe

Kooltjesharker
Berichten
133
Behalve tijdens de bekende zomeravond BBQ sessies met iedereen en al het eten buiten, is onze verdeling dat ik het vlees & aanverwanten op de Q maak en mijn vrouw de rest van de maaltijd. Hierbij ontstaat met enige regelmaat een spannend 'timing-dingetje'...

Mijn vlees is al klaar maar de rest nog niet of omgekeerd. Mild gevloek van mij van buiten "ja verd..me het vlees moet er NU af ja?!?  :blush:
Lang verhaal kort; het zou handig zijn wanneer je het vlees een (kort) tijdje warm zou kunnen houden zonder dat het doorgaard. In de oven bijvoorbeeld... Maar dan moet de temperatuurregeling van de oven wel behoorlijk goed zijn. Bij rund bijvoorbeeld 50 graden maar niet hoger.

Ik heb vanmiddag de ambient probe van de iGrill op het ovenrooster gezet, oven op stand warme lucht en de knop op 50 graden. Voor de zekerheid ook een glas water erbij om met de Thermapen te dubbel-checken. Nou jullie raden het al, daar klopt dus geen reet van...  :-S
De temperatuur in de oven is minimaal 60 graden, of de knop nou op 50 graden of minder staat, het blijft 59-60 graden. En daar zet ik geen mooi stuk rund in wat dan even naar well done doorfietst...  :-O

Met de knop op 150 graden is de oven overigens een stuk nauwkeuriger, 148 graden. De lage 50 graden lijkt n?t buiten het regelbereik. Ondanks dat 50 graden wel op de schaal staat. Het is overigens een 1 jaar oude en behoorlijk uitgebreide Siemens inbouw combi oven/magnetron.

Dit gaat dus niet werken... hebben jullie tips of idee?n hoe je vlees van de Q het beste warm kunt houden?



 
Inpakken in folie en daarna in een handdoek? (Kan niet altijd natuurlijk en denk aan het doorgaten in dat geval)
Of gedurende het laatste uur / half uur oid iets meer overleggen met elkaar. ;)

Een ander ding kan zijn dat je de overige gerechten laat wachten op je vlees, das vaak minder ernstig als het iets langer moet liggen.
 
Ja, inpakken heb ik ook een paar x geprobeerd. Maar ik vind het effect daarvan op het vlees niet zo... de korst wordt zachter e.d.

Die tweede suggestie, "overleggen" of zoiets ken ik niet, ff Googelen...  =))
 
ligt er een beetje aan wat het is en hoe lang je het wilt warmhouden .
sate ofzo gaat prima in folie gewikkeld in een koelbox ( piepschuim doos van B&S )
 
hou er wel rekening mee, het is wel 60 graden in de oven. Maar voordat je vlees die kerntemperatuur bereikt ben je uren verder. Dus een aantal minuten tot een half uur durf ik het wel aan hoor.  B-)
 
KamadoJoe zei:
Ja, inpakken heb ik ook een paar x geprobeerd. Maar ik vind het effect daarvan op het vlees niet zo... de korst wordt zachter e.d.

Die tweede suggestie, "overleggen" of zoiets ken ik niet, ff Googelen...  =))

En als je je oven op de laagste stand zet, en dan zodra je het vlees erin legt de oven uitschakeld? Je oven is geisoleerd, dus zakt de temp doordat je de deur opendoet om je vlees erin te leggen. Door de temperatuur van je vlees blijft hij toch warm. Het probleem van doorgaren bij rund valt zo ook mee denk ik zo.
Bij varkensvlees is een oventemperatuur van 80? de temperatuur waarop ze het vlees in proffesionele keukens warm houden.
 
Dominique zei:
En als je je oven op de laagste stand zet, en dan zodra je het vlees erin legt de oven uitschakeld? Je oven is geisoleerd, dus zakt de temp doordat je de deur opendoet om je vlees erin te leggen. Door de temperatuur van je vlees blijft hij toch warm. Het probleem van doorgaren bij rund valt zo ook mee denk ik zo.
Bij varkensvlees is een oventemperatuur van 80? de temperatuur waarop ze het vlees in proffesionele keukens warm houden.
+1
 
80 graden?!.. Echt?... Wow dat wist ik niet.  :-O
 
De temperatuur is dan idd 50 tot 80 graden. En we hebben hier een speciale kast voor (of somige lades)
Maar je moet doen waar je je zelf goed bij voelt. Die 60 graden zie ik zelf prima zitten maar je kan je klep toch op een kier houden
 
Terug
Bovenaan Onderaan