BasBQ
Beef en Steak

vlees roken en je buren

boretticarbone

Kooltjesharker
Berichten
103
Ik loop een beetje tegen het probleem aan dat ik dolgraag eens vlees zou willen roken in een rookoven.
Ik ben alleen zo bang dat ik overlast veroorzaak bij mijn buren.
Ik kan me voorstellen dat zij er niet vrolijk van worden als er een paar uur lang rook over hun tuintje heentrekt.

Wat zijn jullie ervaringen hiermee?
 
Gelukkig heb ik, er tot op heden, geen problemen mee.

Als je problemen verwacht is het van te voren melden bij de buren een goed idee.
Zo kunnen ze de ramen sluiten en de was niet buiten hangen.
Gebruik goede briketten of kolen die weinig rook afgeven. Kokosbriketten zijn ideaal. Aansteken met een starter met goede aanmaakblokjes helpt ook, zet de starter zo dat de buren zo min mogelijk last hebben.
Gebruik rook blokken in plaats van geweekte snippers. Geweekte snippers geven veel stoom af en wordt door de buren vlug gebruikt als 'smerige' rook.

Wat ook goed helpt is een stukje vlees aan de buren te geven.
 
Buren afkopen met een percentage van je opbrengst uit de bbq wilt wel eens helpen.

Roken in de zomer geeft meer overlast dan roken in de winter.


In de praktijk zullen de meeste mensen er geen probleem mee hebben indien het niet elke dag gebeurd.
Indien je een buurman/vrouw hebt met een zeer lage irritatie grens zal je altijd overlast geven. Zelfs als je een waxinelichtje opsteekt.


Ik ga verhuizen en heb bij het zoeken van een nieuwe woning rekening gehouden met mijn hobby.  ;)
 
Even met je buren praten, en aankondigen wat je wil gaan doen. Vertel dan ook gelijk dat de echte rook alleen in de eerste paar minuten is, en snel afneemt tot een lekker geurtje. De meeste iritatie ontstaat doordat mensen overvallen worden door wat je doet ipv " O, dat is ...die is met zijn vis/vlees bezig". En zet je Q op een plek waar je de minste kans loopt op inwaaiende rook. Dat is in mijn geval midden in de tuin ( woon in de Vinex, en 3 buren om me heen).
Mijn buren zijn gelukkig niet moeilijk in dit opzicht, maar het lijkt me heel vervelend. Dus probeer het voor te zijn.
 
Volgens mij is het meeste al genoemd en sluit me daar bij aan.

Hou iig de communicatielijnen open. :)
 
Communicatie lijnen open houden, af en toe iets over het hek aangeven.
Met een buurman hou ik wat minder rekening, hij rookt buiten, zeur ik ook niet over als dat over trekt.
 
Mijn buren zijn niets anders gewend, aangezien het een nieuwbouw wijk is en vanaf het begin volop die bbq heb open gegooid ;)

Maar ik merk dat als je gepassioneerd over je hobby begint te vertellen de meeste buren het prachtig vinden!

En eerlijk is eerlijk, van ons forumgangers ruik je geen smerige spiritus blokjes of giga rokende bruinkool briketten.. Dus valt in de regel reuze mee
 
Ik verwacht geen problemen maar was even benieuwd naar jullie ervaringen.
Ik lees dat ik het best rookblokken kan gebruiken ik heb rook snippers staan is dat netvzo goed?
Zo niet waar haal ik rookblokken vandaan?

 
Frits zei:
Gelukkig heb ik, er tot op heden, geen problemen mee.

Als je problemen verwacht is het van te voren melden bij de buren een goed idee.
Zo kunnen ze de ramen sluiten en de was niet buiten hangen.
Gebruik goede briketten of kolen die weinig rook afgeven. Kokosbriketten zijn ideaal. Aansteken met een starter met goede aanmaakblokjes helpt ook, zet de starter zo dat de buren zo min mogelijk last hebben.
Gebruik rook blokken in plaats van geweekte snippers. Geweekte snippers geven veel stoom af en wordt door de buren vlug gebruikt als 'smerige' rook.

Wat ook goed helpt is een stukje vlees aan de buren te geven.

Waar haal ik kokosbriketten?  Ik ben nog redelijk groen in het bbq-wereldje merk ik.
 
Ik zou het gewoon eens proberen. Als je buurtjes het niet goed vinden, hoor je het vanzelf.
En ach, als je het niet dagelijks doen moet het toch wel te accepteren zijn, lijkt me.

Onze buurman speelt 2 uurtjes in de week op de piano, kan de hele buurt van mee'genieten', maar ach, je woont in een buurt, niet in een hutje op de hei, dus een beetje tolerantie hoort erbij.
 
Als je onzeker bent dan kun je ook beginnen om iets te roken dat wat sneller klaar is zoals gevogelte.
Verder zou ik mij er niet al te veel zorgen om te maken, als je eenmaal bent begonnen met roken zal je
merken dat het allemaal wel meevalt. Let inderdaad wel even of de was van je bovenburen niet is uitgehangen (gniffel gniffel)

Cocosbriketten kun je vinden bij de betere bbq zaken, zoek eens op flamy cocosbriketten of ecobrasa.
 
Ecologisch verkoopt hele goede kokosbriketten
Bij de Intratuin verkopen ze soms fire-up kokosbriketten , wel goed kijken want ze verkopen ook de gewone briketten en die zijn niet zo goed.
Woon je in de buurt van belgi? is de Colruyt een goede leverancier van Flamy kokosbriketten.

Rooksnippers zijn ook goed, maar geven geweekt veel stoom en daar wil men wel eens onterecht over klagen.

Vuur en rook verkoopt mooi rookhout
 
Zelf had ik ook die angst, door je houtskool of briketten eerst goed warm te hebben en daarna rook hout toevoegen is de overlast redelijk beperkt, ik rook paling en makreel en vlees . als je warm rookt is de rookontwikkeling toch enkel een spiraaltje dunne rook geen grote pluim.Zo zwaar roken wil je zelf ook niet, subtiele rooksmaak verlangt geen grote pluimen.
Een openhaard ruik je ook als die wordt gestookt , schoon hout ruikt voor mij lekker.
 
ik denk dat de gemiddelde hamburger crematie sessie van mijn buren meer rook produceert dan de WSM als ik aan het roken ben, maar zoals hierboven al gezegd werdt, je wil geen dikke pluimen rook een mooi dun blauw rookspoortje is perfect.
de meeste rook komt van de starter
het helpt ook zeker als je een mooi plekje hebt wat ver genoeg afstaat van alles, ikzelf sta onder een afdakje op een vlonder boven de sloot 6 meter uit de gevel waar ik geen of weinig wind heb dus het meeste blijft lokaal hangen rond de bbq
en als laatste noot, ik heb meer last van geluidsoverlast van mijn buren (deuren slaan, trap op rennen, schreeuwen) dat ik me zeker aan die kant niet echt druk maak over een beetje rook
 
Zo lang mijn buren nog regelmatig vuurkorven aansteken, hoef ik me geen zorgen over klachten te maken. Die dingen roken pas.
 
Zolang mijn buurman nog wel eens in zijn tuin gaat staan om een joint te roken....(dat stinkt pas)
 
Nou ik ben voldoende gerust gesteld...en net komt de buurvrouw zeggen dat ze 2 weken weg is dus ik kan me uitleven
 
Das mooi man, als de buurvrouw over 2 weken terug komt en ze begint te klagen over "jouw roken" kun je meteen zeggen, wat vreemd dat je de afgelopen 2 weken dan niet geklaagd hebt :p
 
Terug
Bovenaan Onderaan