BasBQ
Beef en Steak

"Vlaams Stoofvlees met Hollandse twist"

 

MrMatti

Kooltjesharker
Berichten
236
Zondag "Vlaams Stoofvlees", goede kopie van Jeroen Meus (Dagelijkse Kost) zijn versie gemaakt. Maakte hem al geregeld op t fornuis i.c.m. de oven. Nu dus 1e keer op de Kamado Joe.
Ondanks dat het vlees in een skillet werd aangebakken is er toch een mooie bbq smaak te proeven die net een extra kick aan het stoofvlees geeft!

Maak hem geregeld met "St. Bernardus Abt.12" deze x gekozen voor mijn Nederlands donkerste favoriet... "Hertog Jan Gran Prestige". Voor iedereen makkelijk en goed betaalbaar te verkrijgen!

Voor mij al jaren een favoriet recept!

Uiteindelijk zondag zelf nog niet gegeten, aangezien we voor een biefstukje van de KJ gingen en ik stoofvlees lekkerder vindt als hij paar dagen gestaan heeft!

Vandaag gegeten met vers gesneden frieten uit de AirFryer en diepvries rode kool!
Lekker snel klaar met koken!


Recept en foto's hieronder:

- 2 kilo sukade, in stukken snijden, bloemen, zouten en peperen
- 2 flessen Hertog Jan Gran Prestige of ander donkerbruin zwaar bier (b.v. Abt 12)
- (Verse) Tijm
- 4 laurier blaadjes
- 2 kruidnagels, in laurier blaadjes drukken
- 4 grote uien, in grove stukken
- 1 bolknoflookje, fijngehakt
- 4 eetlepels appelstroop
- 2 bruine boterhammen besmeerd met mosterd
- Scheutje azijn
- Zout en peper naar smaak


- Kamado half direct en half indirect inrichten
- Kamado verwarmen tot 180 graden
- Uien in grote pan "direct" glazig bakken
- Uien verplaatsen naar "indirect" en fijn gehakte knoflook toevoegen
- Skillet "direct" voor verwarmen en vlees in porties is skillet, in roomboter, bruin bakken en daarna aan uienmengsel toevoegen
- De aanbaksels in de skillet met Hertog Jan Gran Prestige afblussen en deze aan de kook brengen
- Eenmaal goed door verwarmd aan vlees uienmengsel toevoegen
- Appelstroop, tijm, laurierblad, kruidnagels en boterhammen aan saus toevoegen
- Deksel van de pan laten en minstens een uur of 3 laten sudderen rond de 130 graden
- Evt. deksel sluiten wanneer vocht te weinig lijkt.
- Zelf inschatten wanneer je het vlees mals genoeg vind! Zo ja? Dan saus op smaak brengen met scheutje azijn en zo nodig extra op smaak brengen met zout en peper.
e9d2cc4c3d70547151ba279f16456f10.jpg
c26770171c16fc64a3ef0060144ddc7a.jpg
f53fe1f931715a42efe97e345e5200ac.jpg
b5e50b2a23aaded8af878d37bdc39264.jpg
0df22f71de9e3a2d6e35a2654bd87fc9.jpg
50905b4dca70dfd16d0f950e9492be9d.jpg
548da1263b3c32913975a25d86a94c32.jpg
 
Ziet er top uit. Hoe heb je de frietjes gemaakt? Ben nog steeds een beetje zoekende naar de ideale manier.
 
Och, prima bordje. Smakelijk

Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk
 
dit ziet er heerlijk uit
schuif maar door
 
Zo, dat is nog eens een smakelijk begin van de dag.
Ik heb het zo'n gerecht nog nooit geheel op de Q gemaakt. Zaterdag eens proberen.
Waar meet jij die 130C. In de dome of op het rooster.

Grand Prestige doe ik meestal ergens anders in. Nu weet ik ook waarom ik zo sappig blijf. :unsure: ;)
 
Heerlijk had ik ook wel wat van gelust


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
 
Ziet er top uit. Hoe heb je de frietjes gemaakt? Ben nog steeds een beetje zoekende naar de ideale manier.
Verse aardappelen schillen, in redelijk grof (vlaamse friet) formaat snijden. Ongeveer 4 minuten koken in water zonder zout. Na het koken af spoelen met koud water om verdere garing te voorkomen. Friet zo droog mogelijk maken met een theedoek of keukenrol. In een schaal husselen met wat (olijf)olie en terug koelen in de koelkast (ik had ze dag eerder al voorbereid).

AirFryer paar minuten voorverwarmen op 200 graden.
Frieten er in en eerste 15 a 20 minuten laten bakken, daarna elke 10 minuten om schudden tot gewenste knapperigheid.

Ik was bang dat mijn friet niet knapperig zou worden, vond ze na het koken behoorlijk gaar. Echter kwamen ze er echt heel goed uit... Knapperig van buiten en bloemig van binnen. Terwijl "gewone" AirFryer friet wel eens te hard/taai kan worden.

Ik heb een "goedkope" Inventum AirFryer. Het kan dus zijn dat temperatuur en tijd met jou AirFryer verschillen. Laat je ogen en handen de inschatting maken.

De mijne hebben toch nog 45 minuten in de AirFryer gezeten.

Succes, laat gerust eens weten of het je gelukt is!
 
Zo, dat is nog eens een smakelijk begin van de dag.
Ik heb het zo'n gerecht nog nooit geheel op de Q gemaakt. Zaterdag eens proberen.
Waar meet jij die 130C. In de dome of op het rooster.

Grand Prestige doe ik meestal ergens anders in. Nu weet ik ook waarom ik zo sappig blijf. :unsure: ;)
Op 't rooster Peter... Al denk ik dat je ook via de dome kan aanhouden.. als je wat doorregen vlees gebruikt kan het mijn inziens ook wel iets warmer.
Succes!
 
Heerlijk, stoofpot met friet!
 
Frieten voorkoken, daar kan ik als Belg toch niet aan wennen :ROFLMAO:, maar ze zien er wel goed uit!
In de serie 'in search of perfection' van Heston Blumenthal werd dat nochtans als beste methode aangeraden na uitgebreid onderzoek...
 
Ziet er goed uit, wij maken de stoof altijd volgens recept van Peter Goossens maar er zit niet veel verschil in.
Hier komen de frieten ook van de BBQ.
Ik begrijp de misvatting, maar dit is geen L&S bereiding. Hier komt ook directe hoge hitte aan te pas.
L&S zijn lange lage sessies zoals PP en Brisket waarbij de temperatuur over de hele (slow ) sessie laag (low) blijft.
Deze hoort thuis in H&F
 
Frieten voorkoken, daar kan ik als Belg toch niet aan wennen , maar ze zien er wel goed uit!
In de serie 'in search of perfection' van Heston Blumenthal werd dat nochtans als beste methode aangeraden na uitgebreid onderzoek...
Echte friet komt uit t vet natuurlijk! Maar goe... Om een redelijk alternatief in de Airfryer te maken lijkt dit aardig te werken!
 
Ziet er goed uit, wij maken de stoof altijd volgens recept van Peter Goossens maar er zit niet veel verschil in.
Hier komen de frieten ook van de BBQ.
Ik begrijp de misvatting, maar dit is geen L&S bereiding. Hier komt ook directe hoge hitte aan te pas.
L&S zijn lange lage sessies zoals PP en Brisket waarbij de temperatuur over de hele (slow ) sessie laag (low) blijft.
Deze hoort thuis in H&F
Excuses en bedankt voor t overhevelen naar HF!
 
Mss eens stoppen met die stoofgerechten hier. Er zat een DO bij het pluspakket van de KJ en die heb ik geruild voor de plancha plaat en wat rubs. Nu heb ik mss wel wat spijt 🤣
Maar heb zo het gevoel dat er eentje op mijn verjaardag tevoorschijn gaat komen 😁
 
Echte friet komt uit t vet natuurlijk! Maar goe... Om een redelijk alternatief in de Airfryer te maken lijkt dit aardig te werken!

Bij ons komen de frieten ook altijd uit de airfryer. Wij hebben een frietketel en op de 13 jaar dat mijn vrouw en ik samen zijn, hebben we die nog geen 7 x gebruikt. Door het weinig gebruik moesten we ook telkens nieuwe olie erin stoppen. Ding staat in de kelder stof te vergaren.
Maar wel leuk dat je hier jou werkwijze schrijft, want tot nu toe komen er bij ons enkel diepvriesfrietjes erin. Was nog niet in ons opgekomen om het anders te doen.

Enige wat minder leuk is, maar niets aan de smaak doet, zijn frikandellen in de airfryer. Die geraken nogal opgeblazen daarvan 🤣
 
Heerlijk!! Het water loopt me in de mond! Precies zo als ik hem ook altijd maak. Maar ik ga wel voor verse friet uit het vet, het liefst ossewit.
En inderdaad even een dagje laten staan. Wat en feestje🎉
 
Bij ons komen de frieten ook altijd uit de airfryer. Wij hebben een frietketel en op de 13 jaar dat mijn vrouw en ik samen zijn, hebben we die nog geen 7 x gebruikt. Door het weinig gebruik moesten we ook telkens nieuwe olie erin stoppen. Ding staat in de kelder stof te vergaren.
Maar wel leuk dat je hier jou werkwijze schrijft, want tot nu toe komen er bij ons enkel diepvriesfrietjes erin. Was nog niet in ons opgekomen om het anders te doen.

Enige wat minder leuk is, maar niets aan de smaak doet, zijn frikandellen in de airfryer. Die geraken nogal opgeblazen daarvan
Het voordeel van voorkoken is ook dat de zetmelen los komen. Wat zorgt voor een soort extra krokante korst als je hem lang genoeg durft te bakken. Een beetje zoals bij "roasted patatoes (Jamie O.)". Probeer het eens!
 
Terug
Bovenaan Onderaan