BasBQ
Beef en Steak

Vijgenhout ervaringen?

 

Zappa

Kooltjesharker
Berichten
139
Mijn vriend heeft zijn vijgenboom gerooid en nu heb ik wat stammetjes vijgenhout liggen. Het is de eetbare vijg, niet de wilde. Het levert volgens diverse websites als rookhout een milde rook op maar ik zie nergens de tip bij welk vlees/vis dit het meest toegepast wordt.
Wie heeft dit al eens eerder gebruikt?

Update:
Inmiddels heb ik de schors verwijderd en het hout gezaagd en gekloofd. Vreemd hout is dit. Het hout is hol, in het hart zit een wit sponsachtig spul. Het hout ruikt een beetje naar gember, dus misschien is dat de richting waar ik moet zoeken. .
 
Laatst bewerkt:
Spannend!

Ik ben verzot op kersenhout (mijn zus in Zweden heeft een kersenboom gerooid en ik krijg voor jaren rookhout van haar) en heb ook wat stammetjes appelhout. Die fruitsoorten lenen zich geweldig voor varkensvlees. Ik rook mijn kipfilets (voor in de salade) er ook heel graag mee. Bacon zelf roken kan ook super op kersenhout (geeft een mooie donkerrode kleur af) dus ik denk dat je die richting op moet denken.

Mede gelet op die sponzige is het denk ik wel raadzaam om het hout zeker een jaar tot 2 jaar te laten drogen. Dat kan gewoon door de stammetjes of in jouw geval blokjes in een houten kistje onder een afdakje buiten te laten liggen, liefst op een plek waar wat wind langs komt en niet in een muffige schuur ofzo.
 
ik heb het voorlopig maar 1 keer gebruikt om te roken.
Had ook reeds gelezen dat het een zachte rooksmaak was en effectief.

Terwijl de Q aan het roken was deed het mij denken aan cocos...

Uiteindelijk was de smaak zeer zacht aanwezig (BCC), ga het de volgende keer eens proberen bij een stukje varkenshaasje of kipfilet.
Iets waar geen vel meer rond zit om een betere test te krijgen.
 
Hmm, helaas. Ik heb het vijgenhout een jaar lang te drogen gehangen in een goed geventileerde garage. Vandaag de BBQ uit de winterslaap gehaald en het vijgenhout te tevoorschijn gehaald. Het werd één grote stofwolk.... beschimmeld. Jammer.
 
Terug
Bovenaan Onderaan