BasBQ
Beef en Steak

Vieze smaak door Black ranch houtskool.

 
 
 
 

Nosmo

Gerijpt
Berichten
3.741
Wat is jullie ervaring met Black ranch? Mijn ervaring met BR is tot nu toe niet zo geweldig, ik vind dat er een te sterke rooklucht/smaak vanaf komt en dat is toch eigenlijk iets wat ik zelf wil kunnen be?nvloeden door middel van rookhout.  Vorige week had ik waarschijnlijk een slecht stuk houtskool er tussen zitten want het leek wel of ik m?n vlees met diesel gerookt had, echt vies dus!

Hebben jullie ervaring met andere soorten houtskool die minder smaak afgeven, of ben ik gewoon verwend door de kokosbriketten die ik in m?n Webertje gebruikte?
 
Ik gebruik nu Dammers, maar had hierbij ( dus Dammers) een tijdje geleden dezelfde ervaring, dus ik denk inderdaad dat er af en toe een raar stukje hout tussen zit. Ik moet eerlijkheidshalve zeggen, dat de geur niet de smaak heeft beinvloed.
 
Ik ben ook geen BR fan vanwege de smaak die het afgeeft, vind het ook te sterk, wil ook zelf kunnen bepalen welke rooksmaak mijn vlees heeft.

Heb eerst de gele Sligro zakken gebruikt maar die wilden weleens walmen.
Gebruik nu al een tijdje Dammers en daar ben ik heel tevreden over.
 
Ik ken het fenomeen, heb er zelf niet zo'n last van, behalve met brood. Heb dit al vaker verteld :p als de massa volledig brand dan heb ik er geen last van. Een tip is minder houtskool in de firebox gooien.

Ik gebruik de laatste tijd ook BigGreenEgg houtskool, omdat ik die heb gekregen :) die is normaal gesproken ?24,95 per 10 kilo. Hele fijne houtskool. Brand snel en zuiver. Ook gewoon in een schone zak, dus je ziet er niet meteen uit als een schoorsteenveger als je wat pakt :p indien genoeg interesse kunnen we een genootschap actie houden waarbij een flinke korting op de houtskool kan...
 
Mmmm, dat was mij nog niet echt opgevallen. (pas 1x gebruikt  :( )
Morgen maar eens kijken wat het met de Spare-Ribs doet.
Nou scheelt het wel, dat ik geen fijnproever ben, maar toch  ;)
Ik dacht te hebben begrepen dat BR een van de beste /meest verkochte/ gebruikte houtskool was ?
Zag iig bij vuur en rook, de Dammers voorbij komen. (dus er is hoop)

Mac
 
Zelf ben ik wel tevreden over BR, maar heb dan ook geen dieselsmaak meegemaakt misschien dat ik mazzel heb.
Maar heb wel een lichte rooksmaak maar dusdanig subtiel dat het mijn niet stoort of overheerst bij de gerechten die ik maak.
Al zou ik wel een andere houtskool,willen proberen voor de taart of brood.

 
Ik had er vandaag met het maken van de nieuwjaars monkies geen last van, maar ik heb de primo eerst wel even heel hoog opgestookt. Er zat trouwens ook een flink stuk steen in m'n firebox, die zal toch niet zo gestonken hebben? ;)
 
Ik heb inmiddels Sligro houtskool en Dammers Black Wattle houtskool geprobeerd. Beide stonken niet, maar de sligro houtskool was veel te fijn waardoor het vuur verstikt en er kwam ook erg veel as vanaf. Over de Dammers ben ik zeer goed te spreken, lekker grote stukken,het steekt lekker makkelijk aan en produceert ook niet zoveel as!

Dus voorlopig blijf ik even bij de Dammers.
 
Dat was ook mijn conclusie al. Ik heb wel verschillende ervaringen met die sligro zakken. Sommige walmden en anderen weer niet. Dammers is lekker consistent.
 
misschien eens een inkoopactie proberen op te zetten met Dammers?
 
Ik heb voor de derde keer een zak Black Ranch met zeker 3kg kleine stukken en gruis onderin. Gisteren had ik pizza van de BGE maar met die kleine stukken kreeg ik de temperatuur niet boven de 250 graden. Het lijkt erop dat er minder energie in zit dan in de grote blokken.

Hebben jullie met Dammers en BGE houtskool ook de ervaring dat er regelmatig veel gruis in zit? Of is het met die merken beter? Ik zou graag een keer vergelijken of een vergelijking zien. Gaat er nog een keer een inkoopaktie komen van BGE houtskool? Ik houd me aanbevolen!
 
In de zaj BGE die ik heb geprobeerd zat nagenoeg geen gruis, wel allemaal hele mooie stukken.
Dammers ben ik nu aan de 6de zak begonnen en heb ik er ??n gehad met meer gruis dan normaal. Misschien van onderop de pallet ofzo?

 
noskos zei:
In de zaj BGE die ik heb geprobeerd zat nagenoeg geen gruis, wel allemaal hele mooie stukken.
Dammers ben ik nu aan de 6de zak begonnen en heb ik er ??n gehad met meer gruis dan normaal. Misschien van onderop de pallet ofzo?
Het nadeel van Dammers is dat je het op moet gaan halen in Abcoude. Daarmee wordt het ineens een stuk minder voordelig. BGE houtskool is erg duur. Misschien maar eens Peko van de Hanos proberen...
 
Vuur en rook verkoopt ook dammers, en die versturen het gewoon.
 
Ik gebruik al jaren de SLIGRO cocos briketten. Wat is het voordeel van houtskool?
Ik heb alleen Webers, WGA, WSM, OTP 57 en OTP 67.
Mogelijk is houtskool beter geschikt voor een keramische bbq? Met de briketten hou ik de Webers otp's ca. 5 uur op 110 graden c. (Halve starter in een Weber kolen bakje) wanneer ik houtskool gebruik kom ik niet op de helft  van de tijd en kan de temp. ook niet zo makkelijk steady houden.
Van diverse foto's hier op het forum begrijp ik dat in de WSM ook vaak briketten gebruikt worden.
 
ik denk dat de discussie ook over de keramische bbq's gaat.
daar gebruik je houtskool in
 
Terug
Bovenaan Onderaan