BasBQ
Beef en Steak

Verschillende soorten Koudgerookte zalm

Net even aan het proeven geweest maar ze smaken alle drie toch vrij hetzelfde. Volgende keer geef ik ze minder rook misschien dat de verschillen dan wat meer te proeven zijn. Nu overheerst de rooksmaak misschien de zachtere smaken.
 
barts zei:
Net even aan het proeven geweest maar ze smaken alle drie toch vrij hetzelfde. Volgende keer geef ik ze minder rook misschien dat de verschillen dan wat meer te proeven zijn. Nu overheerst de rooksmaak misschien de zachtere smaken.

bedankt voor de terugkoppeling! heb je een slachtoffer gevonden om ze blind te testen? ik had eerlijk gezegd verwacht dat je van de citroen wel iets zou terugproeven...
 
Heb de vrouw blind laten proeven en proefde geen verschil. Ga het binnenkort gewoon weer eens proberen maar dan 12uur pekel 12uur rook verwacht dan wel meer te proeven. Voor ik ging roken rook de zalm namelijk best naar citroen. Denk dat door de hoeveelheid rook deze smaak is weggevallen.
 
barts zei:
Heb de vrouw blind laten proeven en proefde geen verschil. Ga het binnenkort gewoon weer eens proberen maar dan 12uur pekel 12uur rook verwacht dan wel meer te proeven. Voor ik ging roken rook de zalm namelijk best naar citroen. Denk dat door de hoeveelheid rook deze smaak is weggevallen.

heb je geproefd gelijk na het roken? een dag later is de rooksmaak beter. dus ik zou na een dag en dan weer na een dag etc nog eens proeven als je genoeg hebt?
 
Heeft 48uur in de vacu?m gelegen. Maar proef dagelijks wel een stukje hoor ;)
 
barts zei:
Heeft 48uur in de vacu?m gelegen. Maar proef dagelijks wel een stukje hoor ;)

haha tsja. klinkt toch wel gelukt dan  ;)
maar na 48h zou het wel op smaak moeten zijn dus daar ligt het dan niet aan toch?
 
Dat is nou lekker experimenteren.
Ik heb zelf het idee dat je de dille alleen terugproeft als hij er nog op zit en je de zalm ook niet te lang pekelt, alleen overnacht ofzo. Als je 'm dan ook niet te lang rookt, ca 10 uur doe ik meestal, dan heb je een zachte, nog wat sappige, mild smakende zalm, waar je de fijnere kruiden nog wel op kunt proeven.

 
Ik kan beamen wat Jeroen zegt... meer rook geeft minder ruimte voor andere bijsmaakjes. Ik vind beide zalig en de combinatie helemaal heerlijk. Dus een rokerige en een minder rokerige en wat sappigere. Het is allemaal heerlijk...
 
Dat roken vind ik echt super aan het worden. Helemaal koud gerookte zalm - gewoon te lekker!
Bedankt voor het delen van alle verschillende stappen!

Job well done.
 
Is het dan misschien beter om bijvoorbeeld een dun laagje verse dille toe te voegen na het roken ?
en dan het 2e puntje, kan je dat dan ook nog vacumeren.
Of moet je dan gedroogde dille gebruiken ?

Mac
 
Mac zei:
Is het dan misschien beter om bijvoorbeeld een dun laagje verse dille toe te voegen na het roken ?
en dan het 2e puntje, kan je dat dan ook nog vacumeren.
Of moet je dan gedroogde dille gebruiken ?

Mac

of gerookte zalm serveren met dille mayonaise?
 
Terug
Bovenaan Onderaan