BasBQ
Beef en Steak

Verschillende soorten Koudgerookte zalm

 
 
 
 

barts

Stoker
Berichten
253
Wil weleens ervaren of de pekel wat extra's toevoegd. Dus ben 3 stukken zalm verschillend gaan pekelen.

Enkel zout en lichte basterdsuiker 1 op 3/4
10541a4b6ab5245fa193af55c1b210a3.jpg


Zout, lichte basterdsuiker en dille
146ddfd4d02b773fbf8d45da4b646fd2.jpg


Zout lichte basterdsuiker en citroenschilrasp
52860def1b92fd280a6968ef0aec0372.jpg


Ze gaan 24uur in de pekel, 24uur drogen en 2x een csg gevuld met beukenmot gerookt worden.

Wordt vervolgd....
 
Ben geen zalm fan maar ben toch wel erg benieuwd naar het resultaat en heb vrouwlief belooft dit voor haar een te maken
 
lk om uit te proberen, ben benieuwd of je het gaat proeven
 
Het verschil ga je echt wel proeven.
Heb zelf nu eentje met dille en eentje met jeneverbes in de pekel liggen.
 
Daar ben ik het helemaal mee eens.

Zo wil ik nog eens zalm gaan pekelen in soja saus.
Geen idee of dat lekker is..
 
Tijd vergeten ze zijn 25uur gepekeld.

Normaal
ae067bdea9468ce6d58ab6569522c201.jpg


Citroen rook erg naar citroen wat me erg nieuwsgierig maakt :)
d8ed5c9d8f5dad14be54cce705b1f97d.jpg


Dille
f39d6dc945703a4df7021e8957efee57.jpg


Morgen gaan ze rond 16uur de smoker in voor de eerste ronde. Heb nachtdienst dus de 2e ronde zal rond 7uur de andere dag starten. Als de 2e ronde is gedaan gaan ze naar verwachting een 48uur in de vacu?m in.
 
spannend Bart
 
oh leuk!!! ik zou de dille nooit in de pekel doen maar juist achteraf of in elk geval zodanig dat het erop blijft zitten (doe ik bij gravad lax achtige recepten). heel benieuwd!

ik heb wel eens gelezen dat oliehoudende specerijen/smaakmakers hun smaak afgeven in de pekel en de meeste groene kruiden niet.
 
Ben benieuwd naar de verschillen, wil het ook eens proberen dus kijk uit naar het eindresultaat
 
Marieken zei:
oh leuk!!! ik zou de dille nooit in de pekel doen maar juist achteraf of in elk geval zodanig dat het erop blijft zitten (doe ik bij gravad lax achtige recepten). heel benieuwd!

ik heb wel eens gelezen dat oliehoudende specerijen/smaakmakers hun smaak afgeven in de pekel en de meeste groene kruiden niet.

Dat kan prima hoor! Je moet de dille er alleen eventjes in rubben! Resultaat zie je hier onder :) Dille proef je goed terug naar mijn mening!

 
Rolaanndd zei:
Marieken zei:
oh leuk!!! ik zou de dille nooit in de pekel doen maar juist achteraf of in elk geval zodanig dat het erop blijft zitten (doe ik bij gravad lax achtige recepten). heel benieuwd!

ik heb wel eens gelezen dat oliehoudende specerijen/smaakmakers hun smaak afgeven in de pekel en de meeste groene kruiden niet.

Dat kan prima hoor! Je moet de dille er alleen eventjes in rubben! Resultaat zie je hier onder :) Dille proef je goed terug naar mijn mening!


hmmmm ja ik snap dat je het zo proeft, ik zie het er op zitten!  :p
maar komt de smaak van groene kruiden door via de pekel als je het er weer afspoelt vraag ik me af?
 
Matig! Zoals ik het altijd doe proef je natuurlijk voldoende dille.

Wanneer je een stukje hebt zonder dille proef je het ver weg, zeg maar nauwelijks..
 
Terug
Bovenaan Onderaan