BasBQ
Beef en Steak

Vers gesnoeid rookhout. Drogen noodzakelijk?

 

BaliBiker

Vuurmaker
Berichten
86
Ik was niet zo tevreden over de rooksnippers die ik altijd gebruik. Ik ben daarom op zoek gegaan naar wat groffer rookhout. Nu wist je dat mijn ouders nog een appelboom in de tuin hebben staan. Die moest er dus aan geloven.





Kijk, dat ziet er beter uit!

De vraag is alleen of ik het hout eerst moet laten drogen, of dat ik het zo op de hete briketten kan leggen.  Iemand een idee?
 
Je moet het eerst laten drogen, half jaar tot een jaar ligt aan de dikte.
 
Top, dan laat ik het eerst drogen.
Dank voor jullie antwoord.
 
Chunks kopen voor de tussentijd. Ik ben ook overgestapt van snippers naar chunks en werkt prima. Eigen boom is natuurlijk top, alleen jaar drogen duurt mij te lang ;)
 
Smaken verschillen. Ik mijn externe rookpijp (koudroken) gebruik ik standaard droge beuken snippers,
van 2x3x6 mm ongeveer.
In de pijp stop ik dan vaak verse (paar maanden oud) eiken of appel takjes om een apart aroma toe
te voegen. Dat gaat prima omdat deze verse takjes volledig verbranden en het condens wordt afgevangen.
Kleine stukjes dus. Dat doe ik bij het warm roken ook wel eens maar dat gaat inderdaad niet goed als
je grote stukken vers hout gebruikt. Er ontstaat dan veel te veel condens wat op je produkt neerslaat.
Gewoon uitproberen wat kan en niet kan.
 
Je kan het droogproces in de magnetron versnellen. Wel ff googlen, je moet het in sessies laten uitdampen. Anders gaat de fik erin. Een kiln (ofzo) als hobbyproject maken om het droogproces te versnellen is ook gaaf
 
Terug
Bovenaan Onderaan