BasBQ
Beef en Steak

Verjaardagribs

 

JamieK

Vuurmaker
Berichten
79
Toen ik mijn vrouw vroeg wat ze wilde eten op haar verjaardag was het antwoord direct ‘ribs!’. Had ik daar nou net zelf ook weer net zin in, dus aan de slag.
De laatste streng ribs van onze lokale veeboer ontdooid en gisteravond verwend met een vrij standaard rub(wat peper, zout, gerookt paprikapoeder, knoflook- en mosterdpoeder).
7600edf315911cf2faa125a91126afae.jpg

c0b3959b76f9ce1ec9553cb0d03224c5.jpg


Vanmiddag de Q naar 110 graden gebracht en de ribs konden er samen met wat aardappelen (voor de salade) op. Als tijdschema 2-1-0,5 in het achterhoofd gehouden.
350d59d3d328436b4260443ea88605fb.jpg

Chunk kersenhout erbij die het eerste uur lekker wat rook kon afgeven. Deksel dicht, boekje erbij en voetjes op de tuinbank. Hm.. toch maar een keer zelf de bbq saus maken dus daar binnen aan begonnen. Na een kwartiertje koken kon de saus afkoelen, mooi op tijd. De ribs ieder half uur bespoten met 50/50 appelsap en appelazijn.
87ad316d4d4317fb3e9023c7e4bf73c7.jpg

Na iets meer dan twee uur zagen de ribs er goed uit dus konden ze ingepakt. Zowel boven als onder de ribs liggen boter, bruine basterdsuiker en honing.
De aardappelen zacht genoeg dus die mochten binnen afkoelen.
e781d3b45fe91f3b285cd05c16c9df6d.jpg


4dab8085c663fc7752ba15855fb43251.jpg


Na een uur waren de ribs nog niet mals genoeg dus weer goed ingepakt, wat dichter bij het vuur gelegd en de temperatuur verhoogd naar 130 graden. Omdat welke trek kregen de aardappelsalade afgemaakt en deze alvast opgegeten.(geen foto dus het is niet gebeurd )
De ribs gingen ondertussen beter en na nog ongeveer een uur waren ze goed. Net niet fall off the bone maar met een beetje bite.
a5fc7727314e4d3c953813fcef85b450.jpg

Nog even uitgepakt en ‘opdrogen’ op het rooster. Aansnijden en met de bbq saus (lekker maar nog geen wow, daar gaan we nog wat aan tweaken) zo van de plank opgepeuzeld. Vijf uur werk, in vijf minuten op. Het leven van de bbq’er zullen we maar zeggen
1d4f3ed4d843ea0a77f6a9ce00291d99.jpg
 
Mooie ribbetjes en fijn dat je vrouw deze keuze heeft gemaakt 😊
 
Lekker hoor, volgende keer iets langer roken en langer in de folie?
Succes...!
 
Van harte gefeliciteerd, die zien er heerlijk uit.
 
gefeliciteerd
ribben zien er fantastisch uit
 
Mooie rib, ziet er lekker uit en nog gefeliciteerd met de verjaardag van je vrouw🥳
 
Mooie ribs. En idd vaak sneller op dan je ze klaar hebt. Maakt niet uit. Als het maar goed smaakt. Afgelopen weekend ook ribs gemaakt. Weer eens ouderwets 3-2-1. En zelf maak ik m’n BBQ saus voor de ribs altijd heel simpel. Zodat je de kruiden die in de rub zitten nog altijd proeft.
 
Mooie rib en van harte gefeliciteerd! 🥳
 
Mooie ribs. En idd vaak sneller op dan je ze klaar hebt. Maakt niet uit. Als het maar goed smaakt. Afgelopen weekend ook ribs gemaakt. Weer eens ouderwets 3-2-1. En zelf maak ik m’n BBQ saus voor de ribs altijd heel simpel. Zodat je de kruiden die in de rub zitten nog altijd proeft.
Van harte, koesteren zo'n vrouw.

@Bram hoe simpel maak jij je saus? Heb net spareribs in eigengemaakte rub gezet (alles ligt op de camping dus maar ff lekker aan het freewheelen gegaan)
Simpele saus, ik hoor het graag

Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk
 
Proficiat. Lekker verjaardagskadootje.
 
@Bram hoe simpel maak jij je saus? Heb net spareribs in eigengemaakte rub gezet (alles ligt op de camping dus maar ff lekker aan het freewheelen gegaan)
Simpele saus, ik hoor het graag

Als ik een heel simpele saus maak gebruik ik wat ketchup, honing en ketjap manis. Dit moet dat een soort glaze worden. Om de ribs even mee in te smeren. Ik mix alles een beetje naar smaak. Gaat dan in klein gietijzer pannetje mee op de Q. Dat ie lekker dun is om te smeren.

(Ps) sorry voor de wat late reactie
 
Ribs zien er echt top uit! Waren vast ook heerlijk. Ik zie dat je in je rub geen suiker hebt gebruikt? Ik heb ze pas gemaakt en vond die van mij echt wel te zoet. Is dit en aanrader??
 
Ribs zien er echt top uit! Waren vast ook heerlijk. Ik zie dat je in je rub geen suiker hebt gebruikt? Ik heb ze pas gemaakt en vond die van mij echt wel te zoet. Is dit en aanrader??

Oeps.. basterdsuiker zit ook in de rub, vergeten op te sommen. En daarnaast worden ze ook nog ingepakt met honing en suiker dus ja.. zoet genoeg
 
Op dat vlak is het balen bij ons, ofwel heb ik net geluk. Mijn vrouw eet geen vlees waar het been nog aan hangt :D En T-Bone kan nog, maar het vlees met er wel al vanaf gesneden zijn zoals ze het zo vaak geserveerd wordt. Als ze al eens kip aan het spit mee brengt, haalt ze de filets eruit en de zoon en ik mogen de rest afknabbelen.

Het geluk voor mij is dat de hele rib voor mij is en ik niet hoef te delen :D

Nu heeft ze wel laten weten dat het vooral het knabbelen aan het bot is. Dus als de kamado er is en ik kan de ribbetjes zo maken dat het been er gewoon uit kan, zal ze het vlees wel eten.

Probleem bij ons is wel dat je al eens moet zoeken naar niet gemarineerde ribben. Meestal zijn ze al gemarineerd, zelfs bij de betere beenhouwer. Moet je al op voorhand bestellen dat er niets op mag. Zonde eigenlijk dat je er achter moet zoeken.
 
Op dat vlak is het balen bij ons, ofwel heb ik net geluk. Mijn vrouw eet geen vlees waar het been nog aan hangt :D En T-Bone kan nog, maar het vlees met er wel al vanaf gesneden zijn zoals ze het zo vaak geserveerd wordt. Als ze al eens kip aan het spit mee brengt, haalt ze de filets eruit en de zoon en ik mogen de rest afknabbelen.

Het geluk voor mij is dat de hele rib voor mij is en ik niet hoef te delen :D

Nu heeft ze wel laten weten dat het vooral het knabbelen aan het bot is. Dus als de kamado er is en ik kan de ribbetjes zo maken dat het been er gewoon uit kan, zal ze het vlees wel eten.

Probleem bij ons is wel dat je al eens moet zoeken naar niet gemarineerde ribben. Meestal zijn ze al gemarineerd, zelfs bij de betere beenhouwer. Moet je al op voorhand bestellen dat er niets op mag. Zonde eigenlijk dat je er achter moet zoeken.

Was zelf tot een jaar geleden ook geen fan van spareribs.. taai en droog vlees, daar is toch niks aan. Tot we ze zelf gingen maken en het zo van het bot af viel, mals en super veel smaak. Sindsdien staan ze regelmatig op het menu (maar nog steeds alleen van de eigen Q). Dus gewoon een keer doen en laten ervaren. Eventueel snij je ze tussen de botjes uit en zijn het ribfingers ;)
 
Was zelf tot een jaar geleden ook geen fan van spareribs.. taai en droog vlees, daar is toch niks aan. Tot we ze zelf gingen maken en het zo van het bot af viel, mals en super veel smaak. Sindsdien staan ze regelmatig op het menu (maar nog steeds alleen van de eigen Q). Dus gewoon een keer doen en laten ervaren. Eventueel snij je ze tussen de botjes uit en zijn het ribfingers ;)

Bij mij is het wat gemengd. Soms mogen ze van het bot afvallen, maar soms knaag ik er ook graag aan. In een Grieks restaurant in Evere (BE), maken ze de spare ribs apart klaar op de grill. Hierdoor zijn ze rondom rond afgebakken en met de juiste dipsaus overheerlijk.
Als de Kamado Joe er is, ga ik als eerst eens de 3-2-1 methode proberen. Maar nu op de gasBBQ maak ik soms als hapje op voorhand wel eens spareribs als fingerfood klaar. Dus ik bak ze eerst hot and fast in zijn geheel en als ze bijna klaar zijn, snij ik ze op de rooster van mekaar en laat ik ze nog 5 à 10 min bakken. Hierdoor zijn ze rondomrond afgebakken en ideaal als fingerfood terwijl men wacht op het voorgerecht of meteen hoofdgerecht. Een goede vriend van me heeft een koksopleiding gedaan ooit (maar is IT'er), en die verklaarde me voor gek dat ik het deed. Nu vraagt hij er telkens achter of ik het weer zo wil doen :D Leuk dat er zoveel verschillende bereidingsmethodes zijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan