BasBQ
Beef en Steak

Verjaardag vriendin: Picanha!!

 
 

BS

Vuurmaker
Berichten
74
Nou dames en heren, mijn eerste verslag.

Zoals ik bij het voorstellen al had aangegeven staat mijn geliefde Weber OTG bij mij ouders thuis vanwege het gebrek aan ruimte op ons balkonnetje. Wij wilde de verjaardag van mijn vriendin niet al te grootst vieren dus kozen we ervoor om een etentje te verzorgen voor een man of 15. Het etentje zouden we verzorgen bij mijn ouders thuis. We zouden bij iedere gang voor twee gerechten gaan waarbij zij het ene gerecht zou maken, en ik het andere.

Mijn gerecht moest ik niet lang over nadenken: Vooraf getrokken runderbouillon (uit de slowcooker)
en als main dish: Picanha van de hier zo bekende webshop (rund en biefstuk).

Afgelopen dinsdag kwam de bestelling binnen:
e00a4a540ef1d4df48247e87a33243a5.jpg


Een mooie Uruguayaanse grain fed Picanha. Vandaag was het dan zover. Hoewel ik mijn OTG al sinds 2013 in mijn bezit heb, gebruikte ik hem altijd voor het standaard sat?tje en shaslick kapot te grillen. Hij heeft ook geen fancy thermometer in het deksel dus het zou wel een uitdaging zijn om de temperatuur stabiel te houden.
Rond het middaguur besloot ik om maar eens een (kleine) testrun te doen. Ik heb gelukkig wel een digitale thermometer die ik door een aardappel heb gestoken en op het rooster gelegd.
Conclusie na testrun: teveel briketten aangestoken om daadwerkelijk op een lage temperatuur te Q'en.

Om 17:00 was het zo ver. Rond 19:00 zou het hoofdgerecht geserveerd worden en moest de picanha op de q. Ik had nog een zak mesquite rookchips uit de States staan die ik tussen de briketten heb gestopt.

25d2eedc71ea62a71c1eab7221d6f032.jpg


De temperatuur bleef mooi op 120 graden staan en we konden rustig aan het voorgerecht beginnen. Ik had de thermometer inmiddels in de picanha gestopt en besloten het alarm op 45 graden te zetten. Het vlees kwam gestaag op temperatuur en het voorgerecht nam meer tijd in beslag dan ik had ingecalculeerd. Bij 45 graden heb ik de picanha van de q gehaald en in aluminium folie gewikkeld. Ik had de piepschuim verpakking bewaard en daar heb ik het stuk vlees in gelegd.

ea3ac3c8547c8ce369f388ea7f120dfa.jpg
 

c0983c4931867b1f54de47c74e0e7063.jpg


Toen het tijd was om de picanha "af te fakkelen" stak ik de thermometer er weer in en tot mijn grote schrik ging meteen het alarm af. Hij was inmiddels opgelopen tot 54 graden. Toch maar besloten om hem even direct boven de kolen te leggen en man, wat een vlammen(sorry geen foto hiervan, als beginner was het best druk )
Na een zeer korte vlamperiode het vlees mooi laten rusten om het vervolgens te snijden en uit te serveren. Na het uitserveren dacht ik: K*t, geen foto gemaakt voor dit o zo mooie forum. Snel maar van mijn stukje een foto gemaakt (alleen het stukje vlees).

3e2a58739ee6dc94f11a878f7a159529.jpg


Ik waande mij meteen weer in Fortaleza (Brazili?) waar ik voor het eerst kennis had gemaakt met dit mooie stukje vlees. De gasten waren gelukkig diep onder de indruk dus de avond was zeer geslaagd.

In mijn volgende verslag zal ik proberen om betere en meer foto's te maken (ik had er nog aan gedacht maar in 'the heat of the moment' is t vlees toch iets belangrijker).

Fijne avond allen!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
 
Lijkt me heerlijk!
 
Mooi stukje Picanha . Goede vetkap ook. Leuk verslag .
Picanha kan op vele garingen worden gegeten .


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Lekker !
 
Dankjewel allen! Als het weer mee zit gaat de Q met koningsdag aan voor de vriendengroep, de sateh van DanBras staat dan op t menu.
 
Heerlijk!
 
Terug
Bovenaan Onderaan