BasBQ
Beef en Steak

Verjaardag dochter, tijd voor MOINK, Fattie en aardappelpannetje

 
 

Rocker

Pitmaster
Berichten
706
Afgelopen zaterdag was onze dochter jarig, tijd voor een feestje dus. Ik vondt het wel leuk om wat hapjes op de bbq te maken 's middags, dus heb 30 MOINK ballen uit de vriezer gehaald en er nog eens zo'n zelfde hoeveelheid bij gemaakt die ochtend. Mijn vrouw vondt het wel leuk om bij het eten weer eens een aardappelpannetje te maken, en toen besloot ik om er ook eens een Fattie bij te leggen, wilde die al lang eens proeven :)

Heb niet zo heel veel foto's van het gebeuren, maar toch tussendoor nog een paar paatjes geschoten ;)

Om een uur of 2 's middags 60 ballen erop gelegd.
Ik had nu een deel op zo'n aluminium druipschaal (met die gaten/sleuven in de bodem) gelegd, met het idee van makkelijk een grote hoeveelheid erop en eraf te kunnen halen. De overige ballen had ik per 4 op een satestokje geprikt, om wat ruimte te besparen. Er moesten tenslotte 60 ballen op de Q komen :)
BAFEEA39-C676-4CD3-A09C-9F17EBBF9402-19950-000015D9B719BA87.jpg

Die schaal beviel me achteraf toch niet, weer een leermomentje dus. Ik vondt de ballen lichter dan die naast de schaal lagen en ze lagen toch nog meer in hun eigen vet, ondanks de sleuven, dan gewenst. De 4 ballen aan 1 stokje beviel me echter juist heel goed, dus dat ga ik vaker doen. Zo ben je toch een stuk sneller klaar met ze eraf halen :)

Toen de ballen erop lagen en er nog even geen visite was heb ik het aardappelpannetje klaargemaakt:
8D487224-0B78-450E-A662-4C4DA1DB63F9-19950-000015D9A60E42F5.jpg


En de Fattie, die ik vrijdagavond al had gerold en in de koelkast gelegd, van een rubje voorzien, en maar weer in de folie gedraaid, aangezien hij er toch nog niet op kon
E8FC59E2-B250-4868-9A12-D7D30E7AC39E-19950-000015D9AE78CD2F.jpg


Toen de MOINK-ballen klaar waren het pannetje en de fattie erop gelegd dus, en een kleine 2 uur later tikte de Fattie de 72C aan
238853FA-4909-45D3-8A76-D4470F779D33-19950-000015D9A131DA52.jpg


Ook het aardappelpannetje kon er toen bijna af:
52545411-5DD0-4EAE-8CBF-F2BBA394383B-19950-000015D99B285A19.jpg


Voor de meesten van de gasten was het een nieuwe ervaring, die MOINKballen waren in no-time verdwenen, volgens mij had ik er gerust nog een zelfde lading achteraan kunnen gooien.
Van die Fattie heb ik zelf niet zo heel veel op helaas, maar dat smaakte ook erg goed, heerlijk dat zoeten van die Ahorn-siroop door het gehakt heen. De rub om de fattie was een combinatie van Cowtown Sweet Spot en Big Bob Gibson - Seasoning & Dry Rub. Die laatste had ik al gebruikt voor de ballen, en besloot om het restje wat er nog in het bakje zat maar aan te vullen met de Cowtown voor wat extra pit.
Ook het aardappelpannetje ontlokte een hoop positieve reacties en opnieuw opscheppen.

Al met al zeer geslaagd dus, en mijn oudste dochter wil bij haar verjaardag nu ook MOINKballen erbij hebben :) 't Was overigens voor mij voor het eerst dat ik zo laat in het seizoen nog de bbq aanstak, maar dat gaat zeker nog wel vaker gebeuren :D
 
Alsnog gefeliciteerd met je dochter.
MOINKS bals doen het hier ook erg goed tijdens verjaardagen.
 
nog gefeliciteerd met je dochter, gaat er altijd in hapjes van de bbq
 
Gefeliciteerd met je dochter en lekkere hapjes
 
hhhhhm Moinkballs en lekker veel ook, heerlijk die happies  ;D
En nog gefeliciteerd met je dochter!
 
structor zei:
en ik ben benieuwd naar de reactie van je eters! (Ik moet beter lezen :D)
:D

Maar ze waren erg enthousiast dus :) M'n schoonmoeder, zwager en schoonzus hadden van de zomer al eens van wat andere bbq-gerechten mogen proeven, waaronder MOINK balls, dus voor hen was dat geen nieuwe smaak. Voor mijn eigen ouders en zus/zwager was het wel helemaal nieuw, maar die waren erg verrast, ook met de taart op tafel wilden ze de MOINKs nog maar wat graag eten :)
De Fattie en het aardappelpannetje was voor iedereen van hen nieuw (en Fattie ook voor ons dus). Maar ook hier waren de reacties erg enthousiast.

Leuk om te doen dus! Tot een halfjaar geleden was BBQ'en voor mij gewoon het directe grillen van satetjes en speklapjes, en enkel met mooi weer... En dan is het wel leuk om de verbaasde blikken van anderen te zien toen ze merkten dat de bbq aanstond. En de reacties over hoe dit smaakt maken het nog leuker natuurlijk :)
M'n schoonmoeder wilde me alvast inzetten voor hapjes op haar verjaardag volgend jaar
 
Mooi gedaan hoor.
En die bbq kan ook aan als het vriest of in de sneeuw. Dat maakt het extra gezellig.
Beetje gluhwein erbij of zo.
 
Allereerst gefeliciteerd met je dochter.
Het ziet er allemaal heel lekker uit, ik ben het met je eens, het is zo leuk om meer te q-en dan alleen hamburgers en speklapjes. Ik leer hier dat er zoveel meer is. En mijn to-do-list blijft maar groeien ;)
 
Als nog van harte gefeliciteerd met jullie dochter. En ik heb op dit moment ook voor het eerst buiten juli en augustus de bbq aangestoken. Ook vrouw wil dat dit vaker gaat gebeuren, en dat is natuurlijk wat mij betreft geen probleem. Echter mijn bucketlist blijft maar groeien. En door dropbox ben ik niet meer de enige die voor de aanvulling zorgt :D.
Het ziet er allemaal lekker uit, ga zo door. 
 
dat ziet er smakelijk uit zeg!
 
Terug
Bovenaan Onderaan