BasBQ
Beef en Steak

Venkelworst

Frantic

Tondelzoeker
Berichten
16
FF crossposten van een ander forum :+

wjc4yt.jpg

Kruiden voorbereiden:Y Venkelzaad, peper, zout, melkpoeder, knoflook en witte wijn (staat in de vriezer).

e8oc54.jpg

Kinnebak

mb70qt.jpg

Vlees in blokjes snijden ter grootte van een golfbal. Dit is kinnebak + varkensschouder. De slager had hier het zwoerd en de zeentjes al van verwijderd.

2kgcrd.jpg

De Porkert!

29fasev.jpg]afbeelding

Had mogelijk nog iets langer kunnen mengen.

2agugxz.jpg

Darm op de Porkert.

2a6tsar.jpg


vo8jet.jpg

Moneyshot

Bevindingen:
Zeer lekkere worst, al is er (uiteraard) ruimte voor verbetering. De volgende keer de worst iets minder afvullen, dit is te bereiken door een kleinere vulpijp te gebruiken. Ik heb nu de middelste maat gebruikt, volgende keer de dunste maat gebruiken. Onder andere hier door was het test worstje ook open geknald (deels ook mijn fout want ik had het vuur veel te hoog staan tijdens het bakken). Daarnaast in de bereiding heb ik de worst 5-10 minuten gepocheerd op +/- 70 a 80 graden alvorens deze te bakken, dit had ik beter nog een 5 tot 10 minuten langer gedaan. Ik denk zelf dat het mengen ook nog wat langer had gemogen, om een betere binding te krijgen. Maar al met al mag ik niet klagen en ben ik best tevreden voor een eerste keer.

Ik was in eerste instantie bang dat de vet/vlees verhouding niet goed was, want ik vond het gehakt en deeg heel bleek. Dit viel echt goed mee. Misschien iets vetter dan een reguliere slagers/supermarkt worst, maar wel veel smaakvoller.
 
Dat ziet er mooi uit; ik gebruik voor worsten meestal een combinatie van mals vlees en
vet zodat dat ik de vet verhouding kan aanpassen, bijvoorbeeld schouder en rugvet/buikspek.
 
Miki zei:
Dat ziet er mooi uit; ik gebruik voor worsten meestal een combinatie van mals vlees en
vet zodat dat ik de vet verhouding kan aanpassen, bijvoorbeeld schouder en rugvet/buikspek.
Ehhh... Kinnebak is ook vet en wordt veel gebruikt voor worst, vindt het beter dan buikspek.
 
@Bert ik zie nu dat ik het verkeerd had gelezen, ik had over schouder heen gelezen. Zelf
gebruik ik bij voorkeur rugvet, kinnebak heb ik nog niet eerder gebruikt.
 
Thanks allen! Jammer genoeg heeft m'n slager lang niet altijd kinnebak.. Zou nog wel eens bij bv beefensteak willen bestellen. Maar goed dan wordt het bevroren aangeleverd.. Dus weet niet of t dan zo sexy is om er worst van te maken om een deel weer in te vriezen. Moet alleen nog een beetje onder de knie krijgen om de darm goed te vullen. Had nu dat ie een beetje te vol was, waardoor het wat lastiger was om er kleinere worsten van te binden. Luchtbelletjes ook nog iets, maar die heb ik er redelijk uitgekregen door met een naald te prikken.

richard0501 zei:
Zien er mooi uit, zeker voor een eerste keer.
Persoonlijk zou ik de zaden wat malen.

Thanks, idd dat ga ik de volgende keer ook doen ;)
 
BertM zei:
Bestellen bij Aalvink, die heeft altijd kinnebak en een internet shop

Hmm das nog een idee.. Maar komt het dan bevroren of gekoeld? Twijfel nog een beetje met het herinvriezen van (rauw) vlees als 't al eens gedooid is..
 
Frantic zei:
BertM zei:
Bestellen bij Aalvink, die heeft altijd kinnebak en een internet shop

Hmm das nog een idee.. Maar komt het dan bevroren of gekoeld? Twijfel nog een beetje met het herinvriezen van (rauw) vlees als 't al eens gedooid is..

gekoeld, het is vers.
 
Idd, die heb ik ook gezien. Straks weer een worst maken :)

Hoe doen jullie het opdelen en invriezen trouwens? De ene dag kleinere worstjes draaien en de volgende dag de sausages los snijden en invriezen? Of doen jullie dat gelijk?
 
chckstrk zei:
Frantic zei:
Hoe doen jullie het opdelen en invriezen trouwens? De ene dag kleinere worstjes draaien en de volgende dag de sausages los snijden en invriezen? Of doen jullie dat gelijk?

Ik doe exact dat.

Thanks, morgen ook eens proberen. Kijken of de windingen beter blijven zitten.

Net weer een paar worsten gedraaid, dit keer met een stopbus. Helaas veel lucht erin (denk dat de stopbus niet goed genoeg gevuld was).
 
Terug
Bovenaan Onderaan