BasBQ
Beef en Steak

Veltins BCC

 
 
 

Brinkmeister

Kooltjesharker
Berichten
144
Nou, daar gaat mijn eerste poging:
BCC01_zpss108g2e0.jpg


Twee kippen gekocht, helaas had de Plus er nog maar ??n ongekruid. Dus ??n met supermarktkruiden en ??n met Piri Piri van de lokale toko.

Blik erin:
BCC02_zpslhzz1swd.jpg


Fik in de kolen:
BCC03_zpsixvqakp8.jpg


Weber Pecan houtsnippers erbij in het mandje:
BCC04_zpsnkvkoesg.jpg


Gloeiende kolen erop, hitteschild erop, rooster erop, kip erop, "verdomme, te hoog", rooster op dezelfde bevestiging als het hitteschild:
BCC07_zpsyatzz5lf.jpg


Now we wait...
BCC08_zps5bggouvk.jpg
 
Nu al bijna anderhalf uur rond de 100 graden. Zou ik de thermometer er al in moeten doen? Hoog tijd voor zo'n digitale.
 
Dijen zaten net rond de 75 graden, er begint al een kleurtje op te komen. Lijkt goed te gaan.
 
ziet er goed uit, ik doe mijn BCC altijd op de "gewone" bbq en dan gewoon op heet, tussen de kooltjes in
 
Enige uren rondlopen, kijken, temperaturen en vooral wachten later:
BCC09_zpsyt6npbs7.jpg


De kleur werd al goed, de kerntemperatuur mocht wat hoger. Dus het hitteschild eruit en nog een half uurtje door garen:
BCC10_zps8u8wzkj4.jpg


En dan twee prima gare kippetjes:
BCC11_zpskr34fm4f.jpg

BCC12_zpsi6gcxpm4.jpg


Verse friet, een door frau Brinkmeister zelf gebakken brood en aanschuiven maar:
BCC13_zps7tw5v2hq.jpg


De kip was mals, gaar en prima op temperatuur. De rooksmaak was alleen wat prominent aanwezig. De volgende keer probeer ik het zonder rookhout. Desalniettemin: dik tevreden over de eerste keer. De ?-UDS heeft nu een 20- en 12mm gat, die beiden open zijn blijven staan omdat ik er nog geen kogelkraan opgezet heb. De temperatuur klimt in 3 uur van rond de 100 naar rond de 150 graden. Voor dit gerecht prima, voor andere gerechten ga ik nog experimenteren met de luchttoevoer.
 
Altijd lekker
 
lekker hoor, welkom bij de tokkies  :)
 
Thanks allemaal! De eerste sticker is zo te lezen binnen, nu komen er wat moeilijkere. Als ik de UDS kan afknijpen rond de 100 graden, is de volgende stap pulled pork. Vindt frau ook ernstig lekker.
 
Lekkere kippetjes, gefeliciteerd met je Tokkie.
 
Mooie dames!! Tokkie verdient!!
 
Terug
Bovenaan Onderaan