BasBQ
Beef en Steak

Veilig de barbecue aansteken - Weber e.d.

Ik dek dikwijls de helft van de bovenkant af met een stukje metalen plaat.
Dan krijg je iets minder trek in de Kolenstarter en krijg ik minder rook.
Ik doe dit tot de aanmaak wokkel op is.
 
Laatst bewerkt:
@Frits bedankt, we hebben toen maar de weber starter omgedraaid en leeg gekieperd in de BBQ zelf en daar zaten dus nog wel de aanmaakblokjes bij, maar toen rookte die aanzienlijk minder. Maar ik ga nog wel een paar keer proberen, zou het gebruik van kranten of van dat gekrulde houtwol aanmaakblokjes minder rook veroorzaken?
Had je de aanmaakblokjes IN de starter gedaan?
Zo ja, heb je daar een item wat dit ook veroorzaakt kan hebben.

gewoon op de kolenrooster leggen, aansteken, starter eroverheen zetten.
En niet te veel tegelijk, veel rook = te weinig zuurstof.

ik plaatste laatst 2 wokkels onder de grote weber starter...
Ik denk dat ik weet hoe ze zich in de tijd van de kolenkachels gevoeld hebben :ROFLMAO:

1 tegelijk (en evt een 2e erachteraan) werkte veel beter voor mij.
 
Inderdaad, de aanmaakblokjes/wokkels moeten ONDER de starter, niet erin. Als je ze erin doet verstik je ze en dat veroorzaalt veel rook. Ik legde toen ik nog met een starter werkte de aanmakers altijd op het rooster van mn vuurkorfje, stak ze aan en zette dan de gevulde starter erbovenop.

Ik ben trouwens groot fan van de waxwokkels. Geven voor mijn gevoel veel minder vuile rook af en branden als een tierelier
 
Had je de aanmaakblokjes IN de starter gedaan?
Zo ja, heb je daar een item wat dit ook veroorzaakt kan hebben.
Ja die zaten eronder, maar ik had 3 (bruine) aanmaak blokjes eronder, misschien volgende keer toch maar eerst 1 wokkel, gevolgd door een 2e indien nodig.

Ik ben trouwens groot fan van de waxwokkels. Geven voor mijn gevoel veel minder vuile rook af en branden als een tierelier
Wat voor (speciale) wokkels zijn dat, waar te krijgen?
 
De Jumbo heeft gewaxte aanmaakwokkels en die branden prima en vrijwel rookloos die kosten 2.09 euro per zak,

Ik koop de kokosbriketten in de witte zakken bij bij Bakker brandstoffen in Den Helder je kan bestellen of als je er in de buurt bent / woont daar ophalen. Als ik daar niet heen kan / wil dan bestel ik dezefde briketten bij Bol.com, ( 2 keer 10 kilo, daar krijg je gratis bruine aanmaakblokjes bij die zijn ook goed ) zijn iets duurder maar je bespaart benzine / verzendkosten..

Bakker brandstoffen Den Helder - https://www.bakkerbrandstoffen.nl/product/kokosbriketten-combideal-aanmaakkrullen/

Bol.com - https://www.bol.com/nl/nl/p/kokosbr...akblokjes/9200000127062043/?s2a=#productTitle

Hoe de rest van de prijzen en kwaliteit bij Bakker zijn weet ik niet, maar misschien dat iemand anders hier daar ervaring me heeft.
Algemene link - https://www.bakkerbrandstoffen.nl/categorie/bbq/houtskool/
 
Je wokkels even "uitdraaien" zodat ze wat luchtiger worden scheelt ook!
 
Ik gebruik altijd van die aanmaak wokkels werkt perfect 20/25 minuten bijna volle starter 3 van die dingen eronder en klaar
Veilig en goed
 
Ik start de weber op houtskool vaker op met een verfstripper. Geen rookgordijnen en gaat lekker snel
 
Vroeger gebruikten wij een fakkel papier in de voet van de Barbecook BBQ. Zoals ze het zelf voorschrijven. Soms werkte dat ook. 't Is dat je goed moet opletten om niet te veel of te weinig papier in die 'schoorsteen' te steken en dat de houtskool ook perfect goed moet liggen. Als er wat wind staat en dat papier gaat dan wat sneller opbranden mislukt het ook al te vaak. Dus uiteindelijk niet zo'n goede oplossing.

Sindsdien overgestapt op.... een vlammenwerper! Kleine versie is een Camping Gas Soudogaz gasbrandertje. Je weet wel, zo'n ding met verwisselbare gaspatronen. Mits wat droog sprokkelhout werkt dit echt zeer goed en ook zeer snel. Laat totaal geen smaak of stank achter.

Grotere versie dat ik ook wel eens gebruik is het equivalent van een onkruidbrander op een grotere gasfles. Dat is wat lastiger omdat die zwaar is, maar heb het ding op wieltjes gezet. Voordeel is dan weer dat dankzij het groter vermogen en mits wat extra geduld ook werkt zonder sprokkelhout.
 
Zo'n Barbecook heb ik ook ooit gehad, wat een waardeloze brol was me dat zeg.
 
De Jumbo heeft gewaxte aanmaakwokkels en die branden prima en vrijwel rookloos die kosten 2.09 euro per zak,

Ik koop de kokosbriketten in de witte zakken bij bij Bakker brandstoffen in Den Helder je kan bestellen of als je er in de buurt bent / woont daar ophalen. Als ik daar niet heen kan / wil dan bestel ik dezefde briketten bij Bol.com, ( 2 keer 10 kilo, daar krijg je gratis bruine aanmaakblokjes bij die zijn ook goed ) zijn iets duurder maar je bespaart benzine / verzendkosten..

Bakker brandstoffen Den Helder - https://www.bakkerbrandstoffen.nl/product/kokosbriketten-combideal-aanmaakkrullen/

Bol.com - https://www.bol.com/nl/nl/p/kokosbr...akblokjes/9200000127062043/?s2a=#productTitle

Hoe de rest van de prijzen en kwaliteit bij Bakker zijn weet ik niet, maar misschien dat iemand anders hier daar ervaring me heeft.
Algemene link - https://www.bakkerbrandstoffen.nl/categorie/bbq/houtskool/
Geinig, als je de papieren zak van Welkoop van de kokosbriketten afhaalt, komt exact dezelfde zak tevoorschijn. En die zijn vaak in de aanbieding!
 
@Dennisvs daar ben ik inderdaad afgelopen zomer met een aanbieding achter gekomen en heb toen ook meteen 2 zakken extra gehaald, ik gebruik eigenlijk niks anders en ben er blij mee, branden lang en constant zijn makkelijk aan te steken en roken nauwelijks.
 
@Dennisvs daar ben ik inderdaad afgelopen zomer met een aanbieding achter gekomen en heb toen ook meteen 2 zakken extra gehaald, ik gebruik eigenlijk niks anders en ben er blij mee, branden lang en constant zijn makkelijk aan te steken en roken nauwelijks.
+1. Helemaal mee eens
 
Niemand die zo'n elektrische bbq aansteker (weerstand) gebruikt? Dat werkt tenslotte toch ook zonder problemen met geur etc en vrij snel?
 
Niemand die zo'n elektrische bbq aansteker (weerstand) gebruikt? Dat werkt tenslotte toch ook zonder problemen met geur etc en vrij snel?
ik gebruik naast aanmaakwokkels en aanmaakblokjes ook een one minute lightner. Deze werken alledrie goed.
 
Niemand die zo'n elektrische bbq aansteker (weerstand) gebruikt? Dat werkt tenslotte toch ook zonder problemen met geur etc en vrij snel?
Genoeg die dat gebruiken. Als je de draadjes hier volgt zie je de afwegingen om het juist wel of niet te doen.
 
Ik ben heel blij met mijn elektrische onkruidbrander uit de supermarkt. Kostte me €20 en gaat al ca 5 jaar mee. Voor een goed resultaat wel het speciale bbq opzetstuk er af halen!!

verder ben ik bij mijn Weber Summit Kamado blij met het gastankje om de kolen aan te steken. Bij een low en slow sessie kan ik alles op voorhand klaar zetten en in de ochtend hoef ik alleen de knop om te draaien. Tien minuten later branden de kolen en kan ik beginnen.
 
Ik ga voor van de action gas onkruid brander 7,95 € plus tankje 2,48 € .
D1DF331C-B189-4E93-B452-A29A4608B7EC.jpeg

Bij koude temperaturen het tankje in huis houden , kamertemperatuur doe hij het gewoon veel beter.
Butaangas heeft gewoon 20 graden nodig , als je hem toch wil gebruiken bij koude temperaturen even een wollen sok er over hihi
 
Terug
Bovenaan Onderaan