BasBQ
Beef en Steak

Veilig de barbecue aansteken - Weber e.d.

Giant Baldr zei:
Ik vul mijn Weber starter voor de 1/2 tot 3/4 met briketten. Zo'n klein blikje waar mais oid in gezeten heeft vul ik  voor ong 1/3 met spiritus of brandgel. Brandende lucifer erin gooien en de starter er overheen. Rookt bijna niet. Ik heb een hekel aan die stinkende Weber aanmaak blokjes. Deze manier werkt altijd, ook als het hard waait.

wij van het genootschap raden het gebruik van spiritus ten sterkste af, daar zijn al zo ontzettend veel ongelukken mee gebeurd en er zijn zulke goede en reukloze alternatieven voor te vinden
 
Leo zei:
Giant Baldr zei:
Ik vul mijn Weber starter voor de 1/2 tot 3/4 met briketten. Zo'n klein blikje waar mais oid in gezeten heeft vul ik  voor ong 1/3 met spiritus of brandgel. Brandende lucifer erin gooien en de starter er overheen. Rookt bijna niet. Ik heb een hekel aan die stinkende Weber aanmaak blokjes. Deze manier werkt altijd, ook als het hard waait.

wij van het genootschap raden het gebruik van spiritus ten sterkste af, daar zijn al zo ontzettend veel ongelukken mee gebeurd en er zijn zulke goede en reukloze alternatieven voor te vinden

Leo +1
 
Pak meestal twee aanmaakblokjes van weber, en 2 geperst hout. Ik (timmerman) zaag 3 korte panlatjes erbij.
Ik steek de weber aanmaakblokjes aan, en leg de latjes op hun zijkant als een driehoek erom heen.
De webers liggen dan dus in het midden en daar leg ik de geperst hout weer op :)
 
Tegenwoordig gebruik ik meestal 2 vellen kranten papier, deze losjes oprollen en in een donut vorm onderin de starter doen. nooit probleem mee gehad om mijn kolen aan te krijgen, en gratis! hoewel de aanmaak blokjes natuurlijk geen fortuin kosten.
 
Dat deed ik ook lange tijd Bart, totdat het leek of mijn kranten behandeld waren en niet meer lekker wilden branden. Iets plantaardige olie op je kranten helpt ook. Dan branden ze langer.
 
Ik wakker dit vuurtje euh... thema nog eens aan.

Ik werk met een Weber Smokey Joe, de kleine brikettenstarter van Weber en kokosbriketten. Ervaringsniveau: beginner!

Persoonlijk vind ik de kleine brikettenstarter net iets te klein en daarom leg ik meestal nog een tiental onverhitte briketten op het rooster, waar ik dan de verhitte briketten uit de starter op gooi.

Ik merk nu echter dat ik moeite heb om mijn temperatuur te controleren. Raden jullie mij aan om na de warme briketten erover te gooien het deksel nog even dicht te doen en alles tot een mooie gelijke temperatuur te laten komen? Ik had namelijk gedacht dat de temperatuur meteen goed zou zitten en de onverhitte briketten langzaamaan de afkoelende zouden overnemen, maar eigenlijk is mijn temperatuur gewoon te laag in het begin hierdoor.

Het is trouwens niet mijn bedoeling om de BBQ urenlang te kunnen gebruiken. Ik wil gewoon een ideale starttemperatuur bereiken die maar een dik uurtje behouden moet worden.

Thanks.

 
Als ik de starter gebruik zet ik er een metalen asbakje van de action onder, waar ik een laagje met brandgel van de action in giet. Werkt geweldig..
 
Na mijn eerdere post over de kranten aansteken heb ik (anderhalf jaar later) een ander en veiliger alternatief. een elektrische onkruid brander! gekocht in de supermarkt voor 20 euro.
er zat een opzet stuk bij speciaal voor het aansteken van de barbecue, voor het onkruid branden voorzien van een lange steel, echter is deze te verwijderen om de bbq aan te steken.
de werking is te vergelijken met een Looftlighter, als de brander op temperatuur is, branden de kolen binnen een paar tellen. hierna nog even lekker door laten blazen en klaar!
geen gedoe met overgieten van brandende kolen, rondvliegende vonken / stukken kool, geen aanmaakblokjes en goed te regen waar en hoe fel de kolen branden bij aanvang.
voor Low en slow sessies steek ik minder kolen aan dan bij een hete grill sessie.
 
 
 

mafkACE

Stoker
Berichten
264
Ik heb de kokos briketten nog nooit geprobeerd, maar ik ben zeer tevreden met de weber briketten. Enige nadeel wat ik wel eens ervaren heb is dat de vlammen boven uit de starter slaan terwijl de bovenste briketten nog niet grijs zijn bovenop.

Ik gooi m nu leeg in de Q als de bovenste aan beginnen te gaan.
 
Er gaat een wereld voor je open als je kokosbriketten gaat gebruiken, zeker bij Dammers of ecobrasa.
je hoeft niet te wachten tot ze allemaal grijs zijn. Alshet grootste deel brand kan het gewoon op je kolen rooster, daar steekt het de rest wel aan.
 
Wat is het voordeel van kokos ten opzichte van de Weber briketten? De Weber gebruik ik al 2 jaar naar grote tevredenheid en de ribs low and slow ging ook goed. Ik ben wel nieuwsgierig...
 
Het grote voordeel van kokos briketten ten opzichte van Weber briketten is dat ze sneller aangaan, langer branden en veel minder rook afgeven en minder as achterlaten.
Als je eenmaal kokos briketten hebt gebruikt wil je niet meer terug.
 
Ja daar komt de tegeltjes wijsheid weer:

6348FB7D-2166-481E-9B0E-60ED1D9483BC.jpeg




Hij blijft geweldig
 
Het grote voordeel van kokos briketten ten opzichte van Weber briketten is dat ze sneller aangaan, langer branden en veel minder rook afgeven en minder as achterlaten.
Als je eenmaal kokos briketten hebt gebruikt wil je niet meer terug.
Helemaal meens. (y)
 
Het grote voordeel van kokos briketten ten opzichte van Weber briketten is dat ze sneller aangaan, langer branden en veel minder rook afgeven en minder as achterlaten.
Als je eenmaal kokos briketten hebt gebruikt wil je niet meer terug.
Helemaal meens. (y)

Nou... als ik door mijn voorraad briketten heen ben, zal ik het eens gaan proberen!
Bedankt voor jullie reactie!
 
Ik heb 9 jaar gezworen op weber briketten. Ben vorig jaar over gegaan naar kokosmen briketten van Echt.
De restanten weber zijn gratis af te halen.

Frits heeft niet voor niets een tegeltje ontvangen... 🤣
 
Gisteren voor het eerst de weber starter gebruikt met briketten van de AH, maar tering wat een rook kwam daar vanaf.
Ligt dit specifiek aan de briketten die ik gebruikt had, zal ik daar met kokos briketten minder last van hebben, zijn er nog andere/extra oplossingen te bedenken?

Ik zat ook te denken om een Looftlighter aan te schaffen, zeker als het roken niet minder wordt, maar in een weber starter moeten alle kolen wit zijn, geldt dat ook als ik mijn BBQ met Looftlighter aansteek?
 
Sjors, de rook ligt gedeeltelijk aan je briketten maar voornamelijk aan je aanmaakblokjes. Zeker die witte paraffine dingen roken als een gek. Maar ook betere geven rook af, meestal is het na 5 minuten wel voorbij.
Kokos briketten geven ook minder rook af dan houtskool briketten.

BTW je hoeft niet te wachten tot al je briketten wit zijn. Na een kwartier tot twintig minuten zijn er genoeg briketten aangestoken om goed mee te barbecuen. De rest gaat wel aan gedurende het barbecuen zelf
 
@Frits bedankt, we hebben toen maar de weber starter omgedraaid en leeg gekieperd in de BBQ zelf en daar zaten dus nog wel de aanmaakblokjes bij, maar toen rookte die aanzienlijk minder. Maar ik ga nog wel een paar keer proberen, zou het gebruik van kranten of van dat gekrulde houtwol aanmaakblokjes minder rook veroorzaken?
 
Het is een beetje kijken welke wokkels of blokjes goed zijn. Dat wil ook nog wel eens per batch schelen.
 
Sjors, in het begin rookt het vrijwel altijd. Dat komt gedeeltelijk door de onvolledige verbranding in het begin. Maar goede wokkels en blokjes maken een verschil. Met kranten heb ik slechte ervaringen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan